Gå til innhold

Kjøpegaid for digitalspeilrefleks/ dSLR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Tråden må for all del leve videre, alt av tilbakemeldinger, forbedringer osv må jo finne sted her :)

 

Hvem som skal få redigere slike guider får diskuteres. Om den/de som har laget den opprinnelig ønsker at den skal stenges for redigering av andre, så bør vel det vurderes. Man er opphavsperson til en guide, tross alt. Men jeg regner vel med de fleste gjerne ser at andre kan bidra til å holde guiden sin ajour.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått tilgang til å redigere wiki-versjonen av kjøpegaiden. Rent umiddelbart ser jeg at innholdsfortegnelsen har fått veldig stor plass og den bør redigeres. Underpunktene for hvert kamera er i mine øyne unødvendige, hva mener dere andre.

 

Videre mangler en hel rekke kameraer som:

Sony A300/A350

Pentax K200D

Nikon D60

Olympus 420/520

Canon 450D

 

Jeg vil av naturlige årsaker prioritere A300/350 først, dersom noen ønsker å sette opp punktene for noen av de andre kameraene vil de bli prioritert.

Lenke til kommentar

Jeg skjulte innholdsfortegnelsen ved å legge til __NOTOC__ øverst i artikkelen. Jeg synes det er bedre sånn siden artikkelen er ment å leses i sin helhet. Hvis noen vil ha tilbake innholdsfortegnelsen så er det bare å fjerne __NOTOC__.

 

Muligens at det blir bedre å la bare hovedpunktene være i innholdsfortegnelsen men da må man redigere selve artikkelen.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dere vet det. Men så noen har lagt inn denne med bilder: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Kj%C3%B...ks/dSLR_-_guide

 

Husk at [[bilde:Canon EOS 400D.jpg|right]] ikke legger på noen ramme, det vil derimot: [[bilde:Canon EOS 400D.jpg|frame|right]] gjøre.

 

Man kan og legge inn captions, bildebeskrivelser: [[bilde:Canon EOS 400D.jpg|Canon EOS 400D er et fint kamera|frame|right]]

 

Du kan og ha thumbnail i stedet for frame: [[bilde:Canon EOS 400D.jpg|Canon EOS 400D er et fint kamera|thumbnail|right]] noe som minsker bildet.

 

La inn "frame" på alle bildene som var lagt inn der.

 

 

Bare slik at vi husker på det ;)

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Var jeg som la det inn og det var ganske bevisst at frame ikke var der, syntes det så penere ut slik (prøvde også med farge, men det likte jeg heller ikke). Men den guiden der vil han som laget den uansett oppdatere/endre på, det blir mye opp til den som opprinnelig laget guiden å avgjøre hvordan den skal se ut, til en viss grense. Tanken er ellers at det kunne vært fint med produkt-infobox for kameraene (derfor bildene ble lagt opp, for å legge dem klar til å prøve ut det).

Lenke til kommentar

Vel. Det er stor forskjell på bilder. For eksempel; din avatar trenger en ramme fordi det hindrer at det virker unaturlig at det plutselig går over i hvitt fra alle mulige farger. Slikt sett så fungerer det med bildene av kameraene, men det er 2 bilder der hvor fargen i bildet i kantene ikke matcher fargen på wiki-en. I tillegg til at det ser dumt ut at 2 bilder har ramme og ikke resten, derfor :p

 

Når det gjelder taggere som tagger vegger så pleier de å ha fullstendige motiver, de lager ikke kun en del av supermann inne i en firkant, de ville laget hele og latt bakgrunnen flyte litt ut i veggen. Dessuten er det litt upraktisk å lage rammer på vegger :p Og kantene av veggene fungerer i tillegg som "naturlige rammer".

 

Men, joda. Smaken er som baken.

Lenke til kommentar
Jeg skjulte innholdsfortegnelsen ved å legge til __NOTOC__ øverst i artikkelen. Jeg synes det er bedre sånn siden artikkelen er ment å leses i sin helhet. Hvis noen vil ha tilbake innholdsfortegnelsen så er det bare å fjerne __NOTOC__.

 

Muligens at det blir bedre å la bare hovedpunktene være i innholdsfortegnelsen men da må man redigere selve artikkelen.

 

Enig i at dette er det beste utgangspunktet, på sikt vil jeg uansett redigere hele teksten.

Lenke til kommentar
Var jeg som la det inn og det var ganske bevisst at frame ikke var der, syntes det så penere ut slik (prøvde også med farge, men det likte jeg heller ikke). Men den guiden der vil han som laget den uansett oppdatere/endre på, det blir mye opp til den som opprinnelig laget guiden å avgjøre hvordan den skal se ut, til en viss grense. Tanken er ellers at det kunne vært fint med produkt-infobox for kameraene (derfor bildene ble lagt opp, for å legge dem klar til å prøve ut det).

 

Jeg er rimelig grønn på "wiki-programmering" (men er en kløpper på ctrl+c og ctrl+v,) men jeg liker idéen med infobokser for hvert kamera. Dersom noen kunne laget en infoboks som ligner denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Konica_Minolta_Maxxum_7D

 

Lag den gjerne på Sony A200

Objektivfatning: Alpha

Minnetype: CF/ MS

Sensor: CCD 10.2 Mp

Søker: Pentamirror

Skjerm: 2.7"

ISO-verdier: 100 - 3200

Seriebildemodus: 3 pr. sek.

Vekt: 532 gram

Lenke til kommentar

Spør dere her i kjøpegaiden jeg. Da jeg har rimelig lite peiling selv. Har nettopp fått et tilbud om å kjøpe et dSLR med fastopptikk (50mm) - Og jeg lurer rett og slett på om det for meg som førstegangskjøper av dSLR er lurt å hoppe på et slikt tilbud?

Alternativet er jo ikke-fastopptikk (aner ikke hva det heter :p).. f.eks 17-55mm

Lenke til kommentar
Spør dere her i kjøpegaiden jeg. Da jeg har rimelig lite peiling selv. Har nettopp fått et tilbud om å kjøpe et dSLR med fastopptikk (50mm) - Og jeg lurer rett og slett på om det for meg som førstegangskjøper av dSLR er lurt å hoppe på et slikt tilbud?

Alternativet er jo ikke-fastopptikk (aner ikke hva det heter :p).. f.eks 17-55mm

 

 

Det avhenger av pris?

Forøvrig er en 50mm ofte lyssterk noe som er veldig kjekt å ha. Normalzoom er som oftest billig og enkelt å skaffe uansett system.

Lenke til kommentar

50mm er flott til portretter etc, men er ganske trangt. Om du kan få 28mm eller 30mm istedet, så har du mye større fleksibilitet i hva du kan og ikke kan få til, da har du ikke like stort behov for en normalzoom.

 

Det er uansett fantastisk å ha litt fastoptikk, for det tvinger deg til å tenke nøyere igjennom bildene dine - med zoomoptikk blir det ofte til at man får et "godt nok" utsnitt på 2 sekunder, og tar bildet og så ser man det når man importerer og tenker "blæ, det var mye bedre i virkeligheten". Når man derimot bruker noen minutter med fastoptikk så blir resultatet ofte mye bedre - fordi man tar seg tid på å gå litt rundt-omkring og prøve ut forskjellige vinkler og utsnitt. Slå til, og kjøp i tillegg en billig (eller dyr) normalzoom .

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...