Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva betyr "SW"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg setter femmeren min på Station Wagon.

Han mener at "SW" ikke står for station wagon, siden vi så det på en Peugot SW, og Peugot er jo et Franskt merke. Jeg mener jo selvfølgelig at det står for "Station Wagon". Hva er rett her?

6526361[/snapback]

Den logikken holder ikke. Det står SE på min Saab. Det betyr Sports Edition. Saab er svensk.

Lenke til kommentar
Jeg setter femmeren min på Station Wagon.

Han mener at "SW" ikke står for station wagon, siden vi så det på en Peugot SW, og Peugot er jo et Franskt merke. Jeg mener jo selvfølgelig at det står for "Station Wagon". Hva er rett her?

6526361[/snapback]

Den logikken holder ikke. Det står SE på min Saab. Det betyr Sports Edition. Saab er svensk.

6550521[/snapback]

SE på sabben står for Special Edition som har noe med hvordan bilen er konfigurert med utstyr når den var ny. Men kan ikke si at jeg hvet hva sw atår for da sw er den utgaven med glass tak så har du jo også en vanlig versjon av 307 som bare går under stasjonsvogn.

Lenke til kommentar

For en del år tilbake brukte vel produsenter som Peugeot og Citroën betegnelsen 'break' for sine stasjonsvogner. Det er ikke mye fransk. Man forbinder det ordet med engelsk, men britiske/amerikanske produsenter brukte ikke denne betegnelsen. Britene brukte vel 'estate' om stasjonsvogner. Kommer ikke på i farten hva amerikanerne brukte.

Uansett er bokstaven W ikke hjemmehørende i franske ord, like lite som den er i norske. Den forekommer kun i låneord.

Hva SW betyr i Peugeotverdenen i dag, vet jeg ikke. Kanskje best å maile Peugeot og høre hva de mener.

Lenke til kommentar
Ifølge Peugeot, så betyr SW sports wagon.

6588014[/snapback]

Det er fordi Peugeot kaller stasjonsvognene sine Sport Wagon. For oss normale mennesker (altså ikke av fransk opprinnelse), er en stasjonsvogn en stasjonsvogn.

I praksis står SW for Station Wagon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...