Gå til innhold

Nytt Nikon DSLR kommer snart! (D80?)

Anbefalte innlegg

Selv var jeg av den oppfatning at "alle" D-SLR hadde ±95% viewfinder - med forbehold om at vi nå snakker om samme ting.

Nei, kameraer i proff-klassen (bl.a D2 serien fra Nikon) har 100% dekning i søkeren. Derimot er det vanlig i "entry-"+"entusiast"-klassen at det bare er 95% dekning i søkeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For de som til stadig har kritisert 350D på grunn av størrelsen (for liten og holde i), da må jo oppgradering fra D70 til D80 heller bli en nedgradering.

Nå er jo lengde og bredde nærmere 350D enn D70. Høyden ligger midt imellom, men bredden er nærmere 350D.

Men hadde D70 hatt samme størrelse som 350D hadde den nok solgt like godt, men da uten kritikk av størrelsen.

Tror også at A100 og K100D kommer til å selge meget godt med sine ideelle mål.

6642189[/snapback]

En oppgradering fra D70s til D80 er ingen "nedgradering". Størrelsen på D80 er omtrent lik som D50, som igjen er mye større enn 350D. Den største forsjellen er høyden og dybden på kameraet. Selve grepet er også mye bedre på samtlige Nikon modeller enn på 350D, det er ihvertfall min mening. Noen andre synes nok 350D passer best.

Lenke til kommentar

Dette var skuffende... ser for meg ut som ett hastekamera som Nikon setter raskt sammen med elementer fra de dyrere modellene for å svare på Sony sin nye modell.

Tror det var en markedsmessig bom av Nikon å lansere ett kamera med dette prisnivået. Prisen sier det er ett semiprofft kamera men valget av SD-minnekort sier vel at Nikon også vil selge dette til amatørfotografene. Ihvertfall assosierer jeg kombinasjonen Nikon og SD med amatør-speil :hmm:

Lenke til kommentar
Dette var skuffende... ser for meg ut som ett hastekamera som Nikon setter raskt sammen med elementer fra de dyrere modellene for å svare på Sony sin nye modell.

Det er helt vanlig i alle bransjer at teknologi drypper nedover i produktspekteret etter som den blir billigere å produsere og/eller nyere teknologi introduseres i de dyreste modellene.

Tror det var en markedsmessig bom av Nikon å lansere ett kamera med dette prisnivået.

Som nevnt lanseres D80 i samme prissjikt som D70/D70s gjorde for et par år siden og populariteten til D70(s) kan vel ikke sies å være en skivebom? Selvsagt vil prisen falle etter hvert.

Lenke til kommentar

D80 ser ut til å være et drømmekamera for meg som har brukt Canon G5 siden jeg la mine analoge speilreflekser i skaper for 2-3 år siden. Positivt fra omtalen er bl.a. lys og stor søker, god ergonomi og mulighet for å hente opp igjen mine siste innstillinger uten å måtte bla langt inn i menyene. Spørsmålet mitt er om det er verdt den høye prisen i forhold til 350D, D50 eller PENTAX *ist DL. Synes nok at spranget i pris fra 350D og D50 er svært stort. Er dere som bruker disse kameraene fornøyd med søkeren, eller savner dere en større og lysere søker?

Lenke til kommentar

etter at PMnormal totalt ødela for meg synes jeg at søkeren på D70 er kjempetrang :/ Det og muligheten for vertikalgrep er hovedgrunnene til at jeg vil se nærmere på D80 i fremtiden. evt. mulighet for snorutløser også :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
D80 ser ut til å være et drømmekamera for meg som har brukt Canon G5 siden jeg la mine analoge speilreflekser i skaper for 2-3 år siden. Positivt fra omtalen er bl.a. lys og stor søker, god ergonomi og mulighet for å hente opp igjen mine siste innstillinger uten å måtte bla langt inn i menyene.  Spørsmålet mitt er om det er verdt den høye prisen i forhold til 350D, D50 eller PENTAX *ist DL. Synes nok at spranget i pris fra 350D og D50 er svært stort. Er dere som bruker disse kameraene fornøyd med søkeren, eller savner dere en større og lysere søker?

6644772[/snapback]

Søkeren på min D50 fungerer utmerket, men kunne selvsagt vært større.

