Gå til innhold

Har dyr følelser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mennesket er også et slags dyr på sett og vis, men det som skiller oss så tydelig fra dyrene er at vi er i stand til å handle ut i fra fornuft, mens dyr følger instinktene sine.

6531875[/snapback]

Visste du at skjærer (tror jeg det var) kan telle til omtrent syv?

 

Nå husker jeg ikke detaljene i dette forsøket skikkelig. Men det går ut på at man har et lite hus. Skjøra kan observere at det går mennesker ut og inn. Hvis det går fem personer inn, og så går to ut. Så går to til ut. Så vil ikke skjære nærme seg. Den husker at det er en person igjen. Når den siste så går ut, så vil skjæra tørre å være i nærheten av huset. Skjæra har oversikt, så lenge den kan observere.

 

Når det blir flere enn syv personer, så mister den oversikten.

 

Også enkelte pappegøyer er svært intelligent. Og det er pappegøyer som er lært opp til språk, og å utrykke seg ved å sette sammen kjente ord til nye setninger de ikke er direkte opplært til.

 

Dette er ikke instinktive handlinger, men handlinger født ut av intelligens.

 

Mennesker er utvilsomt langt mer intelligent, men at dyr handler rent instinktivt er med stor sannsynlighet ikke riktig.

 

Eksemplene er for øvrig hentet fra bladet Scientific American: Mind. Men jeg har ikke bladene i nærheten her, så jeg kan ikke komme med bedre referanser.

Lenke til kommentar

Selv en liten undulat har helt tydelig massevis at følelser. Har selv en at arten, av det tammere/smartere slaget. Jeg merker veldig godt om den vil kose, er sur (noe den er konstant under myting, dvs utskifting av fjær), vil ha oppmerksomhet etc. Jeg har også sett de bli forelska. Og dette er en liten fjærkledd sak som egentlig skal veie rundt 50 g...

Lenke til kommentar

Ja, det er faktisk beviselig at dyr ikke bare har følelser, men i tillegg er intelligente på sitt vis. Veldig interessant der der med skjæren, JBlack. De er jo det utlimate bevis på at dyr ikke er programmerte, men kan på frekk måte lære seg å utnytte det menneskeskapte miljøet. De har hatt stor bruk for intelligensen i naturen, og bruker den til å stjele mat og ting som skinner fra mennesker.

 

Hval er et dyr som interesserer meg mye. De har jo et kommunikasjonsspråk som er svært høyt utviklet. At de stammer fra landdyrene og har gått i motsatt retning, ned i sjøen igjen, gjør dem utvilsomt til det mest intelligente dyret som befinner seg under havoverflaten. På en sterk andreplass ligger vel blekkspruten, og da spesielt imitatorblekkspruten som gjør helt fantastisk utrolige ting for å lure bytte eller komme seg bort fra sultne jegere.

Lenke til kommentar

Det med at skjærene kan telle tror jeg faktisk jeg har hørt før.

Delfiner er jo også veldig intelligente vesner, for å nevne noen.

Og elefenter glemmer aldri, sies det jo.

Papegøyer snakker jo, og selv om de ikke forstår et døyt av hva de selv sier, så er de i stand til å imitere lyder.

Det finnes masse beviser på at dyr er smarte. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke helt sant at pappegøyer ikke skjønner et døyt. De er helt klart i stand til å forstå enkelte ord/setninger som blir sagt, slik som ordrer som 'komme da', 'fly til (person/buret)', ord som 'ut' 'fuglen' 'Molly/mulle' etc. Det er også tydelig at den skjønner en del av det den selv sier, f.Eks. 'kose'. I tillegg er det ikke spes. Vanskelig å skjønne hva den mener med roping, kjefting, ...

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at de fleste store dyrene har føleser og skjønner hva smerte er. Men når vi kommer til litt mindre dyr og insekter tror jeg ikke de har noe særlig med følelser. Som f.eks fisker, de er nok for dumme til å skjønne hva smerte er, som på en måte blir det samme som at de ikke føler noe. Og nå snakker jeg om små fisker som laks og sei og torsk osv...

6528914[/snapback]

Kvifor er fiskar dumme? Sjølv om dei ikkje kan lage lydar og uttrykke smerte på samme måte som dyr kan det vel føle smerte? Kva skulle forskjellen på ein stor og liten fisk være? Har dei ikkje nervesystem?

 

Mens me er inne på emnet, såg Jurassic Park i går, Velociraptor ftw :w00t:

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Dyr har jo følelser.. Når vi drar bort en dag elns, så er katten skikkelig rar når den ser at vi kler på oss eller bagasjen.. Da blir hun bare sittende og mjaue osv, fordi hun vil ikke at vi skal dra..

