Gå til innhold

Nytt Nikon DSLR kommer snart! (D80?)

Anbefalte innlegg

Hmm... jeg jobber jo på Elkjøp, kan vente meg tilsvarende pris på D80 kanskje :).

Fulgu, angående de testene så synes jeg de virket useriøse, jeg vil i hvertfall ikke bruke dem som grunnlag for min avgjørelse. Venter heller til Akam og Dpreview har testet D80 skikkelig.

I følge Dpreview så var førsteinntrykket av 18-135 objektivet veldig bra, altså det fysiske ved objektivet.

Uansett så blir det mest prime objektiver på meg etterhvert, greit å ha 18-135 eller 18-70 til turer osv.

Telcontar

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en svært begrenset produksjon av kamera og optikk som er gjort til lanseringen. Merk at testen fra Photo-Cafe var lagt under "Scoop".

Eventuelle feil skal nok lukes ut før den endelige produksjonen tar til, det er grunnen til at fabrikantene ofte forbyr publisering av detaljerte resultater før utstyret er allmennt tilgjengelig.

Lenke til kommentar
18-135 har plastfeste og skal ha dårligere byggekvalitet enn 18-70. Det er en grunn til at disse to selges i kit til samme pris...

6661636[/snapback]

Prismessig så ligger de objektivene litt langt unna hverandre nå, 2598kr for 18-70 og 3990kr for 18-135. Regner vel med at sistnevnte vil falle litt i pris og vil ligge kanskje 500-1000kr over 18-70.

Hvor leste du om at 18-135 har plastfeste? Ikke at jeg tviler på hva du sier, men har lyst til å bekrefte det, da det vil helle mot 18-70 sitt favør for mitt valg av kit objektiv.

Telcontar

Lenke til kommentar
Var nede i byen og spurte litt rundt etter kamera i byen igår, og der sa de at D80 ville komme raskt. Dvs før månedsslutt.

Lite sidespm; Er det sant at kit objektivet til D70, nesten koster like mye som kameraet, dvs 7-8k?

6661828[/snapback]

Nei, se innlegget mitt rett over, 2598kr koster det for seg selv (laveste pris i prisguiden).

Telcontar

Lenke til kommentar
Dette med automatisk rensing av støv på billedbrikken i alfa'n/Olympus høres ut som rene eventyret, dvs bullshit. Tror ikke noe på det, selv om jeg er hyperfersk på DSLR.

6662008[/snapback]

Dette er utprøvd over lengre tid på Olympus sine kamera... det virker, og er aldeles ikke "bullshit".

Lenke til kommentar
Telcontar, på denne svært såomtalte "testen" med A100 vs D80 med ISO verdiene, så viser objektivet på D80 noe jeg vil kalle ganske sterk KA, og det liker jeg dårlig. Men det er 18-70en som har fått så mye skryt tror jeg, og jeg har ikke hørt andre steder at den har store problemer med KA

6661551[/snapback]

Dersom man bruker å skrive ut bildene på papir er KA ikke noe problem. KA vil nesten aldri vises på utskrift. Dette er et "problem" som har dukket opp når bilder bare vises på skjerm.

Siden KA er et linsefenomen, så var dette også i aller høyeste grad tilstede med filmbaserte kameraer. Det var derimot skjelden dette ble omtalt som et problem, av den enkle grunn at bildene ble tatt ut på papir.

Så hvis du bruker å skrive ut bildene på papir, trenger du ikke bry deg alt for mye med denne "lille" skavanken ;)

Et mye større problem enn KA er "ghosting" and "flare". Dvs hvordan linsa oppfører seg når man tar bilder med motlys.

Lenke til kommentar
Hvor leste du om at 18-135 har plastfeste? Ikke at jeg tviler på hva du sier, men har lyst til å bekrefte det, da det vil helle mot 18-70 sitt favør for mitt valg av kit objektiv.

Dette diskuteres nå i D80 dpreview-forumet - Det sier seg selv at reell kostpris for disse linsene er ganske lik, i og med at kitene har lik pris. Og noe må man da kutte på i 18-135. Plastfeste i seg selv betyr ikke dårlig optikk, men det er betydelig forskjell på Sony 18-70DT (plast) og 75-300DT (metall) i byggekvalitet. Min erfaring med objektiver som består av mye plast, er at de blir "raklete" etterhvert og det kan jeg igrunn styre meg for.

Lenke til kommentar
Fulgu, ingenting er 100% sikkert, jeg avventer tester av det kitobjektivet. Men jeg har tro på at den ikke er noe dårligere enn 18-70 objektivet. Pluss at den også går til 135mm, da dekker den også 85mm som ofte brukes til portrett. Men blir den slaktet i tester (lite sannsynlig), så blir det 18-70 istedet.