Lenke til kommentar

Tror det var en markedsmessig bom av Nikon å lansere ett kamera med dette prisnivået. Prisen sier det er ett semiprofft kamera men valget av SD-minnekort sier vel at Nikon også vil selge dette til amatørfotografene. Ihvertfall assosierer jeg kombinasjonen Nikon og SD med amatør-speil  :hmm:

6644590[/snapback]

Hva er det du mener med at SD-minnekort er et dårlig valg? For meg er det et solid kort, som jeg har innebygget kortleser for på den bærbare PC'en. Altså et ideellt valg, solid og med små dimensjoner og høy kapasitet. D80 støtter også SDHC som er en ny SD standard. SD har lenge vært bygget til profesjonell standard ( Eks.: Sandisk Extreme III). En vil allikevel investere i nye og bedre minnekort. Bruker selv CF kort idag, men som sagt det blir det samme om jeg kjøper et nytt CF kort eller et nytt SD kort.

Ellers vil jeg helst ikke vite hvordan du har kommet fram til byggkvaliteten og utseendet ! Du har iallefall bommet kraftig ! Nikon har planlagt D80 lenge, det var på trappene allerede før D200 ble lansert, som et ledd i en langsiktig strategi.

Sony ble derimot svært hurtig skrudd sammen, og det viser ! Prototypen var direkte stygg. Luften kommer til å gå ut av Sony ballongen ganske raskt , det ender nok med at de kun selges i England og Sveits, som med PC ene!

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Selv var jeg av den oppfatning at "alle" D-SLR hadde ±95% viewfinder - med forbehold om at vi nå snakker om samme ting.

Nei, kameraer i proff-klassen (bl.a D2 serien fra Nikon) har 100% dekning i søkeren. Derimot er det vanlig i "entry-"+"entusiast"-klassen at det bare er 95% dekning i søkeren.

6644366[/snapback]

Ikke helt riktig dette her. Nikon's første digitale proffkamera (D1-serien) har 96 % utsnitt av det gjengitte bildet. Med 95 % er D80 svært nær dette, men enda viktigere at det brukes en høykvalitets lyssterk søkeskive! Økonomiklassen av DSLR florerer av dårlige og lyssvake optiske søkere, derfor er D80 helt på topp her !

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt D70 i noen år og har vært veldig fornøyd med det. Etter å ha lest litt om dette så frister det jo ganske mye. Oppgradert på de punktene som gjør at jeg kan vokse litt med dette. 10 megapixel, flere fokuspunkter og mulighet for vertikalgrep.

Men som andre her har nevnt så har størrelsen gått ned. Det synes jeg IKKE er så bra. Jeg er en stor kar og har store hender og har aldri likt canon sine entry level kamera da de har føltes så pinglete og knotete. Jeg leser at det ikke er fult så lite som 350D men for meg er dette en feil utvikling. Det største savnet er vel en fullframe sensor.

Men jeg har frem til nå ikke vurdert å bytte ut min D70...nå kjenner jeg det klør litt i shoppe fingeren. Vi får se over nyttår hva kit pakken ligger på da. Og hva jeg kan selge D70 for...brukt prisene på de faller vel ganske dramatisk ved introduksjonen av dette.

AKIRA

Lenke til kommentar
Sony ble derimot svært hurtig skrudd sammen, og det viser !  Prototypen var direkte stygg.  Luften kommer til å gå ut av Sony ballongen ganske raskt , det ender nok med at de kun selges i England og Sveits, som med PC ene!

6646441[/snapback]

Jeg er ikke helt enig i din påstand. Sony kameraet har allerede fått meget god mottakelse, og skal man tro prosentandelen av brukere av Akams forum som har kjøpt kamera/skal kjøpe det, så tror jeg det vil være mange Sony kamera i de norske hjem i årene fremover. Sony er også kjent for å lage gode produkter, det er vel sjelden de lager produkter som virkelig flopper (bortsett fra visse egenutviklede standarder de har vært dumme nok til å prøve seg på). Ser ingen grunn til at et kamera med 10 megapixler, anti-shake og anti-dust vil floppe heller... spesielt ikke når verken Canon eller Nikon har de to sistnevnte funksjoner i sine kamera.

Foresten, så liker jeg vel Nikon sine speilrefleks best av flere grunner, men synes Sony'en er veldig spennende. Spår at de ganske raskt vil ta tredjeplassen, og over tid vil kunne true andre og førsteplassen, selv om det vil ta langt tid på grunn av at Canon og Nikon er, nettopp, Canon og Nikon.

