Gå til innhold

De essensielle Lynyrd Skynyrd album!

hylo

Anbefalte innlegg

Lynyrd Skynyrd ("Leh-Nerd Skin-Nerd") er et av de bandene fra sørstatene i Amerika med mest suksess.Med sanger som "Sweet Home Alabama", "Freebird" og "Swap Music".

Lynyrd Skynyrd: "Pronounced Leh-Nerd Skin-Nerd"

Dette er det første albumet til Lynyrd Skynyrd, og et av de beste Lynyrd Skynyrd albumene. Veldig klar og god produksjon. Ingenting å si på den. Veldig jam-orientert. Man merker store røtter til country og blues.

Det hele starter med "I ain't the One". Når sangen starter, starter en ganske spesiell trommeintro påfølgende av rimelig tøffe gitarriff. Dette er typisk "nikke-på-hodet-etter-takten" musikk. Riffene og den karakteristiske stemmen til Ronnie Van Zant. Deretter påfølger en ballade. Denne er navngitt "Tuesday's Gone". Veldig fin å høre på. Den får deg i en skikkelig mimrestemning. Og så! Starter de heftige riffene og den heftige stemmen til Ronnie Van Zant igjen med "Gimme Three Steps". Sangen er veldig stilig. Er ikke andre ord for sangen. Stilig. Deretter blir det en liten forandring med "Simple Man". Smålige "Freebird"-tendenser over sangen. Resten av sangene følger på, men sluttnummeret slår alt! "Freebird" med sin rolige, harmoniske start, som blir tonet ut i mange minutter med heftig solospill og feite rytmer!

Albumet holder ikke helt mål mtp. materiale, men absolutt hørbart!

Lynyrd Skynyrd: "Second Helping"

Lynyrd's andre opus. Her er det helt klart at Lynyrd har tatt et skritt i en annen retning enn førstealbumet. Litt mer melodiøst og hardtslående.

Det hele starter med landeplagen "Sweet Home Alabama", som fremdeles er rimelig populær. Denne sangen er veldig groovy, og det vil vi snart høre at ganske masse annet på dette albumet er. Neste sang, nærmere bestemt "I Need You", er hva man kan kalle en poweballade. Veldig dimmet og trist stemning på sangen, men ta det med ro, du skal ikke deppe mer enn 6 minutter og 53 sekunder. "Don't Ask Me No Questions" er rett og slett stilig. Veldig stilig! Den kan sammenliknes med å sitte med et glass whisky med et par kamerater og ha den "ah. Dette var digg"-følelsen. Sangen sitt budskap er rimelig fornuftig også. Ikke verst. "Hoppsann!" sa gitaren og kjørte igang med "Workin' for the MCA", her hører vi groove. Grovve og typisk southern rock-vokal. Det stiligste med denne sangen er gitaren, riffene som pumpes som lydbølger mot ørene dine, som er helt herlige! Tøffe riff. "The Ballad Of Curtis Loew" kommer så påfølgende. Dette er igjen en rimelig fin ballade om en blues-spillende mann, alkoholmisbruk og død. Heftige saker. Med dette kommer en av platas store "højdare". "Swamp Music". For meg som elsker '70-tallskeyboard, er dette som et nirvana for meg. Og hele sangen oser av kvalitet, så det gjør det ikke spesielt verre, heller endel bedre. Trommespillet vil jeg kategorisere som HEFTIG! Og vokalen er det heller ikkenoe å si på. Gitaren har mange veldig fete riff iløpet av sangen. Umulig å hate!

Deretter kommer "The Needle and the Spoon". Lyder det kjent? Neil Young? Nettopp. Sangen er veldig melodiøs og fin, syntes jeg. Veldig rett fram rock, som vi allerede elsker. Platas siste "højdare". "Call me the Breeze". Heftig, gammal gitarrock! Fy søren, riffene, trommespillet og alt! Herlig!

Det beste Lynyrd-albumet!

