Gå til innhold

Ved kjøp av filtere

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg bestemt meg for å kjøpe meg ett eller flere filter. Problemet er at disse er ekstremt dyre her i Norge. Derfor har jeg bestemt meg for å vente til jeg flytter til USA til høsten. Jeg fikk derimot et tips av Marthe-Ma at disse kan man kjøpe over Ebay. Jeg gikk inn å sjekket, og så at polaringsfiltere lå på en gjennomsnittlig pris på rundt US $6.25. Det vil si at her koster et polaringsfilter 38 kr, mens i norske butikker koster de over 1000kr.

Det jeg da lurer på, er dette trygt? Med tanke på at det faktisk er så utrolig billig. Og når brukeren har fått bare posetive tilbakemeldinger?

Month  
            6 Months  
                     12 Months  

positive  285  1448  1695  

neutral  0	2	2	

negative  0  1  2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er MYE penger å spare på kjøp av filtre fra f.eks ebay.

Her er ett eksempel på ett filter jeg kjøpte nettopp:

HOYA S-HMC Multi Coated UV Filter 77mm UV(0)

Pris hos Fotovideo.no = 1260,- men de har den ikke på lager. (som vanlig)

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10853

Pris på ebay $43 + $2,50 i frakt + mva = 355,- + ett evt. fortollingsgebyr.

http://cgi.ebay.com/HOYA-SUPER-HMC-Multi-C...1QQcmdZViewItem

Dette er basert på at alle utgifter skal betales, men vi vet alle at småplukk som dette ofte går igjennom tollen uten problemer.

Lenke til kommentar
Filter er det siste du skal spare penger på! Det er bedre ikke å ha noe filter enn å bruke et billig. Det har jeg smertelig erfart.

6530360[/snapback]

Sant nok, men det betyr ikke at et ikke er penger å spare på å kjøpe de fra ebay.

Jeg har brukt disse:

http://stores.ebay.co.uk/UR-Galaxy-Ltd-Photo-Electronics

De har blandt annet Hoya, Nikon og Canon filtere som alle er gode produsenter.

En annen er hksupplies (som jeg tror andre her har kjøpt fra).

Det du skal se etter er at det er multicoated og fra en bra produsent som Hoya, B+W, Nikon eller Canon.

De heter ofte slike ting som Super Pro+ MC (multicoated) eller lignende.

Det du må passe på når du kjøper fra HK er hva totalprisen blir inkludert frakt og moms.

Uansett er det mye å spare. Jeg kjøpte 3 filter for ca 900 kr totalt til meg, der et av disse kostet over 1000 kr her.

Håkon

Lenke til kommentar
Filter er det siste du skal spare penger på! Det er bedre ikke å ha noe filter enn å bruke et billig. Det har jeg smertelig erfart.

6530360[/snapback]

Sant nok, men det betyr ikke at et ikke er penger å spare på å kjøpe de fra ebay.

6531280[/snapback]

Absolutt enig med deg her. Det eneste jeg vil frem til er at dersom en pris er for god til å være sann, så er den ikke sann. Heller ikke på ebay. Vit hva du kjøper.

Prisene i Norge er sinnsvake - ingen tvil om det. Jeg har selv nettopp bestilt en DK-21M fra hksupplies. $33 inklusive porto mot omtrent 800 kroner i Norge...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Nå skulle han vel ha $31 for å sende det til Europa, men likevel ;)

Håkon

6531310[/snapback]

Så det, men det er prisen for ekspressfrakt. 3-5 dager leveringstid.

Jeg betalte kun $2.50, men det ble da sendt med vanlig post (USPS) og tok vel 12-14 dager før det kom.

Men man kan velge ekspressfrakt og fremdeles få filteret billigere enn her hjemme.

Lenke til kommentar

Nå er Fotovideo rådyre på filter også da. Har sett super HMC 77mm til halvparten av den prisen der... i en vanlig fotobutikk i Norge.

Lenke til kommentar

Nå er Fotovideo rådyre på filter også da. Har sett super HMC 77mm til halvparten av den prisen der... i en vanlig fotobutikk i Norge.

6532926[/snapback]

Man klarer nok å finne det billigere, og kansje til halve prisen som du antyder.

Men hvorfor skal man ta seg bryet, når halv pris her fremdeles er dobbelt så dyrt som f.eks ebay?

Lenke til kommentar
Det er MYE penger å spare på kjøp av filtre fra f.eks ebay. Her er ett eksempel på ett filter jeg kjøpte nettopp: HOYA S-HMC Multi Coated UV Filter 77mm UV(0) Pris hos Fotovideo.no = 1260,- men de har den ikke på lager. (som vanlig)

Man klarer nok å finne det billigere, og kansje til halve prisen som du antyder. Men hvorfor skal man ta seg bryet, når halv pris her fremdeles er dobbelt så dyrt som f.eks ebay?
Hvis man f.eks ikke ønsker å bestille fra utlandet, eller trenger det der og da. Man velger jo selv om man vil bestille fra utlandet og vente et par uker for å spare noen kroner, eller få det der og da og støtte norsk næringsliv (og ikke minst den lokale fotobutikken) samt ha et sted å gå til om noe skulle være feil med produktet, men betale litt mer for det. I tillegg er det lettere å bli svindlet av utenlandske butikker/selgere på Ebay, enn en fysisk butikk også.

