Gå til innhold

Retur hos mpx - laptop

Anbefalte innlegg

Bestillte en laptop fra mpx, Cinet Homebook PM845, men fikk problemer med den helt fra starten og valgte å angre kjøpet. Fikk ordnet returen og papirarbeidet i forbindelse med det, men lurer på om at gebyret for retur er for høyt. Jeg angret kjøpet etter 2 dager.

Pcen ble bestilt via pc-bygger, på grunn av at jeg ville ha høyere prosessorhastighet og tok bort en del komponenter.

De tok 1875 kroner i returgebyr av en pc som kostet 13202 inkl. porto. Og returportoen måtte jeg dekke selv.

Ba om en arbeidsbeskrivelse fra han som behandlet saken min:

Plukking av deler: 15min

Kitting/motering: 30min

Lasting/testing: 90min

Pakking/fakturering: 15min

Returhåndtering: 30min

Demontering: 30min

Tilbakeføring av deler: 30min

Til sammen 4timer i rent arbeid.

Hvis vi regner 300kr pr.time så har vi allerede 1200kr.

I tillegg kommer porto og ny emballasje.

Til slutt så har vi en kostnad på selve delene. Delene har vært brukt

og orginalemballasjen er ødelagt.

Dette betyr at delene som satt i maskinen nå er b-varer som må selges

til redusert pris.

Jeg mener 1500kr er en fornuftig pris."

1875 inkl. mva.

Er det noen som har vært borti lignende og kan bekrefte at dette er helt greit å akseptere? Vil egentlig bare høre inspill fra dere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså, hvis du har hatt problemer med den så kan du jo evt be MPX fikse dem?

6530941[/snapback]

Jo, kunne ha gjort det, egentlig. Men jeg så for meg flere problemer etterhvert. Dessuten var jeg ikke helt fornøyd med designet.

Men er det vanlig at de tar såpass mye for å behandle en retur?

Lenke til kommentar

MPX PC og angrerett

Dersom du benytter deg av angreretten i forbindelse med et tilvirkningskjøp (hos oss er dette PC-er som blir skreddersydd etter kundenes ønsker via vår "PC-bygger" eller via kontakt med en av våre selgere), så er du pliktig til å betale de ekstra kostnadene som påløper for utført arbeid og medgåtte materialer (jf. Angrerettloven §16 første ledd).

Angreretten gjelder 14 dager fra du mottar ordrebekreftelsen fra oss. Dersom du ikke henter PC-en du har bestilt eller ikke returnerer denne i henhold til angrefristloven, vil det påløpe vesentlige kostnader. Dette er kostnader i forbindelse med produksjon, installasjon, testing, re-engineering og ligger i størrelsesorden kr 1 500,- til kr 2 500,-.

Lenke til kommentar

Dette skulle da være helt rett og rimelig skulle jeg tro. som de sier så må dem jo selge delene som b-vare, og så er det jo forståelig at varen må testes før gjennsalg. dem kan jo ikke ha folk til å jobbe gratis heller :)

Lenke til kommentar

Har kikket litt i Angrerettloven og funnet noe som kanskje kan hjelpe deg.

Kap. 4

§ 14. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted

§ 15. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg

Tror §14 går under bestillinger via internett også.

Tror §15 dekker f.eks vare kjøpt på messe eller postordre.

(Ikke helt sikker)

§14 sier:

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader,

senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt.

§15 sier

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort.

Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring.

Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren

i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

Så i ditt tilfelle gjelder §14 og selger skal dekke returkostnader.

I kap.3 finner jeg:

§ 9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse ved avtaler om varer og andre tjenester enn finansielle tjenester

I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger skriftlig på et varig medium som forbrukeren råder over:

a) Opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f

b) Vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten

Ved avtaler om tjenester skal opplysningene gis snarest mulig etter avtaleinngåelsen. Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta opplysningene senest ved levering. Ved avtaler om varer som skal leveres til en annen enn kjøperen, kan det avtales at opplysningene skal gis først etter levering av varen. Opplysninger etter bokstav b-e skal uansett gis etter avtaleinngåelsen, selv om de er gitt på denne måten tidligere.

Så selv om det i Kap.4 §16 står at man skal dekke kostnader knyttet til angrerett så må visse kritereier for det være oppfylt (kap.3 §9).

Dette vet du jo best selv.

