Gå til innhold

Nytt Nikon DSLR kommer snart! (D80?)


Anbefalte innlegg

D50 og D70 ligger så nært hverandre at de vil få en felles oppfølger tror jeg. Hvis ikke vil nok D50 få sin etterfølger mens D70 stopper der med akkurat D70. Vil begge modellene få en etterfølger vil nok D50 sin komme først til tross for at den er yngst.

 

Tror disse kameraene enkelt å greit ligger for nær hverandre til å få hver sin etterkommer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Det er vanskelig å se størrelsen utifra bildet, men mitt inntrykk er at det er forholdsvis lite, på størrelse med D50. Nå er D50 ikke så lite i forhold til feks 350D, istDL osv. Til mine hender passer D50 utmerket, og mine hender er ikke små."

6525253[/snapback]

 

Mine hender er ikke spesiellt store men alikevel passer D200 med batterigrep perfekt for meg. Det er like mye en smakssak som størrelsen på kameraet det kommer an på syns jeg.

Lenke til kommentar

Klart det er det. Selv synes jeg 20D er best med batterigrep, men jeg har enda ikke kjøpt det. Jeg har andre ting som er viktigere å bruke pengene mine på, og jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å trives med den høye vekten. Etter at jeg tok opp fotograferingen igjen, så synes jeg faktisk 20D er tung nok med en kompakt femtimillimeter. Dagene da jeg trofast trasket rundt med 2kg kamera på skulderen er over. Kanskje det er fordi det ikke er like deilig å bruke en billig zoom, som det var å bruke en deilig tung glassklump som Nikkor 50/1,2 på FM med motor.

For de som er like unge som jeg var på åttitallet er det neppe et problem å takle høy vekt. Det blir med andre ord snakk om personlig smak når man velger kamerastørrelse og vekt. Det er likevel ikke uten grunn at en del reisefotografer er veldig glad i Leica. Det er tross alt herlig med et så lite kamera, og optikk som ikke er større enn at man kan bruke en jakke med gode lommer som kamerabag.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Så D50 er ikke et nybegynner kamera, men et kamera for viderekomne?

Ville tro D50 hadde havna i den nederste klassen, men da stemmer jo ikke ting..

6528752[/snapback]

Les innlegget mitt på ny. Da vil du se at jeg anser D50 for å være av en kvalitet som er over kvaliteten til F55 osv. Den hører egentlig sammen med de i mellomklassen. Etter hvert som investeringer er nedbetalt, og de har berg av ubrukte avlegse sensorer, så kommer digitale slr i en kvalitetsklasse tilsvarende de billigste filmkameraene. Du vil vel ikke sammenligne D50 med F55 og Eos 3000/1000?

6528768[/snapback]

Men som du sier, at de kommer med nye navn når teknologien forandrer seg osv, og det har de gjort nå, de har gått over til Digitalt.

Så jeg er fortsatt overbevist på at det blir D75, og når en ny D50 kommer D55.

Lenke til kommentar

Ønsker at det nye navnet blir D90.

Når D50 erstattes blir det som D80.

Tenk da på det som blir stående ferskest i minnet om Nikon' s digitale rekke:

D50, D70, D80, D90, D100, D200

D1, D2, (D3).

Alternativet er at det nye kameraet erstatter både D50 og D70 og blir hetende D80. Det blir også plass til en neste i rekken før D100.

 

D60 er såvidt jeg vet opptatt av Canon.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Så jeg er fortsatt overbevist på at det blir D75, og når en ny D50 kommer D55.

6538359[/snapback]

Nikon er klar over at folk trekker paralleller. D75 vil gi assosiasjoner til F75, som er et billigkamera i en langt lavere klasse enn en analog versjon av det nye kameraet uansett ville vært. D70s er regnet som et kamera mer på linje med den analoge F80. F90 er en eldre semiprofesjonell modell, og det kan faktisk være at de tar D90 som navn, ettersom D80 gir assosiasjoner til F80 som er mer likt D70s.

 

Skulle jeg tippet, ville jeg tro at de allikevel valgte D80 som navn. For det første fordi et D75 vil gi assosiasjoner til F75, og at D80 vil gi rom for nok en forbedring før man går tom for nye tall å bruke (D90, som en oppgradering til D80 et par-tre år inn i fremtiden).

 

En ny D50 vil vel mest sannsynlig bli hetende D60. Ja, det nummeret er allerede brukt av Canon, men man hører forskjell på "Nikon D60" og "Canon D60". I tillegg er Canon D60 såpass gammel, at gjenbruk av nummeret ikke er et problem. Men kanskje de vil kalle dette kameraet for D75, fordi de regner det som en budsjettmodell mer på linje med de analoge budsjettmodellene?

 

Ikke vet jeg... én ting er ihvertfall sikkert. Vi går en spennende tid i møte. Nikon er jo kjent for å være litt treg med nye lanseringer (D70s er jo ikke utdatert på noen som helst måte, bortsett fra at det er "gammelt"), men når de først kommer med noe nytt, så trår de virkelig til. Jeg gleder meg til lansering, og tror vi får et kamera som så absolutt kan konkurrere mot Sonys Alpha 100. Kanskje "D80" ikke får innebygget VR, kanskje det ikke får støvfjerningsfunksjon, men da får det andre ting som Sony'en mangler og som for mange vil veie tungt når de skal kjøpe kamera. Sony er en stor aktør, og jeg tipper Nikon tar de alvorlig. Hvis ikke, er jeg redd de skyter seg selv i foten.

Lenke til kommentar

En ting tror jeg er sikkert, og det er at de ikke forlater den logikken de har brukt siden de gikk bort fra 801/601-seriene. De kommer neppe til å gi en entusiastmodell et modellnavn som ender på 5. Det skaper som Afseth skriver helt feil assosiasjoner. Jeg står fast ved at D50 ligner mer på en F70 mht kvalitet, enn noen i F55/65/75-serien. Canon har også sin logikk. De ville aldri gitt et kamera i 20D-klassen modellnavn med tre siffer.

Lenke til kommentar

Sant som simfan sier... hvis man kutter kostnadene på selve huset, vil ikke prisene bli mye billigere uansett, på grunn av at sensorene er så dyre å produsere. Men jeg tror også at de kanskje vil holde igjen de billigste modellene litt uansett.

 

Men etterhvert, når de fleste som er villige til å betale minst 5000 for DSLR har fått seg et kamera, kommer nok de billigere modellene slik at de som syntes 5000 var litt dyrt også skal bli fristet. Men som sagt, de venter nok litt med de modellene, slik at de som gjerne betaler mer enn 5000 ikke kjøper et av de billige for å spare penger.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ikke Nikon kommer med en modell under "D50-klassen". Det som kan skje er derimot at denne klassen blir noe billigere, men entry-level vil være et kamera med samme funksjoner som D50. Prisen kan gå noe ned, men ikke hovedsaklig på grunn av prisreduksjon på sensoren, men reduksjon i dekningsgraden til produsenten (samt noe billigere elektronikk).

 

Det er slik at prisen på sensorer er knyttet opp til arealet på sensoren, og siden arealet er det samme (tilnærmet) på alle DX-sensorer vil prisen variere lite. Når man lager slike sensorer går man ut fra silisium skiver av en gitt størrelse (opp til 300mm i diameter). På en slik skive kan man teoretisk få ut X-antall sensorer (kandidater). Endel av disse vil bestandig ha feil, og må derfor kasseres. Hvor mange som blir godkjent (på fagspråket kalt yields) vil danne grunnlaget for hvor mye de koster (sammen med prisen for innkapsling osv). Prisen på silisiumskivene (råmaterialet), samt kostnadene på fremstillingen av kandidatene er tilnærmet konstant. Det vil derfor være yield som hovedsaklig bestemmer prisen, og en forbedring i yield vil føre til redusert sensorpris. Det er også dette som er grunnen til at 35mm sensorer er mye dyrere enn DX-sensorer. På samme areal får man inn færre kandidater, samt at sjansen for feil på en sensor er større når arealet på sensoren er større. Det er derfor færre sensorer å fordele kostnadene på. Derfor vil også 35mm sensorer alltid være mye dyrere enn DX-sensorer å produsere.

 

I et tidligere intervju med en av sjefene i Nikon (tror det var etter lansering av D2X) så så de for seg en 5-deling av modellspekteret. Han ville ikke si noe om hvordan de ulike modellene de hadde da passet inn i denne fordelingen, men jeg tror fordelingen er "D50-klasse", "D70-klasse", "D200-klasse", "D2-klasse" og så mangler toppklassen med større sensor. Det nye kameraet er trolig et nytt kamera i "D70-klassen".

Men noe nytt kamera under D50 - Neppe.

Lenke til kommentar
Men optikken kommer jo til å koste ganske mye uansett. Mulig det faller litt i pris da kanskje produsjonen øker pga at flere skaffer seg systemkamera.

6543229[/snapback]

Nå er jo kit-objektivet som kommer med 350D og 30D verdt sånn ca. 300 kroner i løssalg da. Er ihvertfall det som er forskjellen på 350D hus og 350D kit. Nikon sitt tilsvarende 18-55 er nok litt dyrere, men ikke noe kjempedyrt objektiv det heller. For de fleste som kjøper en evt. billigere DSLR enn D50/350D vil nok hovedsaklig holde seg til kitobjektivet, ihvertfall en god stund. Får de mer interesse, vil nok også ønsket om et dyrere hus melde seg.

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk ikke Nikon kommer med en modell under "D50-klassen". Det som kan skje er derimot at denne klassen blir noe billigere, men entry-level vil være et kamera med samme funksjoner som D50. Prisen kan gå noe ned, men ikke hovedsaklig på grunn av prisreduksjon på sensoren, men reduksjon i dekningsgraden til produsenten (samt noe billigere elektronikk).
Mulig Nikon ikke kommer med noe dårligere kamera enn D50, men kanskje en ny D50 (D60 eller noe sånt) vil være såpass mye bedre, at et D50-lignende kamera vil bli hetende D55 eller noe sånt?

 

Kun fremtiden vil vise...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...