Gå til innhold

best av RGB og Component output på DVD-spilleren?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Samsung DVD-R125 opptaker/dvd-spiller. Den kan sende både RGB component signal gjennom scart'en. Trodde i utgangspunktet RGB var best, fordi menyene i DVD-filmer og grafikk i DVD-menyene, og dvd-spiller-setup-menyen er mye skarpere, høyoppløst og klarere RGB enn med Component. Men i selve filmen gir component mye bedre bilde, klarere farger og kontrast enn RGB. Kan jeg ikke få både bra bilde OG høyoppløst på en gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en vanlig 28" CRT tv. Når jeg skifter mellom RGB og Component på VIDEO OUTPUT i menyen endres oppløsningen og farge/kontrasten nevneverdig. TV'en er da koblet til med scart-scart fra dvd-spilleren. RGB har best oppløsning, men Component har høyere kontrast og klarere farger.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Har også valget mellom "RGB" eller "component" fra DVD-spilleren. Har kommet frem til at over "component", så sendes det et signal tilsvarende s-video over scarten, mens "RGB" gir det klareste bilde som er mulig med analog tilkobling.

Sistnevnte er klart å foretrekke, men det er mulig at tven din ikke støtter "RGB"; enten fordi du har gammel utdatert TV eller så har du ikke scarten-kobling #1, som ofte er den eneste som støtter denne typen signal.

Jeg har 2 CRT TVer hjemme, og på den nyeste gir RGB best bilde,, mens på den eldre, så bruker jeg "component-signal" for best bilde.

Lenke til kommentar
Det er en vanlig 28" CRT tv. Når jeg skifter mellom RGB og Component på VIDEO OUTPUT i menyen endres oppløsningen og farge/kontrasten nevneverdig. TV'en er da koblet til med scart-scart fra dvd-spilleren. RGB har best oppløsning, men Component har høyere kontrast og klarere farger.

6528776[/snapback]

Jeg har til gode å oppleve en vanlig tv ha component, sjekk om den har egne innganger til dette, om den ikke har det er det tvilsomt.

Tror nok du kjører coax eller s-video signal istedet eller lignende..

Lenke til kommentar
Det er en Panasonic Quintrix tv fra rundt 1998-2000 tenker jeg.. Den har ei reparate component, men trodde den kanskje hadde gjennom scart.

6528888[/snapback]

Prøv heller å bruke den skikkelige component inngangen, tviler på at component går over scart om den har egne innganger til dette..

Lenke til kommentar

Ja,

jeg vet forskjell på component og composite :hrm:

RGB sender bilde over 3 kanaler, en med bare rød, en med bare grønn og en med blå.

Component sender relativ rød og relativ blå og luminance, såvidt jeg vet.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...