Gå til innhold

Nytt Nikon DSLR kommer snart! (D80?)


Anbefalte innlegg

Men optikken kommer jo til å koste ganske mye uansett. Mulig det faller litt i pris da kanskje produsjonen øker pga at flere skaffer seg systemkamera.

6543229[/snapback]

Nå er jo kit-objektivet som kommer med 350D og 30D verdt sånn ca. 300 kroner i løssalg da. Er ihvertfall det som er forskjellen på 350D hus og 350D kit. Nikon sitt tilsvarende 18-55 er nok litt dyrere, men ikke noe kjempedyrt objektiv det heller. For de fleste som kjøper en evt. billigere DSLR enn D50/350D vil nok hovedsaklig holde seg til kitobjektivet, ihvertfall en god stund. Får de mer interesse, vil nok også ønsket om et dyrere hus melde seg.

6543652[/snapback]

 

Det er sant det, men jeg tenkte på optikken som i dag ligger i 5000 kr klassen, jeg håper prisene på det faller litt. Det er så lite vits å investere mye penger i et speilrefleks kamera, og ikke investere i optikken. Jeg kan egentlig ikke begripe at noen kjøper 30D med 18-55 objektivet, det er jo nesten en hån mot kameraet. ;) Skal du bruke 12-13000 kr på systemkamera, ville jeg heller brukt litt mindre på huset og mer på optikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men optikken kommer jo til å koste ganske mye uansett. Mulig det faller litt i pris da kanskje produsjonen øker pga at flere skaffer seg systemkamera.

6543229[/snapback]

Nå er jo kit-objektivet som kommer med 350D og 30D verdt sånn ca. 300 kroner i løssalg da. Er ihvertfall det som er forskjellen på 350D hus og 350D kit. Nikon sitt tilsvarende 18-55 er nok litt dyrere, men ikke noe kjempedyrt objektiv det heller. For de fleste som kjøper en evt. billigere DSLR enn D50/350D vil nok hovedsaklig holde seg til kitobjektivet, ihvertfall en god stund. Får de mer interesse, vil nok også ønsket om et dyrere hus melde seg.

6543652[/snapback]

 

Det er sant det, men jeg tenkte på optikken som i dag ligger i 5000 kr klassen, jeg håper prisene på det faller litt. Det er så lite vits å investere mye penger i et speilrefleks kamera, og ikke investere i optikken. Jeg kan egentlig ikke begripe at noen kjøper 30D med 18-55 objektivet, det er jo nesten en hån mot kameraet. ;) Skal du bruke 12-13000 kr på systemkamera, ville jeg heller brukt litt mindre på huset og mer på optikken.

6543684[/snapback]

Man trenger ikke nødvendigvis bruke mer, men bruke slik at du får noe som står i stil til kamera. Kjøpe brukt, da får du kongeoptikk til prisen av billig, og det er som oftest i god stand også, for de fleste tar vare på kamerautstyret sitt.

Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig i dem som synes DSLR er for dyrt. Prisen har falt til et normalnivå allerede. Iallefall sammenlignet med filmemulsjon. Det vil derfor være andre merker enn Nikon som presser klassen nedover i pris. Nikons analoge kamera FM3 (35mm film), som er på vei ut av markedet, selger nå for ca 7000 kr, og da har man store utgifter til film.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke nødvendigvis bruke mer, men bruke slik at du får noe som står i stil til kamera. Kjøpe brukt, da får du kongeoptikk til prisen av billig, og det er som oftest i god stand også, for de fleste tar vare på kamerautstyret sitt.

6547828[/snapback]

 

Fortell meg hvor du kan få kjøpt kongeoptikk billig?

Bra optikk er dyrt !

Både som nytt og brukt. Prisene på optikk holder seg meget godt, og selv gamle linser (ofte meget gode optisk) er dyre å kjøpe på bruktsider. Jeg har opp gjennom årene kjøpt endel optikk (både i Norge og i utlandet), som senere er solgt til nesten samme pris. Da er dette linser som er blitt brukt i flere år.

Optikk følger ikke samme "regler" for prising som elektronikk. Her er det "gammel" teknologi samt mekanikk som gjelder. En linse blir aldri umoderne. De kan slites ut - ja (og slik sett bli billig å kjøpe brukt), men umoderne blir de aldri.

Lenke til kommentar

Ser ut som Nikon har begynt å lekke litt. uansett fant en tråd hos Dpreview hvor det var linket direkte til Nikon Europe siden til bildene. Nå er bildene borte, men finnes fortsatt her.

(la siden laste ned bildene, de skal ligge der).

 

Jeg har ikke kunnskapen til å se om disse er fake, men kanskje andre har det?

 

Her er en link til dpreview tråden også, link.

 

Telcontar

Lenke til kommentar

De fleste som hadde peil på dpreview gjettet at zoom'en så noe lengre ut enn 18-70'en. Så lenge det ikke går utover kvaliteten så..., men det er vel å vente for mye av det gode kanskje.

 

For min del så kjøper jeg d70s hvis kitobjektivet er i d50 kitobjektiv klassen. Eller kun kjøpe d80 huset og en brukt 18-70.

 

En annen ting jeg tenkte på, er SD kort like raske som CF kort? Tenker da på SD vs. CF i Extreme III versjon for eksempel.

 

Telcontar

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar
De fleste som hadde peil på dpreview gjettet at zoom'en så noe lengre ut enn 18-70'en. Så lenge det ikke går utover kvaliteten så..., men det er vel å vente for mye av det gode kanskje.

