Gå til innhold

CPU feilprising hos Komplett?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Går ikke E6600 på 965 hovedkort da ?  :hmm:

6546202[/snapback]

ikke alle i allefall.

6546378[/snapback]

 

Hvor har du denne informasjonen fra?

(Det er ikke så veldig mange hk basert på 965 som er i salg/testet).

Det som har vært nevnt/observert (xs.org) er at 965-hk ikke klarer så høy FSB med Conroe m/4Mb L2-cache, noe som har "løst seg" ved å sette ned MP.

E6300 og E6400 har fungert meget bra på de 965-hk jeg har lest (uofisielle) tester om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trode først at det funket med 945 men MrNielsen sa at det ikke funket

 

Så lurte jeg på om http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321779 var et bra HK og da sa han : "Det håper jeg, for det er det jeg har bestilt sammen min E6600 hos PS data wink.gif " så jeg trode det var det HK som du skulle ha til E6600

 

 

Men da får jeg spøre her da, hva slags HK skal jeg bruke til E6600 ?

Lenke til kommentar
Jeg trode først at det funket med 945 men MrNielsen sa at  det ikke funket

 

Så lurte jeg på om http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321779 var et bra HK og da sa han : "Det håper jeg, for det er det jeg har bestilt sammen min E6600 hos PS data wink.gif " så jeg trode det var det HK som du skulle ha til E6600

 

 

Men da får jeg spøre her da, hva slags HK skal jeg bruke til E6600 ?

6546531[/snapback]

 

Du kan jo lese anandtech.com's kjøpeguide til core2duo:

http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2797&p=2

 

At launch the only new chipset for Conroe is the Intel P965 Express. The labeling is a bit confusing since we have had the high-end Intel 975 chipset available for over 6 months. Intel's usual practice is the lower numbered chipset pair is mainstream, while the top chipset is aimed at the Enthusiast. P965 Express is supposedly different because it features a new, faster, and lower latency memory controller than the 975, and it is the only current Intel chipset to support the new ICH8R south bridge.

 

This would lead us to believe that the P965 Express is the natural choice for Conroe, but there are some other odd things about the P965 architecture that tell us it will still be second choice for many Conroe buyers. The 975X for Conroe has two X8 PCIe slots that support ATI CrossFire: The 965 has at most an X16 PCIe slot and an X4 PCIe slot and does not support CrossFire. At present no Intel chipset supports NVIDIA SLI, and only the 975 chipset can support CrossFire.

 

In addition we have found that in real-world testing the 975X is still faster than P965 with the current immature BIOS revisions. What's more, the P965 often does not support the overclocks we see on 975X chipsets, and the P965 boards we test in this roundup do not allow higher multipliers to be selected with X6800 Core 2 Duo processors; the 975X boards for Core 2 Duo allow multipliers both above and below the rated multiplier to be selected on X6800.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

La oss nå droppe spørsmål om Conroe/Allendale/i965 etc... og holde oss on-topic.. :)

Det første partiet nedsatte X2 CPU'er (kudos til Komplett) ble revet vekk på få timer..

Når kommer de andre Webshops etter? Når får vi se X2 3800+ til kr. 1300 + "litt til"?

Lenke til kommentar
Går ikke E6600 på 965 hovedkort da ?  :hmm:

6546202[/snapback]

ikke alle i allefall.

6546378[/snapback]

Alle iP965 vil nok støtte Core. Det er jo noe av hovedpoenget med det nye brikkesettet.

 

Det som har vært nevnt/observert (xs.org) er at 965-hk ikke klarer så høy FSB med Conroe m/4Mb L2-cache, noe som har "løst seg" ved å sette ned MP.

6546497[/snapback]

Å sette ned MP fører jo bare til en ting: lavere klokkehastighet på CPU, så det løser jo ingen problemer med lav FSB. For de som ønsker høyest mulig ytelse (klokkehastighet) vil det jo bare skape et ennå problem: FSB vil stoppe overklokkinga ennå tidligere.

Lenke til kommentar
Er jo flott att det blir hyggelige priser på cpu. Men når du får en Intel Core 2 Duo E6600 til nesten 150 kroner rimeligere enn 5000+ og som yter mer er det jo ikke noe og hoppe i taket av. Tror nok prisen må ned mer for og møte presset fra Intel.

6535010[/snapback]

 

Og hva blir totalprisen dersom du legger sammen hovedkort og CPU?

