regeli Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Jeg har et prosjekt på gang for tiden. Jeg har et 42 toms plasma fra Panasonic. Det har 15 pin D-SUB kontakt bak. Så da tenkte jeg å ha en 5-6 m lang D Sub kabel fra skjermkortet og til TVen. Hvor selges noe slik? Kabelen skal gjennom en vegg så jeg er nødt å klippe av kabelen for å få den igjennom, men det er jo bare til å lodde/isolere etterpå da. Men hvordan er signal/støy forholdet da? Trenger tips og takker for alle som kommer :-) Endret 20. juli 2006 av regeli Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) www.clasohlson.no muligens? Endret 20. juli 2006 av Slettet+8745264 Lenke til kommentar
regeli Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 Tja, de hadde ikke så mye der. Lenke til kommentar
Heels_zz Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Hei Kabel kan bestilles hos www.elfa.se De har skjøtekabler i lange lengder. Bruker selv en 10 m kabel til prosjektoren min. Lenke til kommentar
regeli Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 Takk for svar. Tror jeg kjøper en slik da. Men hvordan blir det nå jeg skal kappe den og lodden den sammen igjen pga. den må gjennom veggen? Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 http://www.hpx.no/aspx/produkter.aspx?l=2&...17&g1=92&g2=269 Lenke til kommentar
regeli Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 Hvordan er denne kabelen skjermet da? Kun med folie osv...? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Lange nok kabler er ikke noe problem, det har de aller fleste PC-butikker. Men når du står der med avkappet kabler, og skal til å avmantle gummikappen, metallfolie inni, og står med 15 løse ledninger du ikke vet hvor skal, tror jeg du heller hadde ønsket du hadde boret et stort nok hull i veggen. Jeg aner ikke om det er fargekode på ledningene inne i en slik kabel, men det ville du absolutt ha trengt i så fall. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 (endret) Jeg aner ikke om det er fargekode på ledningene inne i en slik kabel, men det ville du absolutt ha trengt i så fall. 6530230[/snapback] Det er farvekode på ledningene slik at det skal gå an å koble de riktig sammen igjen. De er ikke parvis tvinnet (som f.eks en TPkabel er). Folien rundt må også kobles sammen igjen. Kjøp heller løst endestykke og lodd/krymp på kabelen der slik at slipper skjøten gjennom veggen. Endret 21. juli 2006 av PerB Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Om jeg ikke husker feil, er det ganske vesentlig at denne sammenloddingen etterpå gjøres med 100% nøyaktighet (muligens mere nøyaktighet enn hva som er mulig uten profft utsyr?). Dette er en signalkabel for analoge signaler der spenning i flere ledere skal "settes sammen" til et nytt bilde. Blir resistansen i en av fargelederne forandret feks. kan man vel oppleve at en denne fargekanalen ikke blir riktig på skjermen? Lenke til kommentar
regeli Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Jeg aner ikke om det er fargekode på ledningene inne i en slik kabel, men det ville du absolutt ha trengt i så fall. 6530230[/snapback] Det er farvekode på ledningene slik at det skal gå an å koble de riktig sammen igjen. De er ikke parvis tvinnet (som f.eks en TPkabel er). Folien rundt må også kobles sammen igjen. Kjøp heller løst endestykke og lodd/krymp på kabelen der slik at slipper skjøten gjennom veggen. 6530256[/snapback] Hvor kan jeg få kjøpt sike løse endestykker da med kappe? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Du finner slikt på Elfa. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2006567.htm Men disse kontaktene er særdeles vanskelig å lodde selv. Flere som har uttalt seg i denne tråden vet heller lite om hva de snakker om. "15 løse ledninger" er det ikke, det er snakk om coax kabler. En annen nevner "resistansen i en av fargelederne", dette har ingenting med resistans å gjøre (impedans derimot, har mye å si). Lenke til kommentar
regeli Skrevet 25. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2006 Takk for svar Hårek. Da får jeg kjøpe en slik kontakt og så kjøper en kabel som er ferdig på 5m. Så kapper jeg den helt i den ene enden etter ferritkjernen eller motsatt? Følger det med kappe slik at jeg kan dekke til pluggen der jeg har loddet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Tror du må kjøpe deksel separat. Se på Innholdsfortegnesle, Kontakter, Rektangulære kontakter, D-sub-kontakter. Der finer du mange versjoner av "Kåpa". Det finnes også mange versjoner av selve pluggen, for lodding eler krymping. Den linken jeg ga deg er muligens for krymping, var bare ment som et eksempel. Det kan være enklere å få til med krymping enn lodding, men verktøyet man trenger er svært kostbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå