lovegoat Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Hei! Jeg har for tiden et panasonic DMC FZ-5 kamera. Jeg har hatt dette i ca 1 år og er veldig fornøyd med det. Jeg lurer nå på å gå over til et dSLR kamera(blir vel et kamera i klassen canon 350 EOS eller Nikon D50\D70) Jeg er forholdsvis interessert i foto, men har ikke særlig mye kunnskapet. Så jeg lurer litt på om noen kunne forklare meg den store forskjellen mellom det kamera jeg nå har, og et dSLR kamera. Grunnen til at jeg ønsker å bytte, er at man synes å få langt større muligheter med et litt mer avansert utstyr. Spørsmålet mitt er egentlig hvor mye der et å hente i bedre bildekvalitet m.v. ved å gå over til dSLR i forhold til mitt ultrazoom kamera. Jeg lurer også på om det krever langt mer øvelse å få til gode resultat med et speilreflekskamera. Skal det være noe vits for meg å bytte, ønsker jeg jo å kunne utnytte potensialet i den nye "teknologien". Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 De to systemene deler en del egenskaper, men har to store vesensforskjeller. For det første er en superzoom utstyrt med en fastmontert, stor zoom. En slr kan skifte optikk, men har likevel ingen zoom som tilsvarer den du finner på de kraftigste superzoomene. Det er ikke noe som slr-brukere prioriterer så mye heller. De deler heller brennvidden opp i flere objektiver, og bruker gjerne objektiver uten zoom også (for kvalitetens skyld). Den andre store forskjellen er bildesensorens størrelse. Den er mye større på en slr. Det gir både fordeler og ulemper, men mest fordeler. Man får mye mindre støy. Man får flere kreative muligheter, fordi slr har mindre dybdeskarphet på en gitt lyssyrke. Det vil i praksis si at man kan lettere isolere et objekt fra bakgrunnen med en slr, mens en superzoom vil ha god skarphet over et stort område ved store blenderåpninger. En siste faktor som har betydning for deg i overgangen til slr, er at bilder fra en slr trenger mer bearbeiding i etterkant. Siden brukerene er mer kresne på detaljer, så har et slr f.eks. mindre falsk oppskarping enn en superzoom. Det finnes riktignok variasjoner mellom superzoomer på dette området, noen skarper mindre opp enn andre. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Nu er jeg canon mand, så nikon skal jeg ikke udtale mig om. Du kan ikke bruge skærmen som søger, og DSLR er væsentlig bedre på høj ISO (1600 brugbar) DSLR er lidt hurtigere. MEN skal du op og have samme zoom som på FZ5 der omregnet har 420 mm skal du give omkring 2000 kr for enten sigma 70-300 apo macro II eller canons 70-300 usm. (der på 350D svarer til 480 mm omregnet) jeg skiftede selv fra FZ20 til 350D og er fint tilfreds - bortset fra når jeg tjekker kontoen ! DSLR er ikke een udgift, men noget som bør medtages i husholdningsbudgettet fremover Hvis du vil se mere om den omdiskuterede cropfaktor + lidt andet, så kig her http://www.naturphoto.dk/Fototips.htm Endret 20. juli 2006 av Kigulu Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Glemte det med lcd'en jeg. Har nesten glemt at man bruker lcd på kompakter, siden jeg ikke eier en slik lenger. Det finnes dog tre modeller som kan bruke lcd som søker, Olympus E330, Panasonic's nye (ikke i butikkene enda) og Fuji S3 Pro (kun i s/h). Blir fort litt glemsk. Jeg tenkte bare på ting som har betydning for bildekvaliteten. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Så det er slik med S3 altså, men hva mener du med bare S/H? blir det sorthvitt , eller blir bildene sorthvitt? Lenke til kommentar
