Gå til innhold

Forholdet mellom blenderåpning og lysmengde


Anbefalte innlegg

Har sett litt på forumet her nå, og lurer på en ting. Det anbefales å ha lavere f-tall slik at en får mest mulig lys inn. Spørsmålet er da, hvilke f-tall passer i hvilke situasjoner? F.eks. hvilket f-tall som holder til en solrik dag, og hva holder til en kveld med lite lys, f.eks. stearinlys?

 

Jeg kjøpte en pakke med kamera og objektiv, og objektivet har f/3,5-5,6. Hva kan dette brukes til, siden det virker som alt over 4.0 er dårlig, (for å sette det på spissen)? :)

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blænde er åbningen som slipper lyset ind til sensoren. Jo lavere tal, jo større blænde og mere lysstærk optik (f.eks. f/2,8 eller f/1,8)

 

På teleoptik i den "billige" ende f.eks. Canon 28 -105 mm f/3,5-4,5 ser man ofte, at blændetallet stiger, jo mere der zoomes. Deraf 3,5-4,5 (brændvidden forøges, og dermed skal der større hul til for at få samme blænde = der skal mere lys til samme billede) Vil man have fast blænde i hele zoomområdet f.eks. Tamrons 28-75 f/ 2,8 så koster det væsentligt mere.

 

De fleste objektiver er skarpest nedblændet 1 -2 blænde under den største blænde og derunder (mindste tal = største åbning). Blændetrin er f1,8-2,8-4-5,6-8

 

Vælg blændeprioritet (AV), største blænde (laveste blændetal f.eks. f2,8), fokuser på en bogreol, et hegn eller lignende i en vinkel på 45 grader og tag billedet. Prøv nu at gå ned på blænde 20 eller deromkring (mest lyskrævende blænde) og gør det samme. Du vil nu se at der er flere ting foran/ bag fokuspunktet, der er skarpt, samt at din lukketid bliver meget langsommere. Det er hurtigt gjort, og så har du en ide om hvad blænden gør.

 

til sport indendørs/ koncertbilleder samt portrætter (for at få uskarp baggrund.

F/1,8-2,8

Udendørs

f/4 og opad

landskab (kræver ofte stativ)

F/16-20

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Tja... lavest er ikke altid best. Lavest tall slipper mest lys inn, men du får dårligere dybdeskarphet. Det betyr at du må treffe med fokus på det du vil ha skarpt, resten blir relativt uskarpt.

med en smal blender (f.eks F 8), vil objekter være skarpt der du treffer fokus i tillegg til at ting i bakgrunnen og forgrunnen blir skarpere..., men slipper ikke inn så mye lys. Skal du for eksempel ta bilde av en koselig gate, så duger ikke f2.8 for da vil kun en liten meter av gata være skarp. Ved F.12 for eksempel, vil den være mye skarpere.

 

F3,5-5,6 betyr at 3,5 er største blender ved vidvinkel, mens den vil minskes når du zoomer. Ved maks zoom, vil største blender være 5,6.

Lenke til kommentar

til sport indendørs/ koncertbilleder samt portrætter (for at få uskarp baggrund.

F/1,8-2,8

Udendørs

f/4 og opad

landskab (kræver ofte stativ)

F/16-20

6524978[/snapback]

 

Så til mitt bruk, det vil si bilder ved sammenkomster, bilder av natur, ferie og annet, så vil det objektivet passe?

Lenke til kommentar

Billeder af mennesker i starinlys kommer nok til at knibe, men ellers er det fint.

 

Er det canon eller nikon 18-55, så er de gode nok specielt blændet lidt ned - men ikke verdensklasse. Nikons 18-70 er noget bedre kvalitet.

Lenke til kommentar

Det meste er sagt allerede, men jeg vil advare mot å bruke mindre blender enn f/16, hvis det ikke er en tvingende nødvendighet. På småbildeoptikk blir faktisk bildene mer uskarpe igjen når blenderen blir ekstra liten. På optikk til større formater gjelder ikke samme samme problem. Det er difraksjonen som er avgjørende for hvor liten blender som er brukbar på et gitt format. På storformat er f/64 regnet som den beste blenderen til landskap. På småbildeformat er f/11 til 16 best til landskap.

Lenke til kommentar

Selv om det nevnes i tråden Kigulu linker til, så kan det jo nevnes her også: når diffraksjon begynner å begrense pr-pixel skarphet avhenger av pixeltettheten på bildebrikken (egentlig enkeltpixlenes areal). En mindre brikke med mange Mpix vil bli begrenset av diffraksjon før en større brikke med flere Mpix. På Canons 8Mpix kameraer med cropfaktor på 1.6 gjør diffraksjon seg gjeldende fra f/13, ikke f/16. Nikons modeller - også 10.2 Mpix - kan gå ned til f/16 på grunn av den litt større bildebrikken. Canons fullformathus kan gå ned til f/22 uten problemer.

 

Husk imidlertid at dette påvirker pr-pixel skarphet. Det er mange andre faktorer som spiller inn for sluttresultatet når man ligger og vaker i grenselandet for diffraksjon, men optikken fungerer altså isolert sett best på blendere større enn hhv. f/13 og f/16.

 

Cambridge in Colour har, som alltid, en inmari god tutorial på dette: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...photography.htm

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...