Gå til innhold

Ubuntu fra LiveCD til HD med WinXP installert?

Anbefalte innlegg

Sitter nå å bruker Ubuntu (via LiveCD) for første gang. Føste tanke:

"Hvorfor i granskauen har jeg aldri prøvd detta før? TØFT!! Må ha.. Hmm.."

Vel, nå er greia det at jeg sitter på fatters sin maskin med en HD (80gb) med Windows og en HD (250gb) med resten. Alt er ferdig formatert på de diskene, men jeg ønsker da en 4-5gb av 250gb disken til å installere Ubuntu på.

Så, altså: Hvordan gjør jeg det? Hvordan legger jeg til en ekstra partisjon og hvordan går jeg fram for å installere Ubuntu på den?

Jeg er fullt klar over at mye av denne infoen finnes på nettet, men er lite keen på å begynne å leite nå som opphisselsen over dette fantastiske opetrativsystemet stiger opp igjennom kroppen min! :p

Lurer også på om noen har noen linker (for nybegynner) med info om tilpassing av system og utseende og en link til en god referanseside for kommandoer i Terminal.

Så folka, jeg er altså Linux-frelst. =) *Klappe for seg selv*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Det du må gjøre er å bruke et partisjoneringsprogram som har mulighet til å endre eksisterende størrelse på andre partisjoner.

Partition Magic er grei til den jobben, men denne koster penger.

Kanskje Gparted hadde vært noe? Den laster du bare ned og brenner på CD som Image. Så starter du bare maskina med cd`en og du får opp programmet. Gparted er da også gratis, så en liten fordel der.

Acronis Diskdirector er også et program som jeg har veldig sansen for dette programmet koster også penger.

Når du har valgt det ut et program må du kjøre programmet. Sette av litt plass på den eksisterende disken. (La plassen hver upartisjonert) så starter du maskina med Ubuntu cd/dvd i maskina og starter installasjonen. La Ubuntu ta seg av partisjonering selv. Når den har partisjonert er det bare å installere Ubuntu.

Ganske så enkelt egentlig.

Noen Linux Distroer er faktisk enklere å installere enn Windows 2000 og XP.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Tusen takk for infoen! =)

Har Partition Magic (kreemt...), så da endrer jeg bare størrelsen på en eksisterende partisjon (tror jeg tar "download"-partisjonen), så det blir igjen 4-5gb med upartisjonert plass på den harddisken. Så kjører jeg Ubuntuinstallern og lar Ubuntu surre fritt med den upartisjonerte biten?

Høres greit nok ut. =) Men påvirker ikke det at jeg endrer størrelsen på partisjon filene som ligger på den? Tror uansett at fatters faktisk har en del upartisjonert plass på harddisken allerede, men er ikke sikker.

Har merka det at Ubuntu mangler en del standard fonter. Er det mulig å hente en pakke med standard fonter?

Lenke til kommentar

Nei, den vil ikke påvirke noen andre partisjoner nei. Den vil bare bruke av den plassen du har upartisjonert.

Ja, det finnes stanardfonter å laste ned ja.

Personlig har jeg ikke noe særlig problemer med Fontene i Slackware iallefall.

Synes de er ganske lik Windows sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...