 

For min del så kjøper jeg d70s hvis kitobjektivet er i d50 kitobjektiv klassen. Eller kun kjøpe d80 huset og en brukt 18-70.

 

En annen ting jeg tenkte på, er SD kort like raske som CF kort? Tenker da på SD vs. CF i Extreme III versjon for eksempel.

 

Telcontar

6563499[/snapback]

 

Ja, typen kort har ikke noe å si på hastigheten. SD finnes også i Extreme III versjon, som er nøyaktig like rask som CF utgaven.

 

Størrelsen på kamerahuset synes jeg minnet mest om D50. Ser ut som de har en nedblendingsknapp foran på huset også.

Lenke til kommentar
De fleste som hadde peil på dpreview gjettet at zoom'en så noe lengre ut enn 18-70'en. Så lenge det ikke går utover kvaliteten så..., men det er vel å vente for mye av det gode kanskje.

 

For min del så kjøper jeg d70s hvis kitobjektivet er i d50 kitobjektiv klassen. Eller kun kjøpe d80 huset og en brukt 18-70.

 

En annen ting jeg tenkte på, er SD kort like raske som CF kort? Tenker da på SD vs. CF i Extreme III versjon for eksempel.

 

Telcontar

6563499[/snapback]

 

Ja, typen kort har ikke noe å si på hastigheten. SD finnes også i Extreme III versjon, som er nøyaktig like rask som CF utgaven.

 

Størrelsen på kamerahuset synes jeg minnet mest om D50. Ser ut som de har en nedblendingsknapp foran på huset også.

6563708[/snapback]

 

det betyr endel for dem av oss som har mye Cf kort liggende.. ;)

Lenke til kommentar

Alle's favoritt Ken Rockwell har kommet med en del info om d80, se her.

 

En ting jeg ikke skjønte, det står at flash sync er ned fra 1/500 til 1/250, er dette bedre eller dårligere (ikke le, jeg har ikke peil :blush: )?

 

Ellers så er det vel alltids et spørsmål om hvor troverdig denne infoen er da.

 

Telcontar

Lenke til kommentar

4.5 bilder per sekund er jo veldig bra!

 

Så dette er et kamera som blir omtrent like bra som D200, bare at det ikke er like profft for å si det slik.

Jeg vedder på at bildekvaliteten blir bedre , bare at mulighetene og byggekvaliteten/kamerahuset blir dårligere.

Ser ut til å bli et veldig spennende kamera.

Lenke til kommentar

Blitzsynk

Dette er et hakk dårligere, betyr at raskeste lukkerhastighet du kan bruke blitz går ifra 1/500 til 1/250.

Sportsbilder med blitz kan da bli problematisk. Syns kanskje det er litt rart at de reduserer synk hastigheten. Men for all del, kan være en grunn jeg ikke vet om der.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar
Alle's favoritt Ken Rockwell har kommet med en del info om  d80, se  her.

 

En ting jeg ikke skjønte, det står at flash sync er ned fra 1/500 til 1/250, er dette bedre eller dårligere (ikke le, jeg har ikke peil  :blush: )?

 

Ellers så er det vel alltids et spørsmål om hvor troverdig denne infoen er da.

 

Telcontar

6565940[/snapback]

Flash sync er hvor rask lukkertid en kan ha ved bruk av den innebygde blitsen.

Lenke til kommentar
Alle's favoritt Ken Rockwell har kommet med en del info om  d80, se  her.

 

En ting jeg ikke skjønte, det står at flash sync er ned fra 1/500 til 1/250, er dette bedre eller dårligere (ikke le, jeg har ikke peil  :blush: )?

 

Ellers så er det vel alltids et spørsmål om hvor troverdig denne infoen er da.

 

Telcontar

6565940[/snapback]

Flash sync er hvor rask lukkertid en kan ha ved bruk av den innebygde blitsen.

6565961[/snapback]

Det gjelder vel ekstern blitz også, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Alle's favoritt Ken Rockwell har kommet med en del info om  d80, se  her.

 

En ting jeg ikke skjønte, det står at flash sync er ned fra 1/500 til 1/250, er dette bedre eller dårligere (ikke le, jeg har ikke peil  :blush: )?

 

Ellers så er det vel alltids et spørsmål om hvor troverdig denne infoen er da.

 

Telcontar

6565940[/snapback]

Flash sync er hvor rask lukkertid en kan ha ved bruk av den innebygde blitsen.

6565961[/snapback]

Det gjelder vel ekstern blitz også, såvidt jeg vet.

6565967[/snapback]

å, det var rart, da har digitale kamera et problem, jeg har fotografert med et gammelt kamera med blits, på 1/1000

Lenke til kommentar

Den flashsync saken er kanskje ikke så viktig for vanlig fotografering. Var vel ikke så mange andre enn Nikon i denne prisklassen som hadde flashsync på 1/500, mener jeg å ha lest på et eller annet forum.

 

Mest spent på kitobjektivet, håper det er en ny killer fra Nikon i 18-70 klassen.

 

Telcontar

Lenke til kommentar

Jepp, og det er derfor jeg blir forundret om de senker hastigheten til 1/250. På min D70 synker den på maks 1/500. Så om det er en eller annen innstilling eller finesse jeg helt har gått glipp av, så får man ikke raskere lukkerhastighet enn 1/500. Hva som er mulig når man kjører helmanuelt er jeg usikker på.

Både D70, D70s og også D50 synker på 1/500.

Ser derimot at fra D200 og oppover synker de på 1/250.

Min gamle FM2 synker på 1/200, mens FM2n Synker på 1/250.

 

Edit: var et svar på litejk sitt foregående innlegg.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...