Lenke til kommentar
Sony ble derimot svært hurtig skrudd sammen, og det viser !  Prototypen var direkte stygg.  Luften kommer til å gå ut av Sony ballongen ganske raskt , det ender nok med at de kun selges i England og Sveits, som med PC ene!

6646441[/snapback]

Jeg er ikke helt enig i din påstand. Sony kameraet har allerede fått meget god mottakelse, og skal man tro prosentandelen av brukere av Akams forum som har kjøpt kamera/skal kjøpe det, så tror jeg det vil være mange Sony kamera i de norske hjem i årene fremover. Sony er også kjent for å lage gode produkter, det er vel sjelden de lager produkter som virkelig flopper (bortsett fra visse egenutviklede standarder de har vært dumme nok til å prøve seg på). Ser ingen grunn til at et kamera med 10 megapixler, anti-shake og anti-dust vil floppe heller... spesielt ikke når verken Canon eller Nikon har de to sistnevnte funksjoner i sine kamera.

Foresten, så liker jeg vel Nikon sine speilrefleks best av flere grunner, men synes Sony'en er veldig spennende. Spår at de ganske raskt vil ta tredjeplassen, og over tid vil kunne true andre og førsteplassen, selv om det vil ta langt tid på grunn av at Canon og Nikon er, nettopp, Canon og Nikon.

6650551[/snapback]

Det var i overkant negativt ja, en motvekt til det provoserende innlegget jeg svarte på. Sony har jo et sterkt kamerasalg totalt i Norge, og de vil nok selge en god del A100 også. Er ikke så sikker på at fremtiden er så lys for Sony speilrefleks som de selv håper på. Tror de vil finnes et sted blandt Pentax og Olympus salgsmessig, hvis de klarer å levere gode nok produkter over tid.

Anti-shake og Anti-dust er gode salgsargumenter, men det er gode grunner for at hverken Canon eller Nikon satser på dette. Anti-dust fører til at det blir lagt enda en lag foran bildebrikken, anti-shake kan også være negativt, av årsaker som går på bevegelige deler skaper de paradoksalt nok grobunn for mindre skarpe bilder enn det som er mulig.

Det er etter mitt syn bedre å ha dette på dedikerte objektiv., hvor man er nøye på å skru den av til vanlig bruk. I bruk kan jeg ikke personlig finne en god grunn til å ha noe av dette, da det finnes andre måter å tilnerme seg problemet på, men Nikon har av markedsmessige årsaker blitt tvunget til å henge seg på med VR- objektiver. Å ha med, og kunne bruke rensemidler er blitt mer og mer vanlig praksis. Jeg har som sagt ingen klokketro på Sony, og testene som nå gjøres, viser at de ligger langt bak Nikon D80. Jeg ser da bort fra kommentarene på DPreview, bildene der var dog heller ikke overbevisende. Kamaraets ytelser lignet svært på Olympus E330 sine, som jo ikke helt har overbevist heller. Jeg har funnet flere test-blemmer i DPreview tidligere, og bruker dem ikke, men det er mange her på forumet som setter sin lit til dem. Det er lagt ut noen mer uavhengige sammenligninger fra Japan, hvor man er nødt til å ta stilling til bildene selv. De taler for seg selv. Link annet sted på Akam's DSLR forum. Ellers er jeg spent på seriøse tester fra "Fotografi" og "Foto" som jeg over mange år har funnet å være seriøse, merkeuavhengige, og faglig grundige.

Lenke til kommentar

For at Sony skal klare å hevde seg i de store kameramarkedene, bør de ikke ha en litt mer komplett produktportefølje på dSLR fronten enn ett enkelt "entry level" kamera?

Hvor mange vegrer seg for å kjøpe f.eks. sony fordi de ikke vet om de kan oppgradere til mer avanserte kamera senere og fremdeles beholde objektivene de har kjøpt?

Er det noen professjonelle kamera fra sony på vei?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jeg har som sagt ingen klokketro på Sony, og testene som nå gjøres, viser at de ligger langt bak Nikon D80.  Jeg ser da bort fra kommentarene på DPreview, bildene der var dog heller ikke overbevisende.  -->  Det er lagt ut noen mer uavhengige sammenligninger fra Japan, hvor man er nødt til å ta stilling til bildene selv.  De taler for seg selv.  Link annet sted på Akam's DSLR forum.

6651520[/snapback]

Du er opptatt av tester uten bias som er faglig gode men vektlegger disse latterlige bildene fra Japan som noe som faktisk viser hvilket kamera som klarer seg bra. Her er det verken samme lukkertid, samme innstillinger, noen mener D-lightning eller hva det heter er aktivert på Nikonen, mens Sonys DRO er av, OSV.

Det er klart at Sonyen ikke er like god på støy, men ikke så til de grader dårligere håper jeg. En bruker på DPR forumet laget vel sin egen helt lignende test hvor han fikk D50(?) til å støye mer enn Sonyen(!)

Jeg gir Nikon credit for noe som sålangt ser ut som glimrende støyhåndtering, men sålangt liker jeg farger og toner på Sonyen bedre. Men jeg antar at noe må Nikonen få til bedre, det er tross alt 2,5 til 3,5 tusen kroner i forskjell.

Lenke til kommentar

DPreview er manipulerende i testoppsett og kommentarer. Det er ganske dyktig utført. Eksempel: Olympus E500 testet med sin glimrende 50mm macro, Canon med sin 50mm/f1.4 og Nikon med sin (rimeligste) 50/f1.8 blir alle brukt i samme studie.

En lager høyoppløste cropper av dette, og presenterer i en røre. Ellers takk !

Bildene fra Japan er interessante fordi de er vanlige bilder, på en webside som inneholder generellt fotostoff.

Bildene er interesant også fordi D80 er så tidlig ute på det japanske markedet, dermed er det et av de få reelle produksjonskameraene som har tatt bildene.

Det blir enda mer interessant fordi vi ellers bare har preview's som enten stammer fra et Sony betalt opphold i Marocco, eller noen få testkamera som Sony har sendt til de få utvalgte, og få reelle bilder tatt med Nikon D80.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Jeg har som sagt ingen klokketro på Sony, og testene som nå gjøres, viser at de ligger langt bak Nikon D80.  Jeg ser da bort fra kommentarene på DPreview, bildene der var dog heller ikke overbevisende.  -->  Det er lagt ut noen mer uavhengige sammenligninger fra Japan, hvor man er nødt til å ta stilling til bildene selv.  De taler for seg selv.  Link annet sted på Akam's DSLR forum.

6651520[/snapback]

Fulgu: Jeg gir Nikon credit for noe som sålangt ser ut som glimrende støyhåndtering, men sålangt liker jeg farger og toner på Sonyen bedre. Men jeg antar at noe må Nikonen få til bedre, det er tross alt 2,5 til 3,5 tusen kroner i forskjell.

6651785[/snapback]

Svar:

Farger og toner innstilles i kameraet, og blir etterjustert i bilderedigeringen.

Hva som kommer rett ut av kameraet har altså ikke så stor eller avgjørende betydning, og kan lett bortforklares med: jeg liker dette best.

Jeg vil tro Nikon er best på absolutt alle områder !

EDit: Her er to resamplede bilder fra Japanske Photo-Cafe, og det er ingen instillinger av lukkertid som ikke kan forklares med forskjell i ISO. Ellers er alt likt, og det er brukt tilsvarende optikk på samme brennvidde med samme blenderåpning:

post-47394-1155260524_thumb.jpg

post-47394-1155260682_thumb.jpg

Merk at D80 (bilde 1) har truffet bedre på eksponeringen, har noe bedre detaljgjengivelse (leser menyen litt bedre, og antennen er klarere gjengitt). Allikevel er D80 bildet tatt med1600 ISO, og A100 med 200 ISO. 200 ISO er forsåvidt ideelt når kameraet står fast, dette har vært førstevalget for mange DSLR. En ser at A100 allerede ved ISO200 får litt støy. For all del er det noe mer støy på D80's ISO 1600 instilling, men den forstyrrer egentlig ikke detaljene, støyen er meget godt kontrollert.

edit 2: På A100's bilde tatt på ISO1600 var det så mye forstyrrende støy, at jeg heller ville illustrere kvalitetsforskjellene mellom disse kameraeane på denne måten. Innstillingene på Nikon D80 var heller ikke fintrimmet på noen måte, det var auto normal normal over hele linja. En vet tidligere at Nikon har hatt litt tamme bilder rett ut fra kamera med slike innstillinger.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...