Gå til innhold

Komprimering av filer

Anbefalte innlegg

ja det er sikkert riktig. får skylde på at det er en stund siden jeg brukte dette verktøyet. men jeg er iallefall temmelig sikker på at det ikke var mye redusert ytelse når det gjaldt vanlige operasjoner som flytting av filer til andre stasjoner ol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-18 14:13, skrev Zaitan:

mp3-filer er allerede komprimerte. Da er det ikke mulig å komprimere de igjen og tro at de nok en gang vil ta mindre plass, enten det skjer vha winzip eller komprimering av hele harddisken.

Du har helt rett! Filer som allerede er komprimerte lar seg ikke komprimere mer. (Ok, kanskje noen prosent dersom den nye komprimerings-agoritmen er bedre)

Typiske filer som allerede er komprimert er .mp3 .jpg .gif .zip .rar .mpg .avi osv. Du kan derimot komprimere filer som .doc .txt .wav .bmp .tiff veldig mye.Dette er såkalt "tapsløs" komprimering. Det er dette "komprimert HDD-volum" benytter seg av.

Man kan også komprimere på en annen måte: med tap. Det er f.eks det som skjer når du konverterer en mp3-fil fra 192kbps til 128kbps og videofiler fra DVD til f.eks VCD, og når du reduserer oppløsning på bilder og lagrer dem med lavere jpg-kvalitet.

Lenke til kommentar

Ja, da har jeg kommet hjem fra jobb, og er ganske fornøyd med responsen på tråden min :smile:

Angående sletting av mp3, så vil ikke dette ha noen hensikt da jeg ikke har plassmangel på masterdisken (den jeg bruker til spill og mp3). Der jeg har plassmangel er på slavediskene, og det var derfor jeg tenkte jeg kanskje kunne komprimere mp3ene slik at jeg kunne fått sneket dem inn på en av slavene. Jeg har nemlig en voksende frykt for at HD skal slutte å fungere og at jeg dermed mister det som er lagret på den.

Det kom ved et par tidligere anledninger noen merkelige knirkelyder fra PCen, nesten en blanding av dørknirking og intens loading. Uansett hva det var og hvordan det lød så ble jeg litt bekymret.

Har omsider forstått at mp3-formatet allerede er komprimert og ikke kan la seg komprimere videre.

Har også lært at å komprimere seksjoner av en HD ikke er særlig smart.

"Backup status" inne på properties av f.eks C:, hva er så det?

Det må vel nesten bare bety at jeg starter et lite program som lar meg velge hvilke filer jeg vil skape backup av på diskett eller CD? Jeg kan jo alltids prøve og se, men jeg spør heller her først. Ikke var det installert heller, og hver gang jeg stapper inn Windows98 CDen i, så virker det som om det blir generert feilmeldinger på løpende bånd..

Edit: Hvordan gjør man om mp3 til Wave?

Edit2: Omskriving

Christian Gehring Olsen

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: zuperMensch på 2002-10-18 21:24 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: zuperMensch på 2002-10-18 21:30 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...