lovegoat Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Takker for svar, har vært nyttig. En av de første tingene jeg tenkte på, var hvordan telefotografering ville bli med dSLR. Instiktivt tenkte jeg at man kommer "nærmere" objektet jo mer zoom en har, men har etterhvert forstått at det ikke er slik det fungerer. Med et 300mm objektiv på canon 350 EOS, vil jeg altså komme nærmere objektet enn ved maks zoom på panasonicen,( som skulle være ca 430 mm). Er grunnen til at 300mm på canon-kameraet = ca 480 mm på superzoomen, at bildebrikken i kamerat er større på et dSLR? Ellers lurer jeg litt på om noen har tips til noen linker som forteller endel om fotografering. (hvilke effekter en kan skape \ hvilke objektiver som passer best i ulike situasjoner m.m.) Til slutt lurer jeg litt på pris og hvilke linser som ville passet til mitt bruk. Jeg bruker kamerat mest til fotografering av sport(hvor jeg ønsker å komme så nært objektet som mulig), og landskapsbilder. Endret 20. juli 2006 av lovegoat Lenke til kommentar
R2000 Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 En nyttig inføring: http://www.canon.co.jp/Imaging/enjoydslr/index.html Lenke til kommentar
mwm Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 ...snip...Er grunnen til at 300mm på canon-kameraet = ca 480 mm på superzoomen, at bildebrikken i kamerat er større på et dSLR? ...snip... 6527636[/snapback] Nesten riktig, men egentlig helt feil Det er størrelsen på bildebrikken som gjør at 300mm på Canon 350D tilsvarer ca 480mm i fullformat (dvs samme størrelse som "gammeldags" 35mm film), men det tilsvarer ikke egentlig 480mm på superzoomen. Ditt FZ-5 har nemlig et 6-72mm objektiv og en cropfaktor på 6x mot Canon 350D's 1,6x. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Er grunnen til at 300mm på canon-kameraet = ca 480 mm på superzoomen, at bildebrikken i kamerat er større på et dSLR? 6527636[/snapback] Bare så det ikke er noen misforståelser ute og går: 300mm på en crop-dslr (f.eks Canon 350D) tilsvarer (gir samme utsnitt som) ca 480mm på et vanlig analogt speilreflekskamera (eller "fullformat" som Canon 1D eller 5D). (350D har en cropfaktor på 1.6) På en typisk superzoom er brennvidden litt over 70mm, og dette tilsvarer altså ca. 420mm på et analogt speilrefleks, eller ca. 300mm på en crop-dslr. (superzoom har en cropfaktor på ca. 6) Grunnen til at vi hele tiden snakker om hva det "tilsvarer" er at fotoverdenen er vant til å forholde seg til utsnittene fra vanlig analog film, og disse "cropfaktorene" har ganske riktig med størrelsen på brikkene å gjøre. Objektivets fysiske brennvide multipliseres med cropfaktoren, og så får man hva det "tilsvarer" på vanlig film. Grunnen til at vi gjør det er at vi trenger et felles referansepunkt for utsnittene. Lenke til kommentar
lovegoat Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2006 Skjønner vi snakker om ting jeg ikke helt forstår her Men for å ta et eksempel: Hva er den praktiske forskjellen(bildekvalitet\krav til lys på objektet m.v.) om man tar bilde av samme objekt med: 1) 100 mm linse på kamera med cropfaktor 1, eller et tradisjonelt analogt speilrefleks(fullformat) 2) 50 mm linse på kamera med cropfaktor 2. Såvidt jeg har forstått vil man da få samme utsnitt av objektet; man vil komme "like nærmt"? Men vil man likevel oppleve forskjeller? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Brennvidde har ingen ting å si for bildekvalitet som sådan. Det vil være forskjeller på bildet produsert av en 100x1 og en 50x2, men det vil være hovedsaklig dybdeskarphet. Edit: Det er litt innfløkt, og lett å misforstå, så jeg velger den enkle forklaringen siden det er sent: Større cropfaktor gir større dybdeskarphet for samme utsnitt og blender. Derfor har superzoomer enorm og FF-kameraer bitteliten dybdeskarphet. Noen liker moren, andre datteren. Endret 20. juli 2006 av Anew Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Så det er slik med S3 altså, men hva mener du med bare S/H? blir det sorthvitt , eller blir bildene sorthvitt? 