Gå til innhold

Har dyr følelser?


Anbefalte innlegg

En bruker ved navn Hypernicus hevder at dyr ikke kan kjenne smerte fordi de ikke har sjel. Jeg lurer på om dette er et vanlig syn blant folk, at dyr ikke kan kjenne smerte.

 

Grunnen til at jeg tar dette opp, er fordi jeg reagerte med avsky på Hypernicus påstand. I følge ham kan man fritt torturere dyr uten at det har noen betydning. De skal visst ikke lide av noe som helst.

 

Meninger, folkens?

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dyr kjenner smerte. Når katta har gjort noe galt, pissi på gulvet eller noe, så kan du knipse katta på nesa. katta lærer å pisse i kassa eller ute etter en stud fordi det gjør vondt å gjøre noe ulovlig. dyr har følelser. Dyr har også sjel, tro meg. Problemet med dyr er at et menneske ikke enkelt kan skjønne om hva dyret føler. fordi et dyr ikke kan snakke eller viser noe med fjeset. Men jeg kan enkelt se når katta mi er glad eller sur på halebevegelse og generell bevegelse. etter 5 år har jeg lært hva katta føler. Katta lager også lyder innimellom. f.eks når hu vil hoppe opp på et fang så slenger hu ut et bittelite mjau rett før hu hopper opp. selv om ingen har lært hu å gjøre det. Dette kommer da av hennes egen vilje, fra sjelen...

 

Dyr har skjel og dyr har følesler. hunden til en kamerat reagerer når man nevner navnet til nabobikkja (ei tispe) han hopper da opp til vinduet og begynner å kikke over til naboen. Hunden må være foreslska :love:

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at de fleste store dyrene har føleser og skjønner hva smerte er. Men når vi kommer til litt mindre dyr og insekter tror jeg ikke de har noe særlig med følelser. Som f.eks fisker, de er nok for dumme til å skjønne hva smerte er, som på en måte blir det samme som at de ikke føler noe. Og nå snakker jeg om små fisker som laks og sei og torsk osv...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har dyr følelser og kan kjenne smerte - alle som selv har hatt nær kontakt med dyr vet det. Ang. Enklere dyr, så aner jeg ikke - men jeg vil anta at de kjenner smerte. Hvordan de påvirkes av det er en helt annen sak. ??Finnes det noen definisjon av følelser?Slutter meg til at vi er en dyreart.??Ellers - hva er sjel? Min mening er bare tull og religiøst hokus-pokus. Sjel finnes ikke.

Lenke til kommentar

Det er jo helt sykt at noen går rundt og innbiller seg at dyr ikke kan føle noe. De kan føle at de blir koset med, da kan de selvsagt også føle smerte. De som tror noe annet har aldri vært i nærheten av noe dyr, eller er rett og slett bare dumme. Fatter ikke hvem som kan få seg til å skade et lite uskyldig dyr på noen måte.

Hvordan det er med mindre dyr/insekter vet jeg ikke, men de kan kjenne noe de også. De har følesanser som kjenner berøringer osv. Da kan de også kjenne smerte. Men om det er i like stor grad som oss mennesker, er jo uvist. Fasitsvaret finnes sikkert der ute.

 

Og det snakket om sjel, hvor har nevnte person det i fra at mennesker har sjel, men ikke dyr? Hvor ligger forskjellen hen? Mennesket er også et slags dyr på sett og vis, men det som skiller oss så tydelig fra dyrene er at vi er i stand til å handle ut i fra fornuft, mens dyr følger instinktene sine.

 

Edit: Jeg har lest litt mer av Hypernicus sine poster nå, og jeg må bare si høyt og tydelig at han er syk i hodet sitt. Beklager hvis dette blir sett på som uthenging, men jeg må bare få sagt det. Tror man at dyr ikke kan kjenne og føle noen ting så er man enkelt og greit dum, eller hjernevasket. Hypernicus, jeg håper du leser dette, eller at noen en dag kan fortelle deg hvor utrolig idiot du er. :roll:

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
Mennesket er også et slags dyr på sett og vis, men det som skiller oss så tydelig fra dyrene er at vi er i stand til å handle ut i fra fornuft, mens dyr følger instinktene sine.

Jepp. Jeg liker å fantasere om akkurat det der. Først kan jeg si at jeg ikke tror på sjel eller Gud. Men jeg bruker å tenke at Gud ga menneskene en sjel, og den sjelen gjor at vi ble det smarteste dyret på planeten. Det er skjelen som skiller oss fra andre dyr. Men da igjen, hvordan definerer man sjel? For meg er det egentli bare et ord. Kan ikke forklare hva det er eller hvor det ligger.

Lenke til kommentar

Hmm, interessant diskusjon.

 

For det første, dyr kjenner smerte. Alle dyr\ting som kryper og går som har hjerne utviklet til det, oppfatter såklart smerte. Hvis ikke ville de nok ikke overlevd.

 

Om dyr har følelser, slik som sinne, å være glad, etc. er nok litt mer komplisert, og kommer nok an på hvor utviklet dyret er. Mennesker har et veldig komplisert følesesliv, mens menneskeaper også viser følelser, bare litt enklere og mindre komplisert. Tror også f.eks katter også kan være glade\sinte\sjalu, bare på et litt enklere plan enn mennesker og menneskeaper.

 

Men hva f*** har liksom SJEL med dette å gjøre?! Hvis jeg har forstått dette rett, så kan Hypernicus sikkert finne på å si "I sold my soul to the devil, so now i feel no pain". Totalt meningsløs skitprat.

 

Forskjellen på mennesker og "dyr" er såpass enkel som min onkel sa: "Vi er mennesker". Filosofer litt over det, så skjønner dere nok.

 

Uansett, jeg er en smule overtrøtt. Håper uansett at dere skjønte poenget i det jeg skrev. Med forbehold om skrivefeil og utsolgt.

 

-Erlend

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...