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Freebird er tidenes sang. Uansett band eller artist, så får de streng beskjed på samtlige konserter om å spille Freebird. Hvorfor? Fordi det er den beste sangene noensinne.

6540473[/snapback]

Så sant, så sant. For en sang. :love:

Gleder meg til mer av denne albumguiden.

Lenke til kommentar
Beklager virkelig hylo, men jeg greier ikke forestille meg at bandet som lagde "Sweet Home Alabama" kan ha laget noe som hels som jeg kaller bra musikk. :(

Men fin start på guiden, det skal du ha. :)

6544454[/snapback]

Lynyrd Skynyrd, og musikken de har laget, banker samtlige av de bandene du har i signaturen. Tilsammen.

edit: skrev navnet feil. :X

Endret av suzze
Lenke til kommentar
Herregud for en uintelligent kommentar.

6544844[/snapback]

Veeel, du fremstår ikke som lynende intelligent selv. Send en PM neste gang.

---

OnT: Noen som har noen favoritter utenom de mest kjente/annerkjente hitsene?

OT/OnT. ^_^

Endret av suzze
Lenke til kommentar

Beklager, skal slutte med OT etter denne posten. Jeg må bare oppklare litt.

Vil påstå at det medfører riktighet jeg da, menmen :) Disse diskusjonene blir bare dumme, let us talk om guiden og Lynyrd Skynyrd :)

At du synes det er riktig er helt greit for min del. Kan ikke si jeg bryr meg.

6544844[/snapback]

Veeel, du fremstår ikke som lynende intelligent selv. Send en PM neste gang.

---

OnT: Noen som har noen favoritter utenom de mest kjente/annerkjente hitsene?

OT/OnT. ^_^

6544917[/snapback]

Jeg sa ikke at du var uintelligent? Jeg sa at kommentaren din var det, som er noe helt annet. Jeg har ingen formening om din IQ på noe som helst plan. Og av nyskjerrighet, hva har fått deg til å tro at jeg ikke er intelligent?

Det som var dumt på påstanden din var at bra musikk er subjektivt. Når jeg sier at det lille jeg har hørt av bandet ikke er noe for meg, så har det lite for seg at du sier at det er bedre enn det jeg hører på. For deg er det kanskje det, men ikke for meg. Jeg synes det jeg hører på er fantastisk, og er fornøyd med det, samtidig som jeg hele tiden er på utkikk etter ny musikk, men det virker ikke som dette bandet er noe for meg.

Lenke til kommentar
Lynyrd Skynyrd, og musikken de har laget, banker samtlige av de bandene du har i signaturen. Tilsammen.

6544844[/snapback]

Herregud for noe bedreviteri du driver med! Det eneste som er uintelligent her er nok det faktum at du ikke er interessert i å gi bandet en sjanse istedet for den type poster du poster. Om du ikke er fornøyd med bandet, ha deg vekk fra posten.
Lenke til kommentar

Fin guide, Hylo! Det er veldig bra at folk bruker tiden sin på å gjøre forumet bedre og mer informativt.

Når det gjelder LS, har jeg ikke hørt annet enn sweet home og freebird...sweet home har jeg aldri klart å like grunnet et mystisk harry/råner/bygdestempel som underbevisstheten min har gitt den. trist men sant. freebird er en del bedre, men foreløpig ikke nok til å overbevise meg om at denne gjengen må utforskes. for tiden skal det i grunnen mye til før jeg sjekker ut nye rockeband, jeg er litt lei av normal rock akkurat nå (sånn i tilfelle noen her bryr seg ^^).

Angående h4ngm4n, synes jeg ikke han generelt fremstår som særlig uintelligent...snarere tvert imot. kommentarene i denne tråden var riktignok ikke helt heldige (selv om alle hadde akseptert noe lignende i tråder om upopulære artister), men det er jo uansett frivillig om man ønsker å gi et band en sjanse.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...