Jalle Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) Ettersom eg har forstått det er F11 mjøl, vatn, kjøtdeig, og ost. Ixus er Big one homemade. Hvis ein kan å blanda å mixa før ein sette inn i ovnen så er F11 best, har ein ikkje mixe kunnskapane men berre kan å stikka noko inn i ovnen, så er Ixus best. :!: Endret 23. juli 2006 av Jalle Lenke til kommentar
Nestformann1 Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Jeg tror ikke Ixus lager bedre ferdigpizza enn F11, tvert imot, men det er flere grunner til at det er ca. 50 millioner kameramodeller på markedet , smak og behag. På bildekvalitet, har ikke jeg kommet over noen bedre enn F11 i prisklassen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Jeg ville bare poengtere at jeg liker F11 på grunn av dens svært moderate oppskarping. På den bakgrunnen, i tillegg til kvaliteten på "høy" iso, har jeg anbefalt den til mange. Jeg lurer dog på om mine slr-preferanser gjør at jeg presser en viss type kvalitet over hodet på forbrukere som egentlig ikke ønsker de kvalitetene. Det er derfor jeg forsøker å foreslå noe annet, som jeg vet leverer varene også, men på en annen måte. Lenke til kommentar
Jalle Skrevet 24. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2006 Fekk faktisk mest lyst på f11 no. Har lese litt rundt og sett at det gir veldig gode bilde i dårleg lys også. Største minuset er vel at det faktisk er marginalt større enn min Ixus V2. Andre pluss i forhold til Ixus er jo at ein slepp å ha eit kamera alle andre har. Lenke til kommentar
Nestformann1 Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Jalle, hvis du vil kan jeg sende deg et par testbilder jeg har tatt med F11. Da må jeg ev. få din e-mail adresse. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Jeg har nå fått studere noen bilde-eksempler i full størrelse, og F11 holder det den lover. Etter å ha studert dem, så forstår jeg ikke lenger han som klaget på skarpheten. Hvis man ønsker å lage prints av bildene, så ser bildekvaliteten helt fenomenal ut. Jeg studert bilder som var tatt i følsomheter opp til iso 400, og ble veldig overrasket. Kontrastegenskapene er helt topp også. Jeg vil tro at hvis man synes F11 mangler noe i skarphet, så må man tenke på litt annet bruk enn webpublisering. Kraftig skarping fungerer til web, men kan direkte ødelegge en stor papirkopi. I lys av mine siste "studier" så steg F11 enda et hakk opp på min respektstige. Dette lover forresten godt for den kommende S6500 også. Lenke til kommentar
Jalle Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Må innrømma at det er han eine som nærmast "slakta" F11 som gjer at eg er litt usikker. Samtidig når F10 blei EISA sitt lommekamera for 2005, seier det seg sjølv at det må vera eit topp kamera når F11 er ein forbedring. Ellers så er størrelsen litt "stor". Vurderar å venta litt til Ixus IS800 blir billigare. Bildestabilisator høyrest bra ut. Lenke til kommentar
Nestformann1 Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Tror nok at han som slakta F11 må ha vært ustø på hånda.. :!: , men ikke alle kan like det samme, det er statistisk umulig. Lykke til med ditt valg iallefall. Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Merkelig at ingen nevner Fujifilm FinePix F30 som et alternativ, som er nyere modell enn F11. F30 er 500 kr dyrere men er ifl flere tester det kompaktkamera som per idag tar best bilder. Spesielt pga muligheten for ISO 3200. Skjermen er også en av markedes beste, og er på 230.000 punkter ift 153.000 på F11. Bare en tanke... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Vi er vel flere som oppfatter bildekvaliteten som bedre på F11, på grunn av mer radikal støydemping og mer skarping i den nye modellen. Lenke til kommentar
Nestformann1 Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 (endret) Du har helt rett at F30 er også et godt alternativ, det har blitt nevnt i e-post til trådstarter. Det fikk en svært god test her: http://www.dpreview.com/reviews/FujifilmF30/ i sammenligning med bl.a F10/11, Ixus og til og med Nikon F50 dslr! Ups.. skal jo være D50. Trådstarter vektlegger bildekvalitet, og ut fra mine subjektive krav, mener jeg da at andre kvaliteter er sekundære f.eks. oppløsning på skjermen osv. Etter min subjektive mening, oppskarper F30 for mye, jeg gikk for F11 for et par uker siden, men vurderte hele tiden F30 selv om den var dyrere. F30 har bl.a. eksepsjonelt gode støyegenskaper!! Som PMnormal og andre også har nevnt, er for mye skarping i kamera er en uting hvis en skal oppnå maksimal bildekvalitet. På F11 er default innstillingene uten (svært lite) oppskarping, men kan skrus på hvis ønskelig. Andre modeller har ofte mye mer skarping som ikke kan skrus av (bl.a. F30). Det