Gå til innhold

Nybegynner med Nikon D70s trenger tips


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

I dag har jeg kjøpt meg kit'et med Nikon D70s, og håper at dette har vært et riktig valg av meg. Har lyst til å begynne med fotografering som hobby og forhåpentligvis har jeg nå bra utstyr som jeg kan benytte :-)

 

Har skumlest manualen og innser at det er fryktelig mye å sette seg inn i, nesten sånn at en nybegynner kan bli litt frustrert. Mitt spørsmål til dere er hvordan jeg bør gå frem for å bli kjent med kamera. Greit nok å starte med full auto, men hva gjør jeg videre ? Er det enkelte programmer/innstillinger dere anbefaler at jeg begynner med først ?

 

Setter veldig pris på tilbakemeldinger og tips. Har dere også tips til noen bra kurs man kan melde seg på så mottar jeg gjerne disse også :-)

 

På forhånd takK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har meget godt utstyr å starte med.

Digital fotografi i praksis har jeg selv, og den kan absolutt anbefales for alle, uansett nivå og tidligere erfaringer.

Les bruksanvisningen grundig, og lær deg å bruke de forskjellige innstillinger og funskjoner som kameraet innehar.

Det viktigste likevel mener jeg er en generell basiskunnskap om foto, som du får ved f.eks. å lese tidligere nevnt bok. Ta mye bilder, evaluer de i ettertid, både de gode og de dårlige. Gjør deg opp en mening om hvorfor bildene ble nettopp godt eller dårlig.

Få tilbakemeldinger på dine bilder for å høre hva andre mener. Legg ut bilder til bildekritikk, både her og på Dotten.

Se på så mye bilder av andre fotografer du orker, og finn ut hvorfor du liker/ ikke liker bildene.

Husk at man kan være så teknisk god man bare klarer, kunne tekniske spesifikasjoner, faguttrykk og kompliserte ligninger av en annen verden, men det er til syvende og sist motiv og komposisjon som er viktig. Evner man ikke å se gode motiver blir man aldri en god fotograf.

Lykke til med ditt nye kamera, og velkommen til en spennende og utfordrende hobby.

Lenke til kommentar

I grønn auto er det viktig å være klar over at autofokusen står i "closest subject" modus. Det vil si at autofokus velger den sonen (de fem firkantene du ser plassert rundt om kring i søkeren) med det nærmeste objektet. Prøver du for eksempel å ta bilde av en person på den andre siden av et bord, og det står et glass mellom deg og subjektet, som også står i en AF-sone, så fokuserer kameraet på glasset. Mange går på trynet her.

 

Det kan være lurt å droppe grønn auto ganske fort, og heller bruke "P". EDa får du kontroll på blitzen, så den ikke spretter opp i tide og utide. Bytt autofokusmodus til "dynamic area", så kan du selv bestemme hvilken AF-sone som skal brukes. Den i midten er best, mens de på sidene, oppe og nede krever litt mer bevissthet (de kan kun fokusere på områder med detaljer hhv. vertikalt og horisontalt, mens den i midten klarer begge).

 

Det er de to tingene du bør gjøre snarest (P-modus og dynamic area), og så kan du begynne å lære deg teknikk fra en bok ell. Da vil du raskt gå over til å bruke A-modus, som står for (nesten) Alltid.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Nybegynnere bør omgås Ken Rockwell med forsiktighet. Han har bastante meninger, og skriver ganske lettfattelig, men han er meget kontroversiell. Jeg tror de fleste er tjent med å ha gjort seg noen egne erfaringer før de beveger seg inn i hans litt alternative verden, hvor "proffer" bruker utelukkende P-modus og 18-200VR...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hei

 

Takk til dere som har tatt bryderiet med å svare på mitt innlegg.

 

Synes jeg har fått mye bra input og det blir nok en tur til bokhandleren i løpet av dagen :-)

 

Gleder meg som et barn på juleaften til å starte å eksperimentere litt med kameraet..

 

mvh

Maximus64

Lenke til kommentar

Du kan jo ta en kikk på amazon.com, resultatet etter et søk på photography er kanskje noe overveldende:

Amazon: Photography

 

Et søk på John Hedgecoe er litt bedre:

Amazon: John Hedgecoe

 

Dessuten er du nødvendigvis ikke nødt til å kjøpe bøkene. Ta en tur til hovedbiblioteket i byen og spør etter bøker om fotografering. Hvis noen av bøkene til John Hedgecoe er spesielt interessant så spør etter de/han. Hvis de ikke har noen av han vil dem sannsynligvis være veldig takknemlig for at du kommer med en anbefaling om å kjøpe noen bøker av han.

Lenke til kommentar

Kommer til å følge med litt her jeg også. Fikk i kveld min snart 30 år gamle telelinse til å fungere på D70S'en jeg kjøpte for ei drøy uke siden. Jeg har nesten ikke sett i manualen enda, da jeg for det meste sitter å "fikler" til jeg får til et eller annet.

Lenke til kommentar

Det er aldri flaut å lese manualer skikkelig. Selv om jeg skal klare å ta bilder i alle modi på ethvert kamera som finnes i dag, så er det så mange småfunksjoner og brukerdefinerte innstillinger som må læres at studier av manualen er uungåelig i dag. Mine første kameraer hadde jo ingen automatikk what so ever (ikke helt sant, EL'en hadde blenderstyrt auto), så da trengte jeg ingen manual. Mitt første moderne kamera var en Nikon F70, og da trengte jeg å slå opp i manualen for enkelte ting. Med 20D forandret det seg radikalt. Her må man virkelig studere manualen for å få skikkelig utbytte av kamera med en gang. Siden du har en 30 år gammel tele, så tror jeg du er erfaren nok til å komme deg ut i felten med mest mulig kunnskap, med en gang. Les manualen på sengen i kveld, og kom deg ut for å lage bidrag til bildekritikken i morgen.

Lenke til kommentar
Eehh .... kremt.

 

Telelinsen - samt fler objektiver og et gammelt Nikon filmbasert speilrefleks er arvegods fra en avdød onkel. Jeg er OVERHODE ikke erfaren! Men - jeg skal lese manualen.

6534793[/snapback]

Det er forøvrig den øvrige optikken som sannsynligvis er mest interessant. Gamle telezoomer er sjelden så mye å samle på, hvis de ikke har vært av spesiellt høy kvalitet da de var nye.

Lenke til kommentar
Det jeg anbefaler deg er å lære deg å bruke Blender( Aperture)

Blender er omtrent det viktigste tekniske under fotografering, og viss du kjører blenderprioritet kommer du til å lære deg om lukker og alt slikt i tilleg.

 

Lykke til med nytt kamera!

6539790[/snapback]

Enig i det, men det er bare halve sannheten. Men man må få en komplett forståelse for å lære å bruke blender, iso, lukkerhastighet osv. Man forstår ikke blenderprioritet bare ved å sette A på kameraet og kjøra på...

Lukker og blender på kamera er som gass og brems på bil, begge må læres og brukes.

Lenke til kommentar

vel egentlig enig med jer begge, men blænden styrer både lysindfald og dybdeskarphed, så det er godt til grundindstilligen.

 

Så må man justere på iso så lukketiden passer hvis man vil have f.eks. svaler i flugt skarpt (1/2000 sekund) panoreringsbilleder med bevægelsesslør bag en bil(omkring 1/60), eller sløret rindende vand (omkring 1/10-20)

 

så jeg hælder også mest til blændeværdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...