Men er du i tvil eller trenger hjelp, så ta en telefon til forbrukerrådet. De hjelper deg ;)

Endret av Coney
Lenke til kommentar

At ting må selges som b-vare i etterkant skal ikke ha noe å si i forhold til bruk av angreretten. Returnerer man en datamus, må man ikke betale for at den kanskje må selges igjen som b-vare.

Det samme gjelder for plukking av deler, fakturering/pakking, returhåndtering og tilbakeføring av deler. Dette er også ting som gjøres kostnadsfritt for kunden når det er snakk om bruk av angreretten på et kjøp som ikke er tilvirket.

Jeg vil tro at det kun er selve tilvirkningen og nedplukkingen som skal kostnadsberegnes. Hvordan dette er definert i loven vet jeg ikke.

Man skal vel ikke betale for returporto heller ved bruk av angreretten?

Jeg synes beløpet er litt høyt. 1500 inkl. mva mener jeg er et passelig beløp.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Har du ikke fått en mail / skriftlig om angreretten så slår du ann på det, og si at du nekter og betale.

Komplett.no sender med en egen mail om dette, hvor du får info.

Det du også kan passe på og finne ut er om MPX plukker fra seg LAPTOPEN eller om dem selger den komplett.

Selger dem PC'en i en samlet pakke som laptop, så syntes jeg at og kreve byggekravet ikke burde bli krevet.

Men, stå på, si du ikke har fått info om dette.

Lenke til kommentar
Har du ikke fått en mail / skriftlig om angreretten så slår du ann på det, og si at du nekter og betale.

Komplett.no sender med en egen mail om dette, hvor du får info.

Det du også kan passe på og finne ut er om MPX plukker fra seg LAPTOPEN eller om dem selger den komplett.

Selger dem PC'en i en samlet pakke som laptop, så syntes jeg at og kreve byggekravet ikke burde bli krevet.

Men, stå på, si du ikke har fått info om dette.

6531921[/snapback]

Oppfordring til svindel? :hmm::ermm: Ikkje rart at webshopene trenger god avanse med slike kunder....

--------------------------------------------------

MPX har rett til å kreve at kunden dekker deres utgifter, og slik det er satt opp virker summen fornuftig. Det eneste du kanskje kan sjekke er "salg som b-vare", men sidene dette er ein tilleggsbestilling vil eg tru dei kan kreve slik erstatning siden varen ikke kan selges som ny.

Lenke til kommentar
MPX sender ut angrerettskjema og informasjon om bruken av dette sammen med ordrebekreftelsen, så de er dekket på den siden.

6532043[/snapback]

Men de må også gi informasjon om Angrerettloven Kap.3 §9 som skal forklare virkningene med bruk av angrerett.

Står det ikke noe om at de krever betaling for tilvirkningen eller betaling for andre ting

tror jeg trådstarter kan ha en god sak.

Jeg personlig kan huske bare å ha fått angreretten, men ikke eget skriv som forklarer virkningene av bruken. Altså eventuelle kostnader som skulle komme hvis jeg bruker angreretten ved tilvirkningskjøp.

*lete, lete etter gamle papirer*

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene.

Jeg hadde forsåvidt regnet med å betale litt for at jeg sendte den tilbake, men ikke så mye som 1875,-. Jeg synes likevel at 300 kroner i timen er vel drøy for den type jobb.

Det etcasey sier, lurer jeg på om dette er noe firmaet selv har "laget" i tillegg til angrefristloven. La oss si at varen kanskje hadde hatt en kostnad på 5000 kroner, noe som utgjør en tilbakebetaling på kr. 3125,- (satt litt på spissen). Da er det ikke mye penger igjen å handle for!

Er det noen som vet om loven har noe begrensninger vedrørende kostnad, eller om bedriften kan kreve "gebyrer" i denne størrelsesordenen?

Hva er grensen for at en vare blir, b-vare?

Jeg tror faktisk at jeg har fått den infoen jeg trenger vedrørende angreretten. Jeg er bare litt uviten og uerfaren rundt område, da jeg aldri før har angret på et kjøp (som jeg husker da)

Lenke til kommentar

I det øyeblikket forseglingen på produktet brytes, er det for meg en b-vare. Hva som skjer etter at forseglingen brytes, kan man jo aldri vite. Derfor er en brutt forsegling er et udiskutabelt tegn på at et produkt har gått fra å være en a-vare til en b-vare.

300 kroner er lite i timesbetaling. Det er ganske mye mer enn lønn til ansatt som skal dekkes inn i de 300 kronene. I tillegg er det uinteressant hvilken jobb som gjøres. Det koster uansett like mye å ha den personen på jobb.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...