6527099[/snapback] Fujifilm S 3 Pro har et halvgjennomsiktig speil, som gjør det mulig for den å få et s/h preview. De bruker jo sin egen sensor i dette kameraet, så de har nok lagt til et par egenskaper som hverken Canons eller Sonys har. Tror neppe det er en løsning som er grei å bruke til vanlig, men det er en mulighet for at man i noen tilfeller kan trenge det. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Kort fortalt er begrebet "svarende til" opfundet for at have en fælles nævner for alle kameraer. Du ved dit kamera omregnet har 35-432 mm. Det vil du kunne gøre bedre med end 300 mm på 350D med cropfaktor på 1,6 (dvs. skal ganges med) =480 mm Der er en "længere teknisk" forskel på forskellige punkter mellem Fuldformat og dem med crolpfaktor - men den er lidt hypotetisk siden du overvejet 350D. Fuldformat kameraer laves pt kun af canon og ligger "jeg kan ikke huske hvor meget" over 20000 kr for huset alene. olyumpus og panasonic laver kameraer med cropfaktor 2,0, mens resten af kameraerne under 10000 kr ligger omkring 1,5. coprfaktorene er her, og hvis du gange med dem kan du overføre det til dit eget. Er angivet på objektivet i mm. Nogle spejlrefleks har mindre sensor end den negativstørrelse, som de fleste objektiver er lavet til. Det betyder at sensoren kun bruger det midterste af linserne, hvorved man får en såkaldt "cropfaktor". Kort forklaret svarer til at tage et A4 billede, kun bruge det midterste i A5 størrelse, og så forstørre det til A4 igen = man kommer tættere på. Brændvidden er konstant - det er udsnittet der ændres. cropfaktor Det betyder man skal gange mm med cropfaktoren for at få, hvor mange mm objektivet svarer til monteret på dit kamera i forhold til på analog spejlrefleks - der er sammenligningsgrundlaget for brændvidder på kamera (eller omregnet til på kompaktkameraer) Canon EOS 350D har en cropfaktor på 1,6, hvilket i praksis betyder at f.eks. standardoptikken på 18-55 mm svarer til 28,8-88 mm. Se evt. her for at få indtryk af hvor mange mm du skal bruge. x1 : Canon EOS 1-Ds mrk II og 5D (ingen cropfaktor = fuldformatsensor) x1,3: Canon 1D og Canon 1D mrk. II x1,5: Konica Minolta dynax 5 D og 7D x1,5: Nikon D70s, D50, D200, D2X, D2H og D100. x1,5: Pentax *ist D, *ist DS, *ist DS2 og *ist DL x1,5: Sony A100. x1,6: Canon EOS 300D, 350D, D30, D60, 10D, 20D og 30D: x1,7: Sigma SD9 og 10. x 2: Olympus E-300, E-330, E-500 og E1 x 2: Panasonic Lumix DMC-L1 Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Du her over har glemt D1 serien Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 ja - opdateres snarest ;o) Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Scene-utsnitt burde benevnes i grader noe ala: 180-90 grader. Vidvinkel som kan ta et utsnitt mellom 90 og 180 grader fra kamerapunktet. Dermed ville kompaktkameraer og SLR få en objektiv (hehe) måte å sammenligne den egenskapen som vi nybegynnere primært er interessert i. Dvs får vi med hele sofaen eller bare bestemor, greier vi å fylle bildet med fuglen, eller blir den bare en liten prikk? Selvsagt ville man få litt problemer når objektiver brukes for andre sensorstørrelser enn de primært er skapt for. mvh Knut Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Om du vurderer kjøp av ny Ultrazoom eller DSLR, og forskjeller etc tror jeg du kan ha nytte av denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=605662&st=0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå