Gå til innhold

Kjøpegaid for digitalspeilrefleks/ dSLR


Anbefalte innlegg

Da har jeg oppdatert kameraene, med infoen som har kommet. i tillegg har jeg lest gjennom testen til digit av Pentax istDL og langt til de momentene jeg synes skilte seg ut fra de andre.

 

Jeg har valgt å ikke legge inn megapixler og minnekorttype for kameraene. Dette er enkelt tilgjenglig ved å trykke på kameranavnet, samt at det ikke bør være avgjørende ved valg av kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er noe merkelig at DOF-preview trekkes frem som fordel ved 350D. D70s har også dette, og jeg vil anta at de fleste (med untak av D50) har det.

 

Er det ikke også litt merkelig at det er en innvending mot A100 at den har høyeste ISO på 1600? Det er jo gjengs for prisklassen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Jeg har ikke den store føling med de nye kameraer, men måske de skulle skrivs ind i denne udemærkede guide ...

7007112[/snapback]

 

 

Jeg har ikke vært flink til å oppdatere denne i det siste. Og mitt siste søk viser at det er Canon 400D og Olympus E400 som mangler i guiden. Muligens skal noen modeller ut.

 

Dersom noen har info på de nevnte modellene hadde jeg satt pris på dette.

 

D80 og K10D vil foreløpig ikke tas med pga høy pris.

 

Jeg ser at forumet fortsatt flommes over av brukere som er på jakt etter kamera, så jeg vet ikke hvor mye arbeid jeg skal legge i denne tråden. Strengt tatt ville det vært naturlig å ta mange av disse diskusjonene i denne tråden.

 

To ting som jeg synes er en styrke på D70s (i forhold til D50) er at det har to kommandohjul og belyst ekstra skjerm på toppen for teknisk informasjon.

 

Jeg skal ta det med ved neste oppdatering :)

 

Du skriver om Pentax K100D:

 

"Mekanisk støvreduksjon/ sensorrens"

men sensor-rens er vel det som nå kommer på K10 D?

 

Slik jeg har forstått det så har K100D denne funksjonen.

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Du skriver om Pentax K100D:

 

"Mekanisk støvreduksjon/ sensorrens"

men sensor-rens er vel det som nå kommer på K10 D?

 

Slik jeg har forstått det så har K100D denne funksjonen.

7079364[/snapback]

Pentaxrepresentanten jeg snakket med på Electroworld fortalte at de har funnet på noe nytt mht. sensorrens. Der hvor Sony A100 rister på bildebrikken (som kjent ikke veldig effektivt), så "kakker" Pentax brikken mot rammen (så kraftig at man kan høre det "kakke") for å riste støvet av. De har også lim i bunnen for å fange støvet, påsamme måte som Olympus.

 

Vet ikke om dette gjelder K100D, men det er i hvertfall slik de gjør det i K10D.

 

Jeg syns forøvrig denne gaiden har bidratt til å dempe maset i forumet, men det er mange som er ute og vurderer spesielt D80 opp mot mange av de modellene som er i gaiden, og da mister den litt av sin verdi. Jeg syns man/du bør vurdere å ta inn 30D, D80 og K10D.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sønnen min kjøpte nettopp et Pentax K100D, og denne har ikke støvrens, kun K10D som har det.

 

En fordel som også kunne vært med er kompatibiliteten med eldre objektiver. Her er kanskje Pentax best i klassen. Alt av objektiver Pentax har lagd eller med Pentax-fatning virker, dog får noen litt begrenset virkning, men sammenlignet med mitt D70 er det stor forskjell ved bruk av eldre optikk. :)

Lenke til kommentar
Sønnen min kjøpte nettopp et Pentax K100D, og denne har ikke støvrens, kun K10D som har det.

 

En fordel som også kunne vært med er kompatibiliteten med eldre objektiver. Her er kanskje Pentax best i klassen. Alt av objektiver Pentax har lagd eller med Pentax-fatning virker, dog får noen litt begrenset virkning, men sammenlignet med mitt D70 er det stor forskjell ved bruk av eldre optikk. :)

Ved bruk av rett mellomstykker får du t.o.m. AF på gammel Pentax M42-optikk; ulempen er jo at de mellomstykkene virker som telekonvertere (og har optikk). Men stilig er det lell :o)
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Kan også være en idè å nevne at Nikon ikke har Norsk meny, noe som bl.a. Canon har.Dette gjelder selv om man har kjøpt et "Norsk" kamera.

7448863[/snapback]

Nikon er i ferd med å komme med dette nå. Tror alle de nyeste DSLR'ene deres har det. Får sjekke på jobb i morgen...

 

Ellers har Nikon noe som Canon ikke har. Norsk bruksanvisning. Synes dette er mer viktig enn norsk meny.

 

EDIT: Eller var det Nikons lommekamera som hadde norske menyer nå? Har ikke jobbet så mye i selve butikken de siste ukene (bare på lab'en) så er litt rusten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...