Men man velger såklart selv. Tror jeg hadde valgt butikken jeg, selv om jeg ikke hadde jobbet i en. Uansett var poenget mitt at eksempelet du dro frem med Fotovideo blir litt urettferdig, da Fotovideo har unaturlig stive priser på blant annet filtre.

Lenke til kommentar

Alt var mye enklere før i tiden. Da tok man seg god tid i fotobutikken, og sludret om fotovær og lokale motiver før man la pengene på disken. Jeg er glad at mine antikvariske interesser fortsatt er ivaretatt av en enslig butikk i Bergen, i en tid da jeg føler at slik ikke lenger er mulig i en vanlig fotobutikk. Vi hadde bedre tid før i tiden, og både kunder og ansatte hadde livlige diskusjoner sammen både foran og bak disken. De var ikke uvanlig (eller uhøflig) å blande seg i en diskusjon mellom kunde og ansatt da, det var faktisk velkomment. Kanskje det var færre som dyrket hobbyen da, og at man altid var glad for å møte likesinnede. Kanskje vi rett og slett hadde bedre tid.

Alt var nok ikke bedre i gode, gamle dager. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at alle deler av samfunnet er påvirket av vårt krav til effektivitet. Herre Gud, jeg hater egentlig mobiltelefoner og krav om tilgjengelighet og effektivitet, men lider i tilnærmet stillhet. Sett bort fra nå.

Savner dere den morroa som det var å gå i fotobutikken på en lørdag formiddag, bør man stikke innom Stasi i Bergen og kjøpe seg en billig japansk målsøker. Da får man transportert seg tilbake til en tid da foto var en sosial hobby, og tiden ikke betød så mye. Det blir nesten som en kompakt ferie til fortiden for nostalgikere (som meg).

Lenke til kommentar
Vi hadde bedre tid før i tiden, og både kunder og ansatte hadde livlige diskusjoner sammen både foran og bak disken. De var ikke uvanlig (eller uhøflig) å blande seg i en diskusjon mellom kunde og ansatt da, det var faktisk velkomment.
Jeg trives også best i en slik situasjon, for det skjer faktisk. Sikkert ikke like ofte som før, men det skjer. Det er hyggelig når jeg som ekspeditør står og prater foto med en kunde, og kunden ved siden av blir med i samtalen. Ingen behøver å kjenne hverandre, men kundene utveksler tips og anbefalinger, mens vi som ekspeditører blir med i samtalen og kommer med våre synspunkter. Selv om køen blir lang bak en kunde som står og prater foto med meg, tar jeg meg tid. De som venter, blir uansett ekspedert av en av de andre ganske kjapt, så ventetiden blir kanskje et minutt lenger eller noe for noen av de, og de som bare skal hente film eller noe kan jeg jo ekspedere mens jeg prater med en annen.

Felles interesser skaper gode samtaler og nyttige diskusjoner. Det er synd at denne typen butikker er i ferd med å bli spist opp av internett og de større kjedene... men det bare sånn det er.

Men er ikke dette off-topic? ;)

Lenke til kommentar

Artig at det går ann å snakke slik i en butikk. Var selv oppe i en butikk i Trondheim, og begynte å snakke med en som jobbet der. Først om objektiver, så videre om alt mulig annet innen fotografi. Han var kanskje 60, og jeg er 17. Allikevel sto vi å snakka i over en halvtime. Litt artig at det faktisk går ann.

Uansett, tror jeg venter med å kjøpe filter til jeg flytter til USA. Kanskje jeg kjøper noe i New York, kanskje i Bismarck? Kanskje da over Ebay?

Lenke til kommentar

Hvis du vil handle i butikker i New York, så bør du i utgangspunktet unngå butikkene på Manhattan, hvis det er lavest pris du er ute etter. Hvorfor sier seg selv.

Likevel tror jeg at jeg kunne tenkt meg å kjøpt småting som filtre og adaptere på B&H, eller en lignende diger fotobutikk med godt utvalg. Da har man liksom fripass til å gå rundt å tafse litt på ting, spesiellt hvis man lurer på "kjøpe seg en telezoom til uken", for å si det slik. De har sikkert noe kult renseutstyr (hygiene er bra), tøffe bag'er og annet knask. Du bruker jo Nikon, så hva med en reverseringsring, hvis du ikke har det fra før. Canonfotografer kan jo kjøpe seg et N-AI adapter av god kvalitet, eller noen billige gelatinfiltre til 17-40'en. Jeg har i alle fall en drøm om å få gå rundt og tafse i en slik diger butikk en gang, og kan knapt tenke meg et bedre sted å gjøre det enn på Manhattan.

Ps: Jeg ville sikkert hamstret opp litt esoteriske filmruller hvis jeg var på et slikt sted. Hva med å ta en tur innom en butikk som selger bruktutstyr. Da kan du finne masse artige ting, som ikke trenger koste skjorten.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...