PKA Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Jeg er HELT ny når det gjelder Linux, men har lyst å prøve. Hva er fordelene/ ulempene for de forskjellige når man setter disse distroene opp mot hverandre ? Hvilken av disse ville Dere anbefale?? (Synes det er vanskelig å velge!!) PKA Lenke til kommentar
toreae Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Fordelen med Mandrake: Enkel distro for nybegynnere, optimert for pentium. Redhat: Har alt. Mandrake er bygd på Redhat, og jeg synes det er den beste distro for en som kommer fra M$-verden. Edit: populærforklaring. Lenke til kommentar
Mo|i|rana Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Jeg Har brukt mandrake pg red hat oh slack. Og min meining er at mandrake e best for nybegynere Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 hvorfor ikke prøve begge? eller FreeBSD? Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Jeg har brukt begge distroene en stund men da jeg skulle installere Mandrake 9.0 så nektet den bare. Jeg har ikke så eksotisk oppsett men jeg fikk problemer med at den ikke klarte å se forbi RAID kontrolleren til den disken jeg hadde tenkt å installere på. Jeg ville gått for Red Hat i dag, med 8.0 så er de fullt på høyde med Mandrake i brukervennlighet og innstallering. Stabilt som pokker er det også. En annen fin ting for en nybegynner er at RH gjerne brukes som referanse system sånn at å installere nye programmer kan til tider være lettere enn i de andre. Foreslår at du kjøper 3 stk CD-RW på 700mb også laster du ned begge. Prøv begge to har du tid det er ikke så mye arbeid. Det er greit nok at du kan sette opp alt til minste lille prikk i begge men det er uansett førsteintrykk og hva du føler som tar deg videre som er det viktigste når du velger nå. Tror jeg :wink: Lenke til kommentar
PKA Skrevet 22. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2002 Holder nå på å laste ned RH 8.0. Bestemte meg for å prøve Red Hat.....mest utbredt osv. Men hva er alle CD'ene ??, eller hva mer enn selve operativsystemet inneholder de??? PKA Lenke til kommentar
aNti hero Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Du trenger bare cd1, 2 og 3 for vanlig install ialf Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-22 13:00, skrev PKA:Holder nå på å laste ned RH 8.0.Bestemte meg for å prøve Red Hat.....mest utbredt osv.Men hva er alle CD'ene ??, eller hva mer enn selve operativsystemet inneholder de??? Inneholder ikke de 2 siste cd'ene kildekode? De trenger du kanskje ikke med det første. Ellers inneholder jo en Linux-distro ganske mye mer programvare enn forskjellige operativsystem(?) som du kanskje er vant til fra før, slik som Windows. Selve OS'et er jo strengt tatt bare Linux-kernelen + en dæsj GNU-programmer. En hel distro inneholder mengder med valgfri software i tillegg. F.eks: Istedenfor Notepad finnes en haug med kraftige editorer og tekstbehandlingsprogram Istedenfor Paint har du spesielt Gimp (nærmeste du kommer Photoshop) og mange andre programmer Kompilatorer i bøtter og spann osv.... Lenke til kommentar
Torsteinen Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 jeg har en amd k6 som server.. har lyst til å prøve linux på den - mandrake, men leste her at den er optimert for pentium, betyr det at jeg bør velge noe annet? er HELT FULLSTENDIG n00b på linux.. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Ja, du kan bruke Mandrake på en K6. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå