Gå til innhold

Hva er hensikten med DNS interface?

f00b

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg driver å kikker på en ferdig oppsatt server, fordi jeg har tenkt til å sette opp en selv snart for å teste. Når jeg er inne på DNS på serveren, så ser jeg at DNS Interface står til ip-adressen til serveren, så ser jeg at Forwarders står til å sende videre til en ekstern DNS.

Dette er en domenekontroller, uten DHCP. Det er en annen server som står som DHCP.

Jeg trodde hensikten med dette var at alle klientene som fikk IP fra DHCP skulle gå på DNS mot serveren, for så å videresendes til en ekstern DNS for sikkerhetens skyld jeg?

Kan noen forklare meg hva hensikten med dette er? Jeg er grønn :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke helt hva du prøver å forklare hvordan oppsettet var.

At DNS serveren først spør seg selv, og at den også spør en ekstern DNS server. For det er slik som er vanligt.

Slik et DNS oppsett er i et lokalnettverk er at maskinen der spør først en lokal server, om den ikke har adressen så spør de eksternt. I mange tilfeller så er det den lokale dns serveren som spør en ekstern dns server, men det kan også hende at hver arbeidsstasjon spør en ekstern server for å spare resurser på den lokale serveren. En fordel med at den lokale serveren spør en ekstern er at da husker den lokale den adressen igjen til seinere og slipper å spøre om den en gang til, som betyr at internettlinja blir mindre belastet osv..

Kan hende jeg har forklart noe annet, og ikke det du spurde om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...