Gå til innhold

noen formening om dette kameraet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det så genialt som det høres ut?
Enkelt og greit svar; nei. Det lagrer både video og stillbilder på minnekort. Det betyr hard komprimering på video, lite plass på hvert minnekort om man filmer med god kvalitet og dyrt lagringsmedium.

Kjøp heller et mini-dv kamera, evt. et med stillbildefunksjon. Dette Sanyo kameraet er ikke bedre enn et hvilket som helst stillbildekamera med videofunksjon (noe de aller aller fleste har i dag). At det kan filme i HD er ingen udelt fordel, fordi det bare fører til enda hardere komprimering, evt. enda mindre plass på hvert minnekort. Et 1GB minnekort tar ca. en time opptak i vanlig kvalitet (ikke HD) og koster en god del mer enn en mini-DV tape på en time. Samtidig tar en time på mini-DV en datamengde tilsvarende 13GB, så det sier seg selv at det er ganske kraftig komprimering som foregår på dette kameraet.

Vil anbefale Panasonic sine 3CCD kamera. Tipper GS180 til under 5000 er noen ganger bedre enn dette Sanyo kameraet på bildekvalitet, samt at det har alle fordelene med mini-DV. Det kan også lagre stillbilder på minnekort, men kvaliteten blir ikke all verden. For maks kvalitet på begge deler, er du faktisk fortsatt nødt til å kjøpe to separate enheter.

Tips til stillbildekamera: Nikon Coolpix P2 til under 2000. Meget kapabelt kamera, som har kommet meget godt ut i alle tester. Glimrende bildekvalitet, mye mindre enn det ser ut som på bilder. Utgående modell, og selges derfor meget billig. At det er utgående, er ingen ulempe, da det ikke mangler noe på nyere modeller.

Lenke til kommentar

Stiller meg bak tipset til Afseth, men er ikke like kritisk til den Sanyoen. Min bedre halvdel kunne godt vært fornøyd med den løsningen, hvis jeg forstår de testene jeg har lest riktig. Jeg ville neppe vært fornøyd med den løsningen hverken som still eller videokamera.

I følge relativt seriøse vurderinger jeg har lest i utenlandsk presse (f.eks. seriøse tyske Colorfoto), så er det ikke så dumt. Det er klart bedre til video enn et vanlig i kompaktkamera, og ikke like dårlig/god som Afseth mener. Likevel er det langt fra et skikkeig videokamera. Det samme gjelder andre veien. Det tar klart bedre bilder enn et vanlig videokamera, men er heller ikke like godt som et tradisjonelt stillkamera til stillbilder. Stillbildekvaliteten er visst ikke spesielt dårlig, men det er klart at det ikke yter like godt som tilsvarende dyre kompaktkameraer.

Jeg ville aldri valgt en slik kompromissmodell til mine behov, hvis det ikke skal være et tillegg til video og stillkamera. Jeg kunne som sagt lett ha sett at min bedre halvdel kunne blitt tilfreds med en slik, men for en som stiller litt høyere krav til bildekvalitet, så finnes det alternativer som er bedre.

Hvis du driver med å poste snuskefilmer på nettet, så er det kanskje av god nok kvalitet. Det ser sikkert også godt nok til å dokumentere morsomme situasjoner i hverdagen, men bildene og filmene fra podens konfirmasjon ønsker jeg skal ha høyere kvalitet. Snapshot-filmen av onkel Hagberts småfulle Elvis-fremføring er det ikke så nøye med.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Kanskje jeg overdrev ting litt, men løsningen med SD kort er noe som irriterer de fleste så mye at jeg gjerne overdriver for å få folk fra tanken på å kjøpe noe sånt.

Men videokvaliteten er langt fra like bra som et vanlig DV kamera, og stillbildekvaliteten ikke like bra som et vanlig stillbildekamera. Har man to enheter, til omtrent samme pris, får man mye bedre kvalitet på begge deler... litt mer å bære på, men det synes jeg det er verdt.

Lenke til kommentar

Du har nok rett i det. På den andre siden så er jo jeg samme PMnormal som i fullt alvor poster mobilbilder og hevder at det er kunst, så optimal kvalitet er ikke nødvendigvis det som utgjør et bilde for meg. Jeg hater å videofilme (selv om jeg faktisk har utdannelse innen faget), så for meg kunne dette vært et greit hanskeromskamera. For en som ikke stiller samme krav til bildekvalitet holder det sikkert også mål, man må jo tross alt ta den samlede prisen i betraktning.

Det kommer litt ann på anettem's krav til kvalitet. Det kan nemlig godt hende at dette er godt nok for deg. Du er et nytt medlem her, så jeg vet jo ikke noe om din interesse for foto og video. Hvis det du ønsker er å få råd om et kamera av "sakkyndige", så må du også oppgi slike ting i tråden. Siden du opprinnelig var på utkikk etter både videokamera og stillkamera, så kan det tyde på at du i utgangspunktet ønsker en viss kvalitet. I så fall har Afseth helt rett i sine vurderinger. Hvis det du ønsker er et gøy kamera til å forevige grisefesten på Gran Canaria, så kan du kanskje vurdere dette alternativet. Det er i hvertfall et langt fra dårlig kompromiss, i følge de testene jeg har lest. Du må huske på å legge inn budsjett for det største SD-kortet du har råd til. Jeg ville hatt et mindre kort også. Det er jo greit å ha et lite kort til stillbilder, når det store er fullt.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med disse modellene, men jeg har litt erfaring med andre modeller fra Sony. De som har Zeiss-optikk er klart bedre enn de andre modellene. Har dette kameraet slik optikk, så tror jeg du handler trygt.