blir ofte "skygger" i umiddelbar nærhet til en detalj som har blitt utsatt for oppskarping. Det ser ofte ganske så kunstig ut. Det blir som å sminke virkeligheten. Det kan en jo uten problemer gjøre i etterkant med digitalkameraer. Hvis en sammenligner med film kameraer, ser en at de beste bildene tatt med de beste kameraene f.eks. med storformat eller Hasselblad, ikke virker kunstig skarpe, men har en vanvittig følese av "luft" og detaljer, samt en naturlig skarphet og dybdeskarphet. I digitalverdenen, prøver en å etterligne dette i mangel på reell oppløsning ved hjelp av digital skarping og lignende, men en kan aldri produsere detaljer og skarphet i blidene som ikke har vært der fra før uten at dette får negativ effekt i forhold til andre variabler i bildet, f.eks. en følelse av naturlighet, mikro oppløsning, støykvalitet osv. Endret 28. juli 2006 av Nestformann1 Lenke til kommentar
Jalle Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2006 Då er F11 bestillt, takker for all hjelp Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Som PMnormal og andre også har nevnt, er for mye skarping i kamera er en uting hvis en skal oppnå maksimal bildekvalitet...6573058[/snapback] Jeg har ikke hørt så om dette med skarping i bildet. Du mener altså en "sharpness" som prøver gjøre bildet tydeligere etter bildet er tatt? Hvordan er andre digital kamera ang skarping evt; slik som Canon Ixus 800 IS eller Panasonic Lumix DMC-TZ1? Vet at Panasonic har en del støy, men deres nye modeller skulle være mye bedre på støy pga ny signalprosessor Venus Engine III.. Lenke til kommentar
Nestformann1 Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Morten S; det er ikke så lett å forklare dette kort, men du kan studere det i tester f.eks. i det tyske Color Foto, der MTF (kontrast kurven) for et kamerasystem, overstiger 100%. Disse kurvene er et mål på hvor skarpt kamerasystemet er, fra 1 linjepar til maks oppløsning (f.eks. 1500 linjepar). Maks skarping ligger ofte et sted mellom 20 og 50 linjepar, hvor opplevelsen av skarphet er vesentlig. Hvis en sammenligner med opptikktest for digitale speilrefleks, ser en ikke denne "boosten" i MTF. Kurven begynner på 100% på 1 linjepar, og synker gradvis til 0% ved maks oppløsning. De fleste kompaktmodeller og megazoom modeller , har derimot en tydelig pukkel i nevnte område. Dette er ikke nødvendigvis en ulempe, men det kan være, f.eks til landskap og portretter. Hvor mye en kameramodell skarper, er vanskelig å si, en må nesten prøve selv. En ser det lettest ved høy kontrast (svart på hvit bakrunn eller omvendt). En får en skygge etter de svarte strekene / i overgangene mellom svart og hvitt, som tyder på at høykontastområdene er skarpet. Hvis en ser på testtavla i eksempelet under, ser en at bl.a. F30 skarper en del, mens F11 ikke gjør det. Skarpingen skjer digitalt og skjer i eksponeringsøyeblikket sammen med støyreduksjon, hvitbalansejustering osv. Håper dette ikke ble for tåkete og alt for "off topic". http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page15.asp Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Hvis en ser på testtavla i eksempelet under, ser en at bl.a. F30 skarper en del, mens F11 ikke gjør det. 6602312[/snapback] Takk for info! Men jeg er tydeligvis ingen feinschmecker, fordi sammenligner jeg første testtavle så foretrekker jeg helt klart "skarpheten" og BW kontrastene til F30, i forhold til den mer blasse og gråaktig F10 eksemplet.. Er nok smak og behag Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Helt klart smak og behag. For de fleste som kjøper et kompaktkamera, vil automatisk skarphet foretrekkes fordi man sjelden tar bildene inn i Photoshop eller lignende for etterbehandling. For de som er mer avanserte, og som liker å bruke tid på å justere bildene i etterkant, vil et kamera som er mer forsiktig i oppskarping og fargemetning være mer riktig da man har mer frihet til egne justeringer. Foretrekker du bildene til F30 i fothold til F10, så er nok F30 det mest riktige kameraet for deg av disse to. Lenke til kommentar
Nestformann1 Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Helt klart smak og behag. For de fleste som kjøper et kompaktkamera, vil automatisk skarphet foretrekkes fordi man sjelden tar bildene inn i Photoshop eller lignende for etterbehandling. For de som er mer avanserte, og som liker å bruke tid på å justere bildene i etterkant, vil et kamera som er mer forsiktig i oppskarping og fargemetning være mer riktig da man har mer frihet til egne justeringer. Foretrekker du bildene til F30 i fothold til F10, så er nok F30 det mest riktige kameraet for deg av disse to. 6604640[/snapback] Jeg er helt enig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå