Gå til innhold

Hardware-kafeen - Diskuter alt rundt maskinvare


Anbefalte innlegg

Velkommen til hardware-kafeen, møtestedet for oss maskinvareinteresserte. På forumet er det i dag en rekke slike kafeer, blant andre Webkafeen, Overklokkingskfaeen og Den frie kafeen.

 

Som et prøveprosjekt oppretter jeg nå Hardware-kafeen, med forhåpninger om at vi kan ha mange interessante diskusjoner her inne. Her kan man ta opp enkle problemer, man kan diskutere nye lanseringer, fremtidige lanseringer osv. Med andre ord kan man snakke om alt maskinvare-relatert som ikke nødvendigvis fortjener sin egen tråd.

 

De vanlige regelene på forumet gjelder selvsagt her også, altså gjelder normal folkeskikk her inne. Med andre ord - ingen spamming, flaming eller off-topic-prat.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har skjønt, kjører de på høyere frekvenser enn f.eks 3200. Noe som teoretisk sett skal gi bedre ytelser ved overklokking. Støtter ikke hovedkort større enn PC3200 vil brikkene kjøres ned i frekvensene slik at de vil fungere optimalt.

 

~ Medion

Endret av Medion
Lenke til kommentar
Kan begynne med å spørre om DDR RAM. Ser at det finnes noen typer med spesifikasjoner høyere enn PC3200. Kan noen fortelle meg litt om det, og hva krever det?

6533462[/snapback]

DDR-RAM med høyere spesifikasjoner enn PC3200 er ikke offisielt støttet av JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council). En del produsenter har imidlertid laget brikker som kjører på høyere frekvenser enn de 200 Megahertzene PC3200 gir, som for eksempel PC4400 som har en frekvens på 275 MHz.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Okey, der ble jeg plutselig litt klok! =) Sikler litt over kjappere brikker.

Har nå et par OCZ brikker på 512mb hver som jeg er relativt fornøyd med, men jeg 1gb er litt lite, men jeg gidder ikke oppgradere noe særlig før Vista kommer for da oppgraderer jeg til AM2 med DDR2.

Men er utrolig glad i RAM, for jeg har en tendens til å gjøre TUSEN ting samtidig på PCen. F.eks. kan jeg ha oppe ressurskrevende programmer som Firefox, Photoshop, 3D Studio Max, Flash, UltraEdit-32, OpenOffice, Winamp, diverse mapper, BitComet osv..

Jaja, med en A64 3200+ CPU og 1gb RAM går jo det "fett" i svingene! :roll:

Når Vista kommer (var det på nyåret?) skal jeg oppgradere til AM2 med dobbelkjerne CPU, 3gb (minst) kjapp RAM og et eller to bedre skjermkort enn mitt nåværende GF 6600GT 128mb PCI-E. :p

 

Har et lite spørsmål her.. Angående en grisevarm HD! Det er fatters sin harddisk (den PCen jeg sitter på nå) som er av typen Samsung SpinPoint 250gb IDE. Den er plassert over eller annen harddisk (som fulgte med Fujitsu Siemens-PCen) på 80gb.

Den nye harddisken på 250gb blir ofte utrolig varm (mener fatters sa at HD Tune sa noe om 55 grader) og er litt engstelig for det, siden jeg har en del "verdifullt" stuff på harddisken.

Kan ikke flytte den aktuelle harddisken fordi den sitter fast i et idiotisk kabinettsystem, men får ut den gamle. Problemet er bare det at jeg ikke har noen annen plass å sette den i kabinettet.

What to do? *Vil ikke ha vifte*

Lenke til kommentar

Har sjølv ein Western Digital-disk som har vore over 55 grader under full belastning på ein varm dag. Men, nå har eg blitt fortalt at WD sine diskar ofte er varmare enn andre. Korleis det er med Samsung på dette området veit eg ikkje.

 

Det kan sjølvsagt vere unøyaktighetar i avlesinga og. Samstundes vil eg tru at disken kan leve med den temperaturen ei god stund, i alle fall viss den ikkje ligg konstant på 55 grader. Men, viss du er redd for det som er på disken og ikkje vil montere inn ekstra kjøling så vil eg anbefale deg å ta hyppig sikkerhetskopi (noko som for øvrig er ein god ting å gjere i alle høve). :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Samsung disker er oftest kjøligere enn de fleste andre, men virker som noe ikke stemmer her, f.eks at disken under blir vanvittig varm eller liknende. Kommer også litt ann på luftstrømmen i kabinettet også, har den ikke noe gjennomstrømning vil det såklart bli varmt. Min gamle Seagate overlevde i nesten to år i et Coop kabinett uten noe strømmninger. Den levde i rundt 50 - 60 grader hele tiden, nå kjører den godt og stabilt i Lian Li'et på romtemperatur :)

Lenke til kommentar

Flott tiltak Dahl. Håper dette får ned antallet litt unødvendige minitråder i Annet om hardware :)

 

55'C er ikke noen krise for harddisker. Det er riktignok på grensen til hva spesifikasjonen anbefaler, men det at "harddisken kommer til å dø om kort tid hvis du ikke kjøler den mer" er sterkt overdrevet. Mine disker ligger normalt på rundt 50'C (akkurat for øyeblikket 49-56'C) uten at diskovervåkningsverktøyet "HDD Health" gir noen stygge prognoser for dødsfall. Estimatene for "Threshold Excided Condition", altså når det begynner å bli fare på fære, ligger for øyeblikket på år 2018, 2022, 2020 og 2030. Ps. hvis du innstallerer et slikt program så vær obs på at estimatene er helt på villspor før programmet får nok informasjon om endringene i "helsetilstanden" til harddiskene. Noe som ofte tar flere uker. Vær altså ikke redd om det står at det er fare på fære om noen få dager. La programmet få litt tid på seg så blir estimatene bra.

Lenke til kommentar

Dette passet bra siden jeg lurer på noe. :)

 

La oss si at jeg kjøper ny PC i dag med hovedkort som har PCI-E og et PCI-E grafikkort. Kan jeg oppgradere til et DX10 grafikkort til neste år uten også å kjøpe nytt hovedkort i samme slengen?

 

Jeg lurer fordi jeg syntes jeg leste en plass at man blir nødt til å kjøpe nytt hovedkort når DX10 kortene kommer pga en bedre type PCI-E slot som skal brukes. Stemmer det?

Lenke til kommentar
La oss si at jeg kjøper ny PC i dag med hovedkort som har PCI-E og et PCI-E grafikkort. Kan jeg oppgradere til et DX10 grafikkort til neste år uten også å kjøpe nytt hovedkort i samme slengen?

6564795[/snapback]

Kort og greit: Ja.

 

PCIe-porten vil nok forbli den samme minst frem til 2008, men selv da snakkes det om bakoverkompatibilitet. Noe á la historien med AGP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...