Gå til innhold

Bærbar; ca 7-9000, skole+film+enkle spill; råd?

Anbefalte innlegg

Cash tilgjengelig:

Ca 7-9000.

Avhengig av å kunne betale gjennom nedbetaling(!) over 36mnd, med smertegrense rundt 300 til 350.

Eks. fra komplett: Bærbar til 8.995 blir kr 325,-/mnd. (36 mnd.)

Skal brukes til:

Studieting på sykepleierstudie, oppgaveskriving und so weiter.

Surfing.

En sesong av en hjernedød tv-serie i ny og ne.

Og kanskje et spill av og til. Ikke BF2, WoW e.l, men noe hakket hvassere enn minesveiper; liker fotballspill type fifa2005, og arkade/eventyr-spill type stayplation2.

Være brukbare til disse tingene de tre årene det tar å studere,og å nedbetale den...

Krav:

Litt bra batteritid.

Mener ikke å trenge mer enn 512 i ram.

Ikke mindre enn 60G hd, helst 80G.

Behøver ikke å være kapslet inn i bly, men jeg vet at lav pris = tyngre dings.

Ha mulighet for deling av internett trådløst med nabo.

Spesielle behov?

Egentlig ikke.

Men, om noen vet om en med "vannsikkert tastatur" som ser ut til å kunne være ok ellers, så er det hyggelig om du nevner det.

Facineres lett av funksjoner som fingeravtrykkleser, men det er langt fra noe must.

Egne forslag?

Jepp.

Først og fremst spekulerer jeg på studenttilbudet ved Hist 2006, en Dell Latitude D520 med følgende spesifikasjoner: Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Intel Core Duo T2300 (1.66GHz 667 MHz FSB med 2.0MB L2 cache)

15.0” XGA (1024x768 oppløsning)

512 MB 667MHz DDR2 (1 x 512MB)

80GB SATA (5400rpm)

8X DVD +/- RW drive

6 Cellers batteri

Intel PRO/Wireless 3945 802.11 a/g Mini Card (54Mbps) Dual Core

Microsoft XP Pro SP2 Norsk

Dessuten:

3 år uhellforsikring. Dekker bl.a. søl, fall, elektrisk støt, knusing og ekstreme temperaturendringer.

Obs: Denne forsikringen kan ikke fjernes for å gi lavere pris.

Denne koster 8.500kr og veier bare 2,3kg.

Jeg antar den sure kløe er intergrert grafikk, som ikke er istand til å drive noe som helst spill?

Avhengig av hva folket mener, så kan det hende det gies F i spillmulighetene, og at denne velges likevel.

Ellers har jeg via dette forumet funnet fram til Multinote Compal Al 51, som selges av Multicom, dog i forskjellige utgaver som det ikke er så lett å bli klok på. Her er samme masking 2000kr billigere, med en annen prosessor.

ER virkelig forskjellen mellom de to verdt 2k?

Det ser dog ut til at jeg ikke evner å finne noen gode tilbud med et bedre 3D-kort. Og det er litt plagsomt, for om det trengs noe bedre vites ikke helt.

En siste mulighet er Inspirion-serien fra Dell, men det er vel grafikken det står på der også.

Makter ikke helt å se hva som er best av de jeg nevner og linker til her, så en oppklaring av det ville blitt satt stor pris på! Likeledes er det veldig hyggelig om noen gidder komme med forslag og/eller pekere til maskiner/ting som bør tenkes over.

Hjernen har har nå nådd shut-down temperatur, etter å ha forsøkt å sette seg inn i en jungel av betegnelser helt siden i formiddag. Hilfe mir, Helga, ich geklikken mentalt gleich!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.psdata.no/ps.asp?it=128676

Tror ikke psdata har avbetaling som betalingsmåte. Mulig jeg tar feil. Men det er maskinen jeg ville ha valgt. Meget god ytelse og solid bygget. Men med operativ system og frakt ryker vel budsjettet ditt? Beste vil vel være å låne penger, du får som regel en mye bedre rente og dermed lavere totakostnad med en slik fremgangsmåte. Lykke til med jakten, det er halve morroa.

Lenke til kommentar

Så den er den beste av de alle altså?

Har en xp home liggende som aldri har vært brukt, det burde gå å installere den? Eller vil det bli et helvete å få tak i drivere o.l. til de forskjellige komponentene den består av?

Om ikke psdata har en nedbetalingsavtale kan det bli litt vanskelig ja; vet ikke helt om banken eller noen andre selskap av noe slag kan hjelpe til med en tre-årig nedbetaling. Privatpersoner å låne av er nok ikke aktuellt.

Lenke til kommentar

Kan varmt anbefale Compal AL51 fra multicom. God skjerm, stillegående, lav vekt og god batteritid. Forskjellen på de to du nevner, som gjør at de har en prisforskjell på 2000,-, er at den billigste har integrert grafikkort, men dette vil sannsynligvis være godt nok for den type spilling du tenker å bedrive. Det er en myte at integrert grafikk ikke kan drive spill, men ytelsen står selvfølgelig litt tilbake for dedikerte grafikkort.

Lenke til kommentar
Så den er den beste av de alle altså?

Har en xp home liggende som aldri har vært brukt, det burde gå å installere den? Eller vil det bli et helvete å få tak i drivere o.l. til de forskjellige komponentene den består av?

Nei, drivere følger med på egen cd. Og siste hyl av skjermkortdrivere kan lastes ned fra http://www.laptopvideo2go.com/ . Så med egen ubrukt home xp, da ville jeg ha valgt den maskinen.

Lenke til kommentar
Ventle, hva mener du om det studenttilbudet til Hist som jeg linker til i førsteposten, hvordan står den dell`n seg i forhold til den billigste AL51 fra multicom. Det virker jo som et godt tilbud?

6531684[/snapback]

Begynner selv på Hist og er kjent med tilbudet :cool: Om du oppgraderer Dell'en til SXGA+-skjerm blir specs omtrent samme som den billigste compal'en, Dellmaskina er imidlertid lettere og er nok ett godt kjøp som passer både krav og prisnivå som du setter. Det som er fordelen med Dell D520 er at Dell selger ett ekstra batteri som kan settes i slot'en til DVD-romen og gi deg antatt rundt seks timer batteritid, om dette frister... en annen fordel er at om du kjøper gjennom Hist leveres maskina av ett firma i Trondheim, noe som vil være en fordel om det blir noe garanti/reklamasjons-caser som oppstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...