Edit: Jeg mente hvis en av disse modellene har slik optikk, så bla bla bla.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Kjenner ikke til Sony direkte, annet enn at de stort sett lager meget gode produkter. Merk imidlertid at PMnormal ikke mener at andre merker som ikke bruker Carl Zeiss er dårlige, men av Sony kameraene bør du bruke de som har Carl Zeiss. Jeg misforsto første gangen jeg leste det :)

Men hvis du nevner ca. budsjett, så kan jeg komme med anbefalinger blant kamera jeg kjenner til.

Lenke til kommentar

W-serie kameraene til Sony er absolutt gode, merk at W70 har større skjerm enn de andre. De har alle optisk søker, W70 har vel 7.2 mpx kontra 6 på de andre. Optikken er stort sett god, W70 har vel litt mer lyssterk optikk også mener jeg å huske. Men husk at kjøper du et Sony kamera må du har Memorystick Pro Duo kort, som er nesten dobbelt så dyrt for kapasiteten kontra et SD kort. Ta en kikk på W100 også, litt større kamera, men enda bedre på alle områder.

Lenke til kommentar

dere er så snille!

okay: jeg skal bruke maks 3000, tenker jeg.

om jeg kjøper w30 får jeg kameraet for 1000 kroner billire enn om jeg kjøper f.eks. w100 eller w70. men spiller det så stor rolle hvilken av disse jeg kjøper? er forskjellen merkbart stor??

Lenke til kommentar

jeg mener: det jeg ser er den store forskjellen er jo pixlene og størrelsen på skjermen, men er det en så viktig forskjell? og størrelsen på skjermen .. er den så viktig egentlig? det er jo det endelige resultatet som teller, ikke hvor stor skjermen er.. så om jeg går for 30 eller 50, og dermed betaler 1000 mindre..?

Lenke til kommentar

Du har helt rett mht skjermen. De fleste store skjermer har likevel samme oppløsning som de mindre, og da er jo størrelsen bortkastet. Hvis noen av kameraene du vurderer har optisk søker i tillegg til skjerm, så ville jeg prioritert det. Det er nemlig greit med det lille hullet å titte gjennom når batteriet begynner å bli utladet. Da sparer man en del strøm på å slå av skjermen. En annen sak er at i sterkt sollys er det ikke altid greit å se hva som er på skjermen, og da er det mye bedre å kikke gjennom gluggen.

Du trenger ikke henge deg for mye opp i detaljer. Det viktigste er å ta gode bilder, og da er det du som er flaskehalsen uansett. Kjøp det dyreste du har råd til, men ikke glem å sette av budsjett til et skikkelig minnekort og en solid bæreveske. Du bør nemlig ikke putte noe så sårbart ubeskyttet ned i håndvesken. Når man er på feire er det stort sett lov å være så harry at man bærer kamera i beltet også, vet du.

Lenke til kommentar

Til 2-3000 kan du jo også vurdere Canon Ixus 60. Koster rundt 2500 kroner, har optisk søker og god skjerm. Et veldig trygt valg, med tanke på driftsikkerhet. Det er lite, stilig og tar veldig gode bilder. Bruker også SD kort, som er de billigste ettersom det er den mest utbredte standarden.

Men Sony lager også gode kamera. Bare tenkte du ville ha flere alternativer (evt. et som ikke bruker Memorystick som kun Sony bruker).

Lenke til kommentar

Så kan du kombinere med dette videokameraet som Akam selv har testet og anbefalt. Nei, det er nok ikke 3CCD som Afseth anbefaler men tror kvaliteten på dette kameraet er noe bedre enn Sanyo`n likevel :hmm:

Panasonic

Meningen med denne anbefalingen var at du til sammen for dette videokameraet og Ixus 60 betaler mindre enn kun for Sanyo`n. Men har du råd vil så klart ett kammera med 3CCD gi best kvalitet.... :thumbup:

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
alle snakker om ixus.. vel. jeg tror valget faller på sony .. har forelsket meg i w-serien for lenge siden! :) nå er det bare å velge hvilken, og det er ikke lett.

6536466[/snapback]

For all del, Sony lager gode produkter. Eneste ulempen er minnekortløsningen (dyrere, endrer standard både titt og ofte, slik at du om et par år kan ha store vanskeligheter med å få tak i nye minnekort, bytter du merke en gang i fremtiden kan du ikke bruke minnekortene du kjøper nå osv...). Tenkte bare du ville ha flere å velge mellom :) Kjenner ikke til disse Sony-kameraene, så jeg kan ikke fortelle deg hvilket av de du bør kjøpe.

Lenke til kommentar

Ikke kjenner jeg til disse jeg heller men du bør velge ett kamera som har optisk søker (gammeldags kikkehull) i tillegg til skjermen da den kan bli ubrukelig som i for eksempel solskinn som det er akkurat nå :w00t:

Kos dere i solen folkens :cool:

Ops, ser dette var nevnt tidligere men skader vel ikke å ta det opp igjen :whistle:

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...