Gå til innhold

Parallell plugg

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg holder på å lodde sammen et lcd display som går på lpt porten.

Jeg kjøpte en sånn plugg hos Clas Ohlson. Den så jo veldig bra ut. Åpne "punkter" på ene siden som jeg lodder ledninger på.

Men når jeg skulle teste displayet var det null tegn på displayet... Jeg er BOMBEsikker på at jeg har loddet det riktig.

Strøm var det på displayet men det så ikke ut som pluggen hadde noen kontakt med lpt1 porten.

Noen råd? Det er vel bare til å lodde rett på de punktene er det ikke?

Dersom noen har erfaringer med slike plugger må de hyle ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eg hadde det samme problemet da eg først kobla opp mitt. sjekk over alle loddepunktene igjen, alle kablene OG potensiometrene. hos meg var det lys i displayet, men ingen tekst. sjekket litt rundt og fant et par kortsluttninger. da eg fjernet de slo eg av og på strømmen til det igjen og da fungerte det som bare det =)

Lenke til kommentar

Jeg fikk heller ikke noe til å fungere med LCDPrint på WinXP og et HD44780-kompatibelt VFD på parallellport. Med diverse WinAmp-plugins og andre snasne saker funker det derimot prikkfritt. Anbefaler på det varmeste Markus Zehnders plugin.

Sjekk likevel det du har av loddepunkter og ledere, det er lett å gjøre feil. Selv klipte jeg av en printerkabel og loddet den rett på displayet - da var jeg i alle fall sikker på at LPT-pluggen var skikkelig loddet.

Lenke til kommentar

Kjøpte samme "plugg" som du på clasohlson, den fungerte fint for meg, eneste var at plastikken smeltet litt da jeg loddet på lederene :-/

Men uansett, problemet kan være at lpt porten ikke er riktig innstilt. EPP og PPP eller noe sånt husker ikke helt, husker heller ikke hva den skal stå på så du får prøve deg fram, uansett... du stiller det i bios.

Men displayet mitt funker selfølgelig ikke nå da, de derre h*lvetes lederene tåler ikke mye flytting før de ryker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...