 

edit: og når vi har vært borte i en uke eller 2, og noen andre har vært og matet katten osv, så forsvinner hun når vi kommer hjem.. Blir borte i noen uker så kommer hun hjem igjenn, bare for å gjøre hevn :p det har hun gjort 3-4 ganger nå :!:

Endret av complexity
Lenke til kommentar
Kvifor er fiskar dumme? Sjølv om dei ikkje kan lage lydar og uttrykke smerte på samme måte som dyr kan det vel føle smerte? Kva skulle forskjellen på ein stor og liten fisk være? Har dei ikkje nervesystem?

Hvem vet om de har nervesystem? Som du sir de kan jo ikke uttrykke smerte. Jeg prøver bare å si at dyr med veldig veldig veldig liten hjerne ikke skjønner hva smerte er. Når de føler smerte skjønner de ikke egentli hva som skjer. Det er i vertfall det jeg tror. Sier ikke at de ikke føler smerte eller at de ikke har nervesystem. Sier bare at de kanskje ikke skjønner hva det er.

Lenke til kommentar
Mennesket er også et slags dyr på sett og vis, men det som skiller oss så tydelig fra dyrene er at vi er i stand til å handle ut i fra fornuft, mens dyr følger instinktene sine.

6531875[/snapback]

Visste du at skjærer (tror jeg det var) kan telle til omtrent syv?

 

Nå husker jeg ikke detaljene i dette forsøket skikkelig. Men det går ut på at man har et lite hus. Skjøra kan observere at det går mennesker ut og inn. Hvis det går fem personer inn, og så går to ut. Så går to til ut. Så vil ikke skjære nærme seg. Den husker at det er en person igjen. Når den siste så går ut, så vil skjæra tørre å være i nærheten av huset. Skjæra har oversikt, så lenge den kan observere.

 

Når det blir flere enn syv personer, så mister den oversikten.

6535506[/snapback]

Alle dyr kan faktisk telle, men det er en ganske god egenskap å telle helt til sju. Noen klarer kanskje bare å telle til tre. Jeg mener på at mennesker også er flinkere til å telle til de tallene enn de høyere. Hvis du f. eks ser fire klinkekuler ligge litt rotete på bordet, ser du med en gang at det er fire klinkekuler, det er faktisk ikke nødvendig å telle en gang. Du bare ser det. Og det er slik jeg tror det er med dyr også.

 

Litt groteskt kansje,men man ser jo f.eks  hvordan fisken vrir seg når man river/skjærer ut kroken i munnen på den.

Og katter,de gir jo beskjed om noe er galt..

6538144[/snapback]

Ja, når man holder fisken i sjakk med foten/hånda kan den ligge helt stille, mens med en gang du begynner å dra ut kroken prøver den febrilsk å slippe unna, det er nesten som om den skriker lydløst i smerte.

 

Så, ja. Etter min mening har fisker også smerte, men det er bare foreldrene som har lært oss at de ikke gjør det, slik at vi ikke skal synes synd på dem.

Lenke til kommentar
Angåande fiskane, http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/2983045.stm

6538467[/snapback]

"However, it is an entirely different matter to draw conclusions about the ability of fish to feel pain, a psychological experience for which they literally do not have the brains"

Og det vil si?

 

 

Leste også dette:

Sport fishing should be immediately banned

Totalt uenig. For en idiot tenkte jeg. Vi er da like frie dyr som fiskene, og hvis haier og bjørner dreper mennesker, hvorfor skal ikke vi ha en rett til å drepe fisker?

Lenke til kommentar

Selvsagt kan man ikke ulovliggjøre fisking, slakting osv. bare fordi dyr har følelser. Men det er ingen vits å si og tro at dyr ikke kjenner smerte bare for å dekke over sin egen dårlige samvittighet. Dyr kjenner smerte, men vi dreper dem og spiser dem, sånn er naturens gang, sånn er det dyr imellom også.

Men det som er galt er om vi dreper et dyr unødvendig om det er bare for å ha det gøy eller for å bevisst plage dyret. DET er feil.

Lenke til kommentar
Alle dyr kan faktisk telle, men det er en ganske god egenskap å telle helt til sju. Noen klarer kanskje bare å telle til tre. Jeg mener på at mennesker også er flinkere til å telle til de tallene enn de høyere. Hvis du f. eks ser fire klinkekuler ligge litt rotete på bordet, ser du med en gang at det er fire klinkekuler, det er faktisk ikke nødvendig å telle en gang. Du bare ser det. Og det er slik jeg tror det er med dyr også.

6538298[/snapback]

Veldig bra forklart. Slik tror jeg også at det er... Men vi kan se det fordi vi er trente på de lavere tallene. Jeg har merket at jeg ofte plasserer ting (visuelt) i forhold til terningsøyne for å slippe å telle mengden.

 

Angående dette med å kunne telle, så finnes det en stamme i Syd-Amerika som bare kan telle til 3. De sier 1, 2, 3 eller mange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...