Upsaker Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Hei, jeg trenger en anbefaling til hvilket stativ jeg skal kjøpe. Ser helst at det koster under 1000,- men det skal ikke være no dritt heller. Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Hei,jeg trenger en anbefaling til hvilket stativ jeg skal kjøpe. Ser helst at det koster under 1000,- men det skal ikke være no dritt heller. 6530481[/snapback] Du trenger et hode på monopoden, jeg har en billig manfrotto monopod (ca 400 kr) der jeg bruker det samme kulehodet som for tripoden, men det skal finnes rimelige monopod hoder også (slik at du holder deg under 1000 kr). Stabiliteten på en monopod er ikke like kritisk som for tripod så det holder fint med et ganske billig her. En fornuftig investering uansett Håkon Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Jeg startede med manfrotto 681B med tilthoved Men Nu er jeg skiftet til manfrotto 728B og er fint tilfreds. når jeg går med det normalt er benene skudt ud, men ikke spredt, og så kan det bruges som monopod - men man har også muligheden for at sprede benene og have et rigtigt stativ. I dag ville jeg have gået direkte til trebenet, da det er langt mere alsidigt. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 Jeg har et lite trebenet stativ fra før, så det er uaktuelt. Jeg skal bruke det til fotball for det meste, derfor er det viktig å få et skikkelig ettbensstativ.. Ellers takk for svar Har noen et hode å anbefale da? Et som man må skru fast kameraet i? jeg vil ikke ha sånn man drar i en skap og setter toppen nedi hvis dere skjønner Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Hvordan du fester det på kamera er ikke så viktig. Jeg tror alle kulehoder har quick release, så det kommer du rett og slett ikke unna. Skal du utnytte en monopod skikkelig så må du ha kulehode. Treveishode blir helt meningsløst, og fast hode blir litt klønete. Da kan du like godt kjøpe den billige monopoden som JP selger for ca 200. Den har i tillegg to små bein, slik at den kan dobble som bordstativ. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 (endret) Hva med dette kulehodet sammen med ett av disse? Manfrotto 676 Manfrotto 679 Manfrotto 680 Manfrotto 681 Endret 22. juli 2006 av Jurgis Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Den første linken fører oss til en tripod. Det var sikkert et godt forslag før du klikket feil et sted. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 Sånn, nå er linken rettet opp.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Se der, ja. Det er jo nettopp dette du leter etter, siden du ikke ønsker quick release. Ønsker du bedre kvalitet kan du kjøpe Leicas tilsvarende hode til til ganger prisen. Det ser helt greit ut, synes jeg. En monopod trenger ikke så sterkt kulehode som en tripod, fordi det er så mange variabler som spiller inn. Kjøp det og det dyreste stative som kommer under budsjettrammen. Forskjellen ligger sikkert i vekt, og vekt merkes når man drasser på mye utstyr. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 Hørest fornuftig ut, noen anbefaling av de 4 jeg fant frem? Kan ikke se så mye forskjell på de. Vurderer kraftig 680, men det er en del tyngre enn de andre. har det mye å si? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Ikke for stabiliteten. Vekten kan derimot bety en del for om du gidder å bruke den, eller ikke. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 Men tror du 0,85 kg er mye? Finner ikke noe jeg kan måle det i nå.. Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Det er vel kun vekten på monopod'ene, lengde og maks belastning som er forskjellene på de Manfrotto'ene som du har listet opp? Når det gjelder hode på monopod; jeg tenkte og kjøpe meg en Manfrotto 680 eller 681 selv nå. Skal brukes sammen med mitt Sigma 135-400 som har tripod collar. Må ellerbør jeg ha ett kulehode i tillegg? Er det noen klare fordeler, eller kan jeg likesågodt bare feste det rett på monopod'en? Lenke til kommentar
brainware Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Du trenger bare å skru dette fast. Kameraet roterer . Velbon Pro Monopod PS: Cyberphoto sender ikke til Norge. Endret 22. juli 2006 av brainware Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Du trenger bare å skru dette fast. Kameraet roterer . Det er bare å rotere kameraet/objektivet i tripodcollar'en, hvis jeg skal ha f.eks. portrettformat, det er vel det du tenkte på? Det er derfor jeg lurer på om det i det hele tatt er noen vits med ett kulehode på monopod for min del? Lenke til kommentar
Øyvind L Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Du trenger bare å skru dette fast. Kameraet roterer . Det er bare å rotere kameraet/objektivet i tripodcollar'en, hvis jeg skal ha f.eks. portrettformat, det er vel det du tenkte på? Det er derfor jeg lurer på om det i det hele tatt er noen vits med ett kulehode på monopod for min del? 6536153[/snapback] Jeg bruker ihvertfall monopoden på den måten sammen med mitt Sigma 70-200, og det fungerer fint. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Jeg vet at cyberphoto ikke sender til Norge, men mamma har noen kollegaer dere nede som kan ta den med eller så putter jeg den i en postboks i strømstad Forskjellen på monopodene jeg har listet opp er vekt og pris, og jeg er usikker på hvilken av de jeg bør ha og om 0,8kg er alt for mye.. Ser jeg at dere sier at det er unødvendig med kulehode? Endret 22. juli 2006 av Jurgis Lenke til kommentar
Øyvind L Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Ser jeg at dere sier at det er unødvendig med kulehode? 6536184[/snapback] Så lenge det er tripod-collar på objektivet. (Sikkert noen som mener noe annet, men det er ihvertfall min erfaring). Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 22. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2006 Jeg har ikke stativfeste på objektivet? og på kameraet er det vanlig stativfeste. Lenke til kommentar
Øyvind L Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Jeg har ikke stativfeste på objektivet? og på kameraet er det vanlig stativfeste. 6536239[/snapback] Da får du jo ikke rotert kameraet til høydeformat, så da er vel kanskje et hode påkrevd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå