Olsenhower Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Ok, her kommer kanskje et dumt spørsmål.. Kort sagt: Når man zipper filer blir de ikke "mindre", dvs de tar ikke mindre plass. Man ordner dem bare i et arkiv. Hva skal jeg gjøre for å "forminske" filene? Jeg vil ta backup av mp3ene mine, men gidder ikke brenne 20GB inn på CD-plater. Tenkte jeg heller kunne "forminske" filene og slenge dem inn på en annen HD. Tross alt, begge HD ryker ikke på en gang, håper jeg. Problemet er jo bare at av de 3 diskene jeg har, er bare en av dem stor nok til å romme disse 20 gigabytene. (For å forsvare dette innlegget kan jeg si at jeg er trøtt, sulten og kald. Vinduet er åpent (jeg legger meg ikke i et varmt rom!!) og det er omtrent null grader ute..) Lenke til kommentar
BBC Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Antar du bruker WinZip? Da er det bare å sette på komprimering i "add"-dialogen. Hvis du velger "archive", så blir ikke filene komprimert. Husk at du ikke klarer å komprimere mp3-filer så mye... 1% kanskje. Lenke til kommentar
ols Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 når det gjelder lagring på hd, kan du jo lett fordoble ledig plass på en stasjon ved å komprimere den. (understreker at jeg bare har peiling på w98 (såvidt det er)) Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 18. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2002 Nå var jeg ikke helt med.. Under Add-dialogen finner jeg en boks som heter Compression (ja, jeg bruker WinZip). Den står default på Normal, men jeg kan også velge Maximum(slowest), Fast, Super fast eller None. Jeg har prøvd alle, men de to testfilene jeg brukte forandret seg ikke ved noen av valgene. Eller jo, istedenfor å ta 4.09MB plass ved Normal komprimering, tok de ved Maximum "kun" 4.07MB. Jeg hadde håpet de kunne halveres i størrelse. Ols, jeg bruker Win98, men kan du utdype litt hva du mener med å kunne fordoble ledig plass ved komprimering? Når folk sier de tar backup, mener de da at de kopierer over på CDer? Hadde håpet jeg skulle slippe å bruke en ettermiddag med brenning av ca. 20GB... Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Komprimere mp3 filer ???? Det går nok dårlig. Du vil spare max 1-2% på det. Blir det samme med alle typer video filer. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 18. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2002 Ok, jeg får heller bare brenne et eksklusivt utvalg over på CD da :smile: Eventuelt kjøpe en ny HD bare til backup. Lenke til kommentar
ols Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 hei hvis du åpner "min datamaskin" og høyreklikker på en stasjon og velger egenskaper, så skal det stå "komprimering" på et skilleblad (ved siden av "verktøy"). du finner det også under systemverktøy, under tilbehør. (hvis ikke, må du installere denne windowskomponenten fra W98cd). det er enkle greier å bruke og svært effektivt. gjorde noen tester engang da jeg brukte det på en gammel bærbar med liten hd, og jeg merket nesten ingen forskjell i hastighet når det gjaldt å flytte filer og lignende. husker ikke om det var påkrevet, men defragmenterte harddisken først. valgte å opprette en komprimert stasjon på 1GB (ukomprimert),og denne fikk da -som ved et mirakel- hele 2GB lagringsplass. Lenke til kommentar
Zaitan Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 mp3-filer er allerede komprimerte. Da er det ikke mulig å komprimere de igjen og tro at de nok en gang vil ta mindre plass, enten det skjer vha winzip eller komprimering av hele harddisken. Lenke til kommentar
ols Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Zaitan uten å være ekspert tror jeg allikevel du tar feil der. jeg tror faktisk du kan laste inn f.eks dobbelt så mange filer av en gitt størrelse på en komprimert stasjon. harddisken ser jo bare en fil (nuller og etttall), og vet jo ikke om denne filen er komprimert via en eller annen logaritme i et eller annet program, eller om den ikke er det. data skrives bare til disken på en annen måte i dette tilfelle. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 18. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2002 Hmmm.. Jeg "hører" hva du sier, men tror ikke jeg skal begynne å komprimere selve HD. Det pleier å resultere i format c: når jeg skal eksperimentere i windows.. Det var selve filene jeg ville ha mindre, men det ser ikke ut som dette lar seg gjøre. Takker for svar uansett :smile: Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 18. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2002 Enda et spørsmål :oops: Etter å ha høyreklikket på f.eks C: og klikket på Properties-->Tools kan jeg velge noe som kalles "Backup status". Hva er dette? Lenke til kommentar