 

Det er DET som er intressant. Tradisjonelt har AMD hovedkort vært billigere...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det som har vært nevnt/observert (xs.org) er at 965-hk ikke klarer så høy FSB med Conroe m/4Mb L2-cache, noe som har "løst seg" ved å sette ned MP.

6546497[/snapback]

Å sette ned MP fører jo bare til en ting: lavere klokkehastighet på CPU, så det løser jo ingen problemer med lav FSB. For de som ønsker høyest mulig ytelse (klokkehastighet) vil det jo bare skape et ennå problem: FSB vil stoppe overklokkinga ennå tidligere.

6547284[/snapback]

 

Det som er rapportert fra de som har testet enkelte hk basert på i965 og med E6600 er at max.clock med default MP (10) "capper" ved godt under FSB400.

Ved å sette MP til f.eks 7 så klokker disse godt opp mot og over FSB450.

Hvorvidt man da kommer lenger er avhengig av hvor det stopper på MP=9.

Dersom det er FSB333 (som flere har rapportert som max) så vil jo 450x7 gi en bedre klokk.

Nå viser det seg likevl at dette "problemet" gjelder OC via Bios, og at man kan komme rundt "problemet" ved å klokke via utility i Windows.

Uansett tror jeg at man bør velge ett hk basert på i975x dersom man vil klokke best mulig med Conroe/Allendale...

 

PS.

Nå hadde jeg likevel håpet at dette kan diskuteres i en tråd om Conroe.. og ikke om X2 priser... .)

 

Edit:

Da bestilte jeg denne.. og håper dette er en Toledo som klokker bra. Nesten halv pris i forhold til prisguiden ihvertfall. :w00t:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Er jo flott att det blir hyggelige priser på cpu. Men når du får en Intel Core 2 Duo E6600 til nesten 150 kroner rimeligere enn 5000+ og som yter mer er det jo ikke noe og hoppe i taket av. Tror nok prisen må ned mer for og møte presset fra Intel.

6535010[/snapback]

 

Og hva blir totalprisen dersom du legger sammen hovedkort og CPU?

 

Det er DET som er intressant. Tradisjonelt har AMD hovedkort vært billigere...

6547340[/snapback]

 

Selvfølgelig får du rimligere hovedkort til AMD baserte maskiner. Men må jeg ser noen som legger ut 7-8000 kroner på cpu og skjermkort og kjøper hovedkort til 500kr henger ikke ting sammen.

 

Skal du ha ett godt hovedkort til både AMD og Intel med ett godt brikke sett som er stabilt og har god ytelse koster det. Så det er litt hva man prioriterer.

Lenke til kommentar

Hvilken CPU er det beste valget (siden nærmest lik pris)

med tanke på høyere hastighet GHz kontra mer cache ?

(hvis enn ikke skal overklokke)

 

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2 Ghz BOXED

Socket 939 2x1MB cache Dual-Core

 

AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4 Ghz BOXED

Socket 939 2x512KB cache Dual-Core

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Hehe, kanskje Intel ryker på en "AMD". I utgangspunktet veldig gode prosessorer (Conroe/K7), men som blir holdt tilbake av skrantende hovedkort (tidlig VIA/965-bugs). En liten useriøs tanke, men det eneste inntrykket jeg sitter igjen med når det gjelder hovedkort til Conroe er at det er et salig rot hvis man skal finne seg noe som ikke har bakdeler av noe slag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hehe, kanskje Intel ryker på en "AMD". I utgangspunktet veldig gode prosessorer (Conroe/K7), men som blir holdt tilbake av skrantende hovedkort (tidlig VIA/965-bugs). En liten useriøs tanke, men det eneste inntrykket jeg sitter igjen med når det gjelder hovedkort til Conroe er at det er et salig rot hvis man skal finne seg noe som ikke har bakdeler av noe slag.

6550805[/snapback]

Det er mitt inntrykk i skrivende stund.. så det er/var en lettelse med priskutt for AMD/X2. Her veit jeg at jeg kan bygge ett system som både funker og lar seg klokke.. :)

(Gjelder jo også eksisterende S775/Prescott/Presler/Cedar Mill også selvsagt.., men disse må stå ifred til vinteren når huset skal varmes opp igjen.. :D )

 

PS og Edit:

Var litt useriøs jeg og.. Det er jo ett par som allerede rapporterer om gode resultater med Conroe.. :blush:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...