Gå til innhold

Nytt Nikon DSLR kommer snart! (D80?)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant heller ikke denne testen spesielt leseverdig, må nok vente til akam og andre seriøse får testet kameraet skikkelig.

 

Til Fulgu, har du fått kameraet ditt enda?

 

Telcontar

 

EDIT: Ser i prisguiden at D80 har dukket opp og JapanPhoto slår til med lik pris på d80 med 18-70 eller 18-135 kitpakken til 10999,-. Egentlig ganske grei pris med tanke på at begge objektivene er ganske dyre. Hadde bare Canon levert 30d med tilsvarende optikk i kitpakken så ville valget vært så mye enklere.

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar

Telcontar, nei har ikke det.

Er nok litt i samme båt som deg, vurderer for hver dag som går, tanken på å dumpe Sonygreia blir lettere for hver dag som går, men med "pakka" jeg skal ha uansett hva jeg handler, så blir det plutselig 14-15k for Nikon D80, som første speil, i motsetning til tilsvarende Sony til 11.

Lenke til kommentar
Telcontar, nei har ikke det.

Er nok litt i samme båt som deg, vurderer for hver dag som går, tanken på å dumpe Sonygreia blir lettere for hver dag som går, men med "pakka" jeg skal ha uansett hva jeg handler, så blir det plutselig 14-15k for Nikon D80, som første speil, i motsetning til tilsvarende Sony til 11.

6658415[/snapback]

 

Hva inngår i pakken din?

 

For min del så var utgangspunktet som følger.

D70s kit

Sandisk ext III 2GB

Begge skulle kjøpes i Norge

50mm 1.8

sb800 Blitz

Slingshot 200 AW

Nova 1 AW

Disse 4 siste tingene skulle kjøpes av en slektning i USA som skal til Norge om et par mnd, så jeg slipper unna med halvpris på de tingene der.

 

Nå som D80 eller 30d er aktuell har jeg valgt å kutte blitz for å greie budsjettet, selv om blitz koster bare 1800kr i usa mot over 3000kr i Norge (sykt). Får se om jeg heller går for SB600 hvis budsjettet tillater det.

 

Telcontar

Lenke til kommentar

Og YaTack har huset priset til 8650!? Forventet til lager 13. september. Herregud jeg har lyst på dette kameraet, men skal akkurat til å utvide boliglånet med 1 mill for å pusse opp og bygge ut... Kankje det blir igjen noen vekslepenger, og så må bare kona overbevises om at vi virkelig trenger to kamerahus... :)

Lenke til kommentar
Og YaTack har huset priset til 8650!? Forventet til lager 13. september. Herregud jeg har lyst på dette kameraet, men skal akkurat til å utvide boliglånet med 1 mill for å pusse opp og bygge ut... Kankje det blir igjen noen vekslepenger, og så må bare kona overbevises om at vi virkelig trenger to kamerahus... :)

6659503[/snapback]

 

He, he godt å høre at vi er flere i samme båt med milliongjeld og interesse for dyrt fotoutstyr.

 

D80 høres meget spennende ut og hadde jeg ikke gått over til Canon i vår (30D) så hadde jeg kanskje gått for D80. Men, men, Canon kommer helt sikkert til å lansere noen godbiter utover høsten som tar opp konkuransen med Nikon og Sony. Slike hendelser er en evig trussel mot lommeboka ;)

Lenke til kommentar

Som nybegynner så er jeg litt opphengt i å kjøpe brand :p, neida, men satser på Nikon blitz. Skal ha orginalt utstyr, regner ikke med å kjøpe noen andre blitz enn den ene, så da vil jeg helst ha en Nikon.

 

Får håpe butikkene fortsatt tjener penger på D80 kit med 18-135 til 11k, da får jeg den kanskje til rundt 10 lapper gjennom Elkjøp :). Da har jeg plutselig rom for en sb800 i budsjettet ;).

 

Telcontar

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar
He, he godt å høre at vi er flere i samme båt med milliongjeld og interesse for dyrt fotoutstyr.
1,4 mill i gjeld og fotointeresse går ikke helt hånd i hånd. Har siklet på D70s lenge, og nå blir det vel D80 et par års tid. Får vel klare meg med F80'en en stund til. Det er like bra som D70s på mange områder, men det er film... bildekvaliteten er det ikke noe å si på, men jeg heller mer og mer mot det digitale på grunn av de åpenbare fordelene.

 

Ellers ser jo D80 veldig bra ut. Linken som er tidligere i denne tråden (eller en av trådene som omhandler Sony Alpha 100) som viste forskjellen i støy på de forskjellige ISO verdiene, var ganske overbevisende i Nikons favør. Venter spent på flere sammenligningstester. Blir nok uansett D80 da jeg har noe Nikon utstyr fra før, men skulle Sony'en vise seg å være h*lvetes mye bedre, så er jeg villig til å kikke på den også. Sonys anti-shake og anti-dust har både fordeler og ulemper, men blir spennende å se hvor store fordelene er fremfor ulempene.

Lenke til kommentar
Er den 18-135en mye bedre enn 18-70en da?

 

Telcontar:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=610053

 

Der finner du hva jeg har bestilt, men monopoden er bare med fordi den er billig, og det teleobjektivet kan jo avses med ett som går til 135mm.

6660400[/snapback]

 

Fulgu, ingenting er 100% sikkert, jeg avventer tester av det kitobjektivet. Men jeg har tro på at den ikke er noe dårligere enn 18-70 objektivet. Pluss at den også går til 135mm, da dekker den også 85mm som ofte brukes til portrett. Men blir den slaktet i tester (lite sannsynlig), så blir det 18-70 istedet.

 

Telcontar

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar

Heldiggris :p

 

Telcontar, på denne svært såomtalte "testen" med A100 vs D80 med ISO verdiene, så viser objektivet på D80 noe jeg vil kalle ganske sterk KA, og det liker jeg dårlig. Men det er 18-70en som har fått så mye skryt tror jeg, og jeg har ikke hørt andre steder at den har store problemer med KA

Lenke til kommentar
Heldiggris :p

 

Telcontar, på denne svært såomtalte "testen" med A100 vs D80 med ISO verdiene, så viser objektivet på D80 noe jeg vil kalle ganske sterk KA, og det liker jeg dårlig. Men det er 18-70en som har fått så mye skryt tror jeg, og jeg har ikke hørt andre steder at den har store problemer med KA

6661551[/snapback]

 

Jepp, veit :dribble:

 

Er det 17-135 som har mye KA (kromatisk aboraeteller annet...?). Mmm, kanskje jeg går for 18-70 istedet... Er jo utprøvd og greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...