Gå til innhold

"Tilvenningsobjektiv" til 20D / fastobj. vs zoom

Anbefalte innlegg

Det er Canon P. Det er en nydelig Leica-kopi som var ment som et rimelig alternativ på femti og sekstitallet. De er lette å få tak i, og koster fra 100 usd og oppover. For et par hundre dollar skulle det være mulig å få tak i et godt fungerende hus. Det skal visst fungere helt glimrende med min Jupiter 8, som er en Zeiss-klone med Sumicron-design. Min er en av de senere eksportversjonene, og dermed sort. Vil bli ganske lekkert, selv om den sikkert kommer til å vike plass for en lyssterk Canon eller Nikon 50mm (1,4 var faktisk vanlig på disse modellene, og er ikke så vanskelige/dyre å få tak i heller).

6533419[/snapback]

Det er faktisk ikke helt sikkert at din Jupiter8 er 100% kompatibel med Canon P. Som du sikkert vet har Leica en normal standard på 51.6mm, mens Carl Zeiss hadde 52.3mm som sin normalstandard. Andre brenvidder har mekanikk inne i dem som kopierer vandringen (avstand fra uendelig til nærgrense) til en 51.6mm på Leica linser og 52.3mm på en Zeiss linse. Men russerne brukte den samme opptikken til Fed og Zorki objektivene sine med m39 feste, som de brukte til Kiev med Contax fatning. De løste dette med å la sitt m39 system basere seg på vandring til et 52.3mm objektiv slik som Contax, og ikke 51.6mm slik som Leica. Denne forskjellen er såpass ubetydlig at den ikke merkes på vide objektiver, eller på lysvake 50mm objektiver. Men på lysterke 50mm'ers objektiver, og lengre objektiver føre dette til at en russisk linse er skarp på uendelig, men treffer fokus dårligere jo lengre fra uendelig man kommer.

Dette har jo uansett lite å si hvis man alikevel vil kjøpe seg Canon eller Nikon opptikk. Canon har jo foresten mye rå målsøker opptikk feks verden mest lysterke 50mm f.095. Desuten er kameraene dems moderne i og med at de var den siste av de store japanske som sluttet med målsøkere, de sluttet å produsere S7 i 1968 nesten ti år etter at Nikon kuttet ut målsøkere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P har i likhet med Zorky 4 M39-fatning, og i følge flere artikler jeg har lest fungerer Jupiter 8 glimrende på P'en. Nydelig kamera, Canon P. Målsøkeren er ikke i samme klasse som Leicas og Nikons fra samme æra, men langt bedre enn Zorky sin. Egentlig har jeg lyst på Nikon SP eller S3, men de koster jo en liten formue. Det er faktisk billigere å kjøpe seg en brukt Leica M6 enn en Nikon SP, og da er valget enkelt for meg. Kunne likevel tenkt meg en målsøker med så sofistikert teknikk som SP, som med sin avanserte parallaksekompensasjon har verdens nest beste søker, etter M3, naturligvis.

Her er en P med en liten skavank til salgs på ebay http://cgi.ebay.com/Canon-P-Rangefinder-Ca...7QQcmdZViewItem

Her er drømmen http://www.cameraquest.com/nikonsp.htm i originaltapning. Den egentlige drømmen er nok Nikons egne remake av SP'en, men alle er kjøpt opp av samlere som lagrer den i et glass-skap. Stakkars kamera som aldri får en film dratt gjennom seg en gang.

Sjekk ut linken til det vakreste kameraet som er produsert i moderne tid. I følge kilder på nettet var det utsolgt allerede første dag det var på markedet i 2005. Synes godt Nikon kunne produsert det litt lengre, slik at det ikke endte som samlerobjekt. Utvilsomt markedets vakreste kamera i 2005. http://akiroom.com/redbook-e/kenkyukai05/k...ai200501sp.html

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Her er godsakene PMnormal refererer til;

The 101 sets are discontinued, after only ONE production run of 2000 units. The wonderfully performing 50/3.5 Heliar was ONLY sold with the 101 sets. The matching color winders were produced in much fewer numbers than the 101 sets.

Commemorating the 101st Anniversary of the classic Voigtlander Heliar lens design, Cosina produced not only a new classically designed 50/3.5 collapsible Heliar lens, but also special paint finished commemorative Bessa T's in four different colors: Navy Blue, Olive, Grey, and Black -- with matching rapidwinders ! This is NOT a regular production camera and lens, production is limited. The new 50/3.5 Heliar is planned to be sold ONLY with the 101 commemorative Bessa T. Initial plans called for only 500 bodies of each color, for a total of only 2000 cameras and lenses. However I believe unexpected popularity in the Japanese home market will probably double that sales figure. The top and bottom plates are molded in their respective colors (Gray, Olive, Black, or Navy Blue), and then painted over in the same color, producing a nicely done paint finish.

