Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbospørsmål / Ford Escort 1.8 TD -95


Anbefalte innlegg

Hei!

 

- Har en kompis med en ford escort 1.8 TD -95, og han har planer om å montere dumpventil på denne. Er ikke så inne på det, men vil det fungere skikkelig på en diesel motor i det hele tatt?

Isåfall, hvordan?

 

- Noen som har erfaringer med å justere opp ladetrykket på en slik bil?

 

- Andre ideer til hvordan han kan få litt mer utav bilen?

 

 

Mvh S.V

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En dump vil ikke fungere bare ved å montere den på en konvensjonell dieselmotor.

 

Dumpvalven fungerer ved at sugesiden er koblet på sugesiden av gasspjeldet, trykksiden er koblet inn før gasspjeldet. Når man slipper gassen for å gire, stenger man gasspjeldet og motoren suger etter luft for harde livet. Dette suget, sammen med trykket på andre siden av dumpen åpner dumpen og trykket slippes ut. Dieselmotorer har ikke gasspjeld, gasspådraget bestemmes kun ved hvor mye diesel som tilføres.

 

Uten gasspjeld vil altså dumpen aldri fungere. En diesel uten gasspjeld TRENGER heller ikke noen dump, akkurat på grunn av at den ikke har noe gasspjeld som bråstopper lufta.

Lenke til kommentar

Hva skal han med en dump som aldri vil slå inn??

 

Edit: Dette er en bil med motoren tverrstillt, det vil være så godt som umulig å få plass og langt vanskeligere å få en cossiemotor til å passe på girkassa.

 

Escort Cosworth har langsstillt motor fordi den har et helt annet drivverk og faktisk er mer Sierra enn Escort. Det eneste i Escort Cosworth som er Escort er dørene, taket og muligens frontruta, resten er et omtegna Sierra-chassi.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Kan få dump på dieselmotor, men man må ha noe i tillegg. Har en kompis som har en BMW med dieselmotor, han har kjøpt dump og alt han trenger i tillegg for å få denne til å fungere, men er ikke like lett å sette dump på diesel som på bensin som de sier lengre opp.

Hvis jeg husker på, så skal jeg få tak i siden hvor det er bestillt, mener han kjøpte det fra Tyskland samtidig som han fikk importert bilen. Skal sjekke opp, bare jeg husker på det.

Lenke til kommentar

Man KAN få en dump til å lage lyd på en dieselmotor ja, men som k_drey sier, man må ha tilleggsutstyr. I tillegg er det HELT bortkastet. Du må da ha en magnetventil som kobler undertrykk til sugesiden av dumpen, men dumpen må samtidig ha overtrykk ved full gass, ellers vil den lekke.

Lenke til kommentar

For å si det slik, det er ikke vits å begynne å konvertere osv osv. Greit om du har ei dieselkværn på over 200-250HK, da ville jeg selv vurdert dette. Men aller er ulike, så man får prioritere selv, spørr noen, så skal de få svar utenom at jeg skal slakte den som stiller spørsmål.

Forresten, har ikke enda fått tak i den siden, men håper jeg får det snart!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Takker for mange svar!

Er klar over hvordan en dumpvalve fungerer, men ingen av oss var sikker på hva som trengtes for å montere en slik på en diesel. "k_drey", hvis du hadde funnet den siden så hadde det vært kjempe fint!

 

Dessuten var det mest for lyden sin del han ville ha dump, har en dump liggende så var bare derfor vi lurte om det var noen slags måter for å få denne diesel.

 

 

Mvh S.V

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...