Så mye pepper som Canon har fått for sin 18-55, tror jeg ikke Nikon tør å lage et dårlig objektiv som "toppmodell" i den nyeste kameraserien sin. De vet at verden rundt dem er kresne, og feiler de er det dem selv som taper. Jeg har en mistanke om at 18-135 i all hovedsak er en blanding av 18-70 og 18-200VR, og at den kommer til å ligge i minst samme klasse som disse. Selvfølgelig bare mine antakelser, men jeg tror mange med meg ville bli skuffet dersom Nikon ikke leverer varene denne gangen...
Lenke til kommentar

Dette diskuteres nå i D80 dpreview-forumet - Det sier seg selv at reell kostpris for disse linsene er ganske lik, i og med at kitene har lik pris. Og noe må man da kutte på i 18-135. Plastfeste i seg selv betyr ikke dårlig optikk, men det er betydelig forskjell på Sony 18-70DT (plast) og 75-300DT (metall) i byggekvalitet. Min erfaring med objektiver som består av mye plast, er at de blir "raklete" etterhvert og det kan jeg igrunn styre meg for.

Det nå ikke mulig for meg å se forskjell på festene på

2149_360.jpg

og

2162_360.jpg

Ikke på

2159_360.jpg

heller, for den saks skyld...

Ut fra vekten er det heller ingenting som tyder på at det skal være plastfeste på 18-135, den er nesten dobbelt så tung (745g vs. 390g).

Ang. pris er i hvert fall 18-135 ca 1000 kr dyrere ift. veil. priser i Norge, men det er åpenbart litt priskrig ute og går, for et noen steder er prisen lik (Japan Photo, 10999,-), andre steder er prisen lavere på 18-135 enn på 18-70 (Advance.no, PC Express), samt Stretto har bare priser på kamerahuset og 18-135-kitet. På Nikons amerikanske sider står forøvrig ikke D80 oppført i kit sammen med 18-70 i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Mye tyder på at det blir den nye "folkezoomen", og at den derfor ikke blir unødvendig påkostet.

En drømmebrennvidde er det, men denne blir ikke for proffbruk.

edit: for å utdype hva jeg mener, så har den for dårlige glassdata.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Så mye pepper som Canon har fått for sin 18-55, tror jeg ikke Nikon tør å lage et dårlig objektiv som "toppmodell" i den nyeste kameraserien sin. De vet at verden rundt dem er kresne, og feiler de er det dem selv som taper. Jeg har en mistanke om at 18-135 i all hovedsak er en blanding av 18-70 og 18-200VR, og at den kommer til å ligge i minst samme klasse som disse. Selvfølgelig bare mine antakelser, men jeg tror mange med meg ville bli skuffet dersom Nikon ikke leverer varene denne gangen...

6665208[/snapback]

Du får det til å høres ut som Nikon har for vane å "ikke levere varene".

Jeg vil heller spørre: Når var det Nikon sist ikke leverte varene?

Jeg er helt sikker på at disse nye objektivene er av god optisk kvalitet. Mekanisk er de nok ikke som de aller beste, men sammenligning med 18-70 og 18-200 er nok en god pekepinne.

Lenke til kommentar
Du må jo finne bilder av baksiden av objektivene da! Sier jo seg selv at man ikke ser dette fra siden. I tråden på dpreview så er det en som har gravd opp bilder fra baksiden, og alle er enige om at feste på 18-135 er av plast, kontra metall på 18-70.

6665402[/snapback]

Jeg skjønner at et plastfeste har med byggekvalitet å gjøre, men optisk har det absolutt ingenting å si så vidt jeg vet. Så hvorfor er det så viktig?

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

6665208[/snapback]

Du får det til å høres ut som Nikon har for vane å "ikke levere varene".

Jeg vil heller spørre: Når var det Nikon sist ikke leverte varene?

Burde vel stått denne gangen også...

Forøvrig, ang. levering av varer er det vel mange som venter på 18-200VR, så sånn sett leverer ikke Nikon varene sine ;o)

Lenke til kommentar
Du må jo finne bilder av baksiden av objektivene da! Sier jo seg selv at man ikke ser dette fra siden. I tråden på dpreview så er det en som har gravd opp bilder fra baksiden, og alle er enige om at feste på 18-135 er av plast, kontra metall på 18-70.

Jeg skjønner at et plastfeste har med byggekvalitet å gjøre, men optisk har det absolutt ingenting å si så vidt jeg vet. Så hvorfor er det så viktig?

Er vel ikke så vanskelig å forstå hvorfor byggekvalitet er viktig?

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at det ikke skal harde kakket til før det knekker jeg, pluss at gjengene på plast lettere blir slitt og kanskje litt slark i, og selv den minste vinkel kan gå utover det optiske. Bare mine tanker om saken

6665480[/snapback]

Det er ingen gjenger på objektivfatningen ;)

Dessuten det finnes plast og det finnes PLAST. Dette er helt sikkert snakk om et komposittmateriale, og det finnes slike materialer som er sterkere enn metall. Mitt favoritteksempel er hjelmer. Kan du se for deg de laget i metall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...