According to Cosina's brochure, this is the ONLY Heliar lens ever made in 50mm focal length. While some Heliars were produced for Voigtlander's medium format cameras in the 1950's, the Heliar five element lens design made its famous reputation for a unique hard/soft image at larger f/stops with large format lenses, not 35mm. At only 150 grams, the new 50/3.5 Heliar may be the smallest, lightest multi-coated 50mm lens ever made in Leica screw mount. Included is the chrome hood and a screw mount to M bayonet adapter to mount it on the M mount Bessa T. This lens looks and feels like it came off a '50s assembly line, with a high quality chrome finish, real engravings instead of stenciled lettering, and the classic 50/3.5 Leica Elmar inspired lens barrel design.

Unlike the standard production Bessa T, the 101 Bessa has chromed brass top deck fittings: the advance lever, shutter release, shutter dial, rewind knob and lever, and the film ASA dial. The back top plate is labeled Heliar 1900-2001, along with a section of the Heliar optical design. The new design brightline 50 viewfinder has the ideal full size 1:1 image size. It seems intended primarily for the Bessa T, since the new finder will not fit classic screw mount Leica bodies. Unfortunately the 101 50mm finder does not have the ample eye relief of the regular 50mm brightline. If you wear glasses, the standard 50mm brightline is a better choice.

The new 2001 lens looks like it came right off the assembly line in 1935, look at the obvious influence of Leica's classic 50/3.5 Elmar. Close focus is 1 meter. The f/stop range is 3.5 to 22 with 10 aperture blades for maximum "Bokeh." The weight is 150 grams. Notice the classic 50 Leitz Elmar type focusing lever, with infinity lock.

:wow:

Lenke til kommentar

"...with 10 aperture blades for maximum "Bokeh"." Ti blader i blenderen, folkens. Det blir noe til bokeh, det! Det er ikke mange objektiver som kan hamle opp med det i dag.

Det er en til salgs hos en italiens ebay-butikk. Den er blå, og riktig så lekker.

Lenke til kommentar
P har i likhet med Zorky 4 M39-fatning, og i følge flere artikler jeg har lest fungerer Jupiter 8 glimrende på P'en. Nydelig kamera, Canon P. Målsøkeren er ikke i samme klasse som Leicas og Nikons fra samme æra, men langt bedre enn Zorky sin.

http://www.dantestella.com/technical/compat.html

Denne siden står det litt om forskjellene mellom russiske og tyske m39 objektiver.

Etter å ha sjekket det litt opp skal det nok gå greit med en Jupiter 8, det er først når opptikken blir enda mer lysterk (russerne laget også en 50mm f1.5) eller lengre tele man kan se forskjell på Russisk og Tysk m39 standard.

ps. 10 blader i blenderen er temmelig imponerende, det som er enda mer imponerende er at de fleste målsøker objektiver attpåtil har avrundet blader slik at åpningen blir tilnærmet helt rund. Til dagens produsenters forsvar skal det vel nevne at SLR blender må lukkes og åpnes lynnrask ved hver eneste eksponering, og det vil derfor være svært dyrt og lage en blender med 10 avrundede blenderblader som tåler en slik behandling.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Hvis dette er ditt første speilreflekskamera, ville jeg definitivt kjøpt kitobjektivet også. På den måten har du et fleksibelt, lett objektiv som du kan bruke til å prøve ut og finne behovene dine. Det er slett ikke et så dårlig objektiv som mange vil ha det til, og siden alle får det med når de kjøper nytt, er det enkelt å få tak i et til 500 kr, "brukt". Det er det definitivt verdt.

Gratulerer med nytt kamera, forresten.

Lenke til kommentar
P har i likhet med Zorky 4 M39-fatning, og i følge flere artikler jeg har lest fungerer Jupiter 8 glimrende på P'en. Nydelig kamera, Canon P. Målsøkeren er ikke i samme klasse som Leicas og Nikons fra samme æra, men langt bedre enn Zorky sin. Egentlig har jeg lyst på Nikon SP eller S3, men de koster jo en liten formue. Det er faktisk billigere å kjøpe seg en brukt Leica M6 enn en Nikon SP, og da er valget enkelt for meg. Kunne likevel tenkt meg en målsøker med så sofistikert teknikk som SP, som med sin avanserte parallaksekompensasjon har verdens nest beste søker, etter M3, naturligvis.

Både Canon P og Bessa er glitrende kamera. For øyeblikket sitter jeg med en Canon P, en Bessa R2, en Leica M3 og en Leica M6TTL... Det er ingen tvil om at M3 sin søker er milevidt foran det meste som produseres i dag. Men det er når jeg setter en Summicron 35mm ("King of Bokeh") på M6'en at det blir kjekt. Jeg har faktisk ikke brukt mitt digitale speilrefleks siden Leicaen kom i hus.

Når det gjelder Bessa, så er det ingen grunn til å nøle: Kjør på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...