ols Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 hei det er ikke hele hd du komprimerer, men du velger å oprette en komprimert stasjon på ledig plass på disken. bare for å ha det nevnt.. (de backup greiene du nevner er nok noe helt annet) Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 18. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2002 Ok, kanskje jeg skal se litt nærmere på det allikevel da. Så lenge man kan avgrense komprimeringen ble det straks mer interessant! Men nå må jeg på jobb Lenke til kommentar
LeD Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 En komprimert harddisk eller mappe er ikke noe annet enn svær zip-fil som operativsystemet skjuler for deg. Det er altså ikke slik at du får dobbelt så mye plass på en slik disk. En slik beregning må være basert på et gjennomsnitt. MP3-filer tar like stor plass på en komprimert disk, mens andre filer gjerne blir redusert med 90%. MP3-filer er, som det ble nevnt tidligere, allerede svært komprimert. Det er lite å tjene på å komprimere dem en gang til. LeD Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 ols: Zaitan har helt rett. Det går bare å komprimere inntil en viss grense, det kommer ikke an på om man "vet" at det allerede er komprimert. Vi snakker her om tapsfri komprimering, i motsetning til bilder og video som jo kan komprimeres så mye man vil på bekostning av kvalitet. Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Kanskje en annen komprimering for mp3'ene dine kan forminske dem? Hva med å rekomprimere alle med OGG? :smile: Bare et forslag.. gjør vel ikke så ENORMT fra eller til er jeg redd.. Lenke til kommentar
ols Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 hei er dere helt sikre på dette? når den komprimerte stasjonen min oppga 2G ledig plass, så måtte jeg vel kunne bruke disse til noe! jeg ville tro komprimering av en FIL(lyd, bilde, zip osv) er noe annet enn "diskkommprimering" (en bedre utnyttelse av segmentene på harddisken ved hjelp av et DISKkomprimeringsverktøy som som Drivespace). Lenke til kommentar
ols Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 (jo, for eksempel så stappet jeg engang den komprimerte stasjonen full av ukomprimerte WAV filer. jeg fikk jo aldri noen melding om at "desverre så kan ikke disse filene lagres på en komprimert stasjon uten at filformatet endres") Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Husker at jeg komprimerte min HD en gang. Fikk også tilnærmet dobbelt så stor plass! Glimrende tenkte jeg og begynte og legge over mp3-filer. Oppdaget desverre at jeg ikke kunne legge inn dobbelt så mange filer, selv om jeg hadde dobbelt så stor plass. Virket som at harddisken anslo en 50% kompresjon på filene og når dette ikke var mulig så ble dette reflektert slik at det så ut som at filene tok dobbelt så stor plass........eller noe i den duren. Husker ikke helt. Var ganske lenge siden. Det jeg imidlertid husker var at jeg ikke tjente noe på det :wink: EDIT: skriveleif [ Denne Melding var redigert av: MrVilla på 2002-10-18 16:35 ] Lenke til kommentar
LeD Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-18 16:00, skrev ols:er dere helt sikre på dette? når den komprimerte stasjonen min oppga 2G ledig plass Dette er bare estimert ledig plass. Du vil få plass til 1Gb med MP3-filer, eller kanskje 10Gb med filer som lett lar seg komprimere. Har selv brukt slik diskkomprimering en gang, og da var det slik det fungerte. Umulig å stole på mengden ledig plass som ble oppgitt. Quote: jeg ville tro komprimering av en FIL(lyd, bilde, zip osv) er noe annet enn "diskkommprimering" (en bedre utnyttelse av segmentene på harddisken ved hjelp av et DISKkomprimeringsverktøy som som Drivespace). Nei. Diskkomprimering går ut på at alle filer på disken pakkes ned i en stor "zip-fil". Komprimeringsverktøyet skjuler denne for deg, slik at det ser ut som en vanlig disk med mer plass. Diskkomprimering går ut over ytelsen, så med dagens harddiskpriser bør ingen bruke slikt. LeD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå