Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble sammen to XP maskiner i nettverk

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter timer med strev biter jeg i det sure eplet og spør om hjelp. Her er utfordringen og jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med dette (tilsynelatende) enkle problemet (PS, siden jeg ikke husker den eksakte ordlyden i alle feilmeldingene eller dialogene så er disse gjengitt sånn ca. nedenfor):

Oppsett:

Jeg har to maskiner A og B som jeg skal koble sammen i et "tomaskins" nettverk. Maskin A kjører Windows XP Pro og maskin B kjører Windows XP Home Edition. Begge maskinene har (selvfølgelig) nettverkskort. Disse er koplet sammen vha. av en krysset kabel. Maskin B er koplet til Internett via ISDN (men dette er ikke så viktig siden jeg ikke skal bruke denne som en Internett gateway fra maskin A).

Fremgangsmåte:

Windows XP har en flott (?) funksjon som hjelper en til å sette opp et hjemmenettverk av typen skissert ovenfor. Jeg velger "setup a home network" wizarden og følger instruksjonene. Siden maskin B er internett gatewayen så begynner jeg med denne og spesifiserer et unikt navn på maskina (MaskinB) og bruker navnet "SuperNova" på workgroup. Deretter gjør jeg det samme på maskin A og gir denne et unikt navn (MaskinA) samt "SuperNova" på workgroup (mao. de hører begge til samme workgroup). Begge har aktive LAN tilkoplinger (dvs. de er enabled) og protokollene som kjører er Client for Microsoft Windows, File and Printer Sharing og TCP/IP. Til slutt gir jeg full aksess på hele C disken på maskin A samt maskin B (Share navn på begg settes til C slik at C-diskene blir synlige i nettverket som MaskinAC og MaskinBC). Merk at denne tilgangen er ekstrem og gjøres kun mens jeg prøver å få nettverket opp å kjøre. Fra det øyeblikket det fungerer så skal selvfølgelig denne tilgangen bort. Jeg er ingen dust ;)

Observasjoner:

Når jeg så velger "Show members of workgroup" eller "network neighborhood" eller andre muligheter for å se hva som befinner seg på nettverket mitt, så får jeg følgende resultat på de to maskinene:

Maskin A: Her kommer workgroup SuperNova opp. Ved å klikke på denne får jeg opp to maskiner som er MaskinA og MaskinB. Dette ser korrekt ut (mao, det er nettverksforbindelse, kortene virker og kabelen fungerer). Når jeg så prøver å aksessere MaskinB, så får jeg en feilmelding av typen "Network resource unavailable, you are not authorized to access this network resource .."

MaskinB: Her finner jeg også workgroup SuperNova men når jeg klikker på denne så får jeg ikke opp hverken MaskinA eller MaskinB men kun feilmeldingen "Network resource unavailable, you are not authorized to access this network resource .."

Spørsmål:

Hva har jeg gjort galt? Hvorfor kan jeg ikke på maskin B en gang aksessere workgroup SuperNova og i det minste min egen maskin (dvs. MaskinB). Det virker på meg rart at man ikke skal kunne aksessere den maskina man jobber på via nettverket (eller workgroup). Hva har jeg glemt her?

Dette er _ikke_ probelmet (dette høres bastant ut men punktene nedenfor har jeg kvadruppelsjekket flere ganger):

- Begge maskinene har korrekte (og unike) navn og hører til samme workgroup (som er SuperNova)

- Kabel, nettverkskort fungerer

Dette skulle liksom være enkelt. Jeg har aldri hatt problemer med å kople sammen maskiner som kjører Win98 og Win2000 i nettverk. XP skal gjøre tingene enklere men det er jeg litt uenig i. Håper noen kan hjelpe. Gi beskjed dersom dere trenger med informasjon ;)

Mvh.

Arild

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må lage brukerkontoer på maskinen du skal aksessere.

Altså: legge brukernavn og passord maskin1 inn på maskin2. Hvis det er den veien du skal ha tilgang.

Du kan også teste med "Map network drive" i windows explorer, under tools menyen. Her kan du spesifisere brukernavn og passord.

Anbefaler at du skrur av "enkel fildeling" også, den har jeg bare hatt herk med. (windows explorer - tools, folder options, view - fjern krysset et stykke ned)

Lenke til kommentar

Jeg har nesten nøyaktig det samme oppsette som deg og dte fungerte som en drøm ved hjelp av XP sin wizard for nettverk. Hadde litt problemmer med den ene maskinen men det var grunnet i, som nevnt tidigere, at jeg ikke hadde aktivert gjestekontoen på denne.

Synes forresten det er merkelig at ikke dette skjer automatisk? Hva er grunnen til dette? Kunne ihvertfall kommet opp en melding om dette!

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Jeg har aktivert Guest kontoene på begge maskinene, men problemet er akkurat det samme. De eksakte feilmeldingen er:

Maskin A: "Maskin B is not accessible, you might not have permission to use this network resource. Contact your system administrator"

Maskin B: "SuperNova is not accessible, you might not have permission to use this network resource. Contact your system administrator"

Mao, på maskin A (som kjører XP Pro) kan jeg aksessere workgroup SuperNova og finner dermed begge maskinene men har ikke tilgang til MaskinB.

På maskin B så kan jeg ikke en gang aksessere workgroup SuperNova (den kommer opp men jeg får ikke lov til å gå inn i denne).

Men uansett, takk for alle gode forslag! Jeg har forøvrig satt meg selv som administrator på begge maskinene.

Lenke til kommentar

Hei,

det enkleste du kan gjøre for å mappe nettverks disker er å trykke på Start-menyen - Run/Kjør og skriv: (navnet eller ip-adressen på pc'en du vil ha kontakt med)

La oss si at pc'ene dine heter pcA og pcB, fra pcA trykker du på Start-menyen - Run/Kjør og skriver:

pcB

Fra pcB gjør du det samme bortsett fra at du skriver:

pcA

Dersom du har brannmur aktivert, slå den av eller se i help-fila hvordan du konfigurerer brannmuren for bruk ved nettverksdeling

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: skol på 2002-10-18 13:08 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: skol på 2002-10-18 17:17 ]

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd alle løsningene skissert ovenfor men det fungerer fremdeles ikke. Jeg begynner ærlig talt å tvile på egne evner her. Jeg konsentrerer meg nå utelukkende om maskin A siden jeg på denne ikke en gang får lov til å aksesserer min egen workgroup (ref. feilmmeldingen nedenfor):

"SuperNova is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permission. The list of servers of this workgroup is not currently available."

Mao, det virker som jeg har glemt noe med tilganger her og at dette igjen fører til (det samme problemet) når jeg skal aksesserer denne maskina via nettverket.

Takk for all hjelp med dette!

Lenke til kommentar

Roadrunner7, dersom du sender meg et bilde av deg selv så skal jeg henge det på vegge i stua mi! Det fungerer :wink:

Til alle dere andre, takk for alle gode råd og tips. Min umiddelbare tanke etter dette er at det er ikke nødvendigvis en enkel sak å koble opp et hjemmenettverk i WinXP. Ikke et eneste sted i dokumentasjonen fant jeg løsningen på problemet mitt. Men heldigvis finnes det oppegående mennesker der ute!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...