Gå til innhold

Kjøpegaid for digitalspeilrefleks/ dSLR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest hele tråden, men ser at det ikke står noe om "Bildestabilisering i kamerakroppen" på Pentax K10D.

 

Kan kanskje også ta med dette:

 

Sensitivity and Shutter/Aperture priority

These two exposure modes are unique to the K10D and have been requested by digital SLR owners for some years now. Sv (Sensitivity priority) mode is quite similar to Program exposure but provides faster access to sensitivity, just turn the rear dial to change. TAv (Shutter speed and Aperture priority) mode allows you to set the shutter speed and aperture manually and the camera will automatically select the correct sensitivity.

Forhåndstitt på K10D hos dpreview.com

Gadd ikke oversette det til norsk.

 

I tillegg er det vel et poeng at alle SLR'ene til Pentax har glimrende bakoverkompatibilitet med eldre linser (helt tilbake til 1976), og det finnes et glimrende utvalg av billig brukt optikk.

Lenke til kommentar
Sensitivity and Shutter/Aperture priority

These two exposure modes are unique to the K10D and have been requested by digital SLR owners for some years now. Sv (Sensitivity priority) mode is quite similar to Program exposure but provides faster access to sensitivity, just turn the rear dial to change. TAv (Shutter speed and Aperture priority) mode allows you to set the shutter speed and aperture manually and the camera will automatically select the correct sensitivity.

Forhåndstitt på K10D hos dpreview.com

7486003[/snapback]

Litt merkelig at TAv tas med som ny og unik feature, siden det er slik Nikon har fungert i manuell modus med AutoISO skrudd på, iallefall siden D70. Det blir jo litt mindre knotete når det er tilgjengelig som eget modus, men knappast nok en revolusjonerende idé. Kudos for Sv-moduset, selv om det kun blir et knappetrykk mindre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sensitivity and Shutter/Aperture priority

These two exposure modes are unique to the K10D and have been requested by digital SLR owners for some years now. Sv (Sensitivity priority) mode is quite similar to Program exposure but provides faster access to sensitivity, just turn the rear dial to change. TAv (Shutter speed and Aperture priority) mode allows you to set the shutter speed and aperture manually and the camera will automatically select the correct sensitivity.

Forhåndstitt på K10D hos dpreview.com

7486003[/snapback]

Litt merkelig at TAv tas med som ny og unik feature, siden det er slik Nikon har fungert i manuell modus med AutoISO skrudd på, iallefall siden D70. Det blir jo litt mindre knotete når det er tilgjengelig som eget modus, men knappast nok en revolusjonerende idé. Kudos for Sv-moduset, selv om det kun blir et knappetrykk mindre.

7486431[/snapback]

 

Enig i det er merkelig at TAv nevnes som en spesiell og unik egenskap siden Dynax 5D har mulighet til å sette ISO til automatisk på alle program, regner nesten med at dette er standard på alle dSLR-er.

 

Forøvrig er gaiden oppdatert.

 

Nikon D40 er lagt inn. Kom med styrker(er det noen?) ;) og innvendinger på denne. Har forøvrig fjernet Pentax isDL siden Pixmania var eneste selger.

Lenke til kommentar

Siden jeg finner en pervers glede i å påpeke svakheter ved Canon-hus, så kan man kanskje heller trekke frem som en svakhet ved 350D/400D at de bare har auto-ISO i grønn auto?

 

Uansett prøver jeg meg på noen svakheter og styrker ved D40:

Styrker:

Meget god jpeg-kvalitet rett ut av kameraet

Samme avanserte lysmåling som D50, D80 og D200

Meget god brukervennlighet for nybegynnere

 

Svakheter:

Kan kun bruke objektiver fra Nikon med AF-S og fra Sigma med HSM

Kitobjektivet har treg AF

Kun 3-felts AF (litt usikker på om dette kvalifiserer til svakhet - kommer an på hva man sammenligner med, siden det samme vel gjelder Olympus)

 

Jeg ser forresten at "fokusbekreftelse i søkeren også ved manuell fokusering" trekkes frem som fordel på A100. Dette får du også på alle Nikon. Det vil overraske meg om man ikke også får det på Pentax, men det må noen andre bekrefte.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Flott da ordner jeg D40 om et par dager når støvet har lagt seg :p Jeg regner forøvrig med at det ikke finnes vertikalgrep til D40.

 

Svakheten ved D400/350 er notert.

 

Mulig vi må legge til "ingen fokusbekreftelse i søkeren ved manuell fokus" også.

Endret av kimare
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ang. K10D:

 

Det som er unikt med TAv mode er at du kan velge autoISO funksjon direkte på funksjonshjulet, altså like enkelt som du går fra blender til lukkerprioritet, uten å gå veien om menyer.

Jeg kjenner ikke andre systemer i detalj, men dette er klart enklere enn å velge autoISO i menysystemet på min *istDS.

 

Men mer unikt er nok Sv mode. Med dette kan du styre ISO direkte fra bakre ratt. Kamera svarer da med å justere blender og lukker i samsvar med ISO. Framre ratt kan du bruke enten til eksponeringskompensasjon eller til såkalt programshift.

 

Hvordan dette fungerer i praktisk bruk vet jeg ikke, men de jeg kjenner som har K10 skryter spesielt av Sv mode, så jeg tror det har noe for seg.

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
personlig irriterer jeg meg grenseløst over manglende bakgrunnsbelysning på informasjonsdisplayet på d50...

9333916[/snapback]

 

Bruk Maglite...funker like bra.

9333933[/snapback]

 

kan alltids bruke mobilen til å lyse opp også, men irriterer meg bare så ekstremt over at de ikke bare har slengt på en liten led eller to. kunne umulig ha koster mer enn en 10'er. d70 har vel bakgrunnsbelysning? sikkert bare en ting som skal skille disse to da??

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg vurderer å oppdatere kjøpegaiden (jeg får se om jeg har ork og tid), samtidig vurderer jeg å katagorisere litt mer under hvert kamera. En aktuell måte å gjøre det på kan være slik.

 

Sony Alpha A100

Bildekvalitet

+ generellt god bildekvalitet (denne vil alle ha)

+ lite aggresivt støyfilter gir svært høy detaljgjengivelse ved lav ISO.

- Betydelig bildestøy ved ISO 800 og 1600 (blir til en viss grad kompensert av bildestabilisatoren)

 

Funksjoner

+ Bildestabilisator

+ Speillås

+ Mekanisk støvreduksjon/ sensorrens

+ ISO 80 (Lo) og ISO 200 (Hi) for hhv skygge/høylys-motiver

+ Fokusbekreftelse i søkeren også ved manuell fokusering

+ Sensor for øyestyrt AF-aktivering

+ Innebygd blitz gir AF-assistanse med meget lang rekkevidde

- Treg AF i lite lys

- AF-assistanse kun med løftet blitz

 

 

Utvidelsesmuligheter

+ Innebygget trådløs blitzstyring med full TTL lysmåling

- Orignalt batterigrep fins ikke

- Utvalget av nye objektiver er pt noe begrenset (dog er bruktmarkedet i utlandet betydelig)

- til en viss grad, høy pris på objektiver

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...