Vetlite Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Staten er på tur til å innføre avgiftslette på biler som bruker lite bensin og slipper ut lite CO2. Hybrider og Bioetanol (E85) skal slippe engangsavgift og CO2 avgift. Men det ser ut som de ikke greier å bestemme seg for hva de skal gjøre med "luksusbilene", de skal vist forbli dyr å ha? Er litt skeptisk om de gjennomfører dette Kilde: Nettavisen bil Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Det er bare tull tenker jeg, staten er jo blodsugere uansett Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2006 Ja de vet å hente inn penger fra oss bilister, så jeg tror dette blir bare tøv og tull. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Det er mulig enkelte småbiler går ned i pris. Men kom ikke å fortell meg at ikke staten kommer til å øke fortjenesten på dette forslaget, da økningen på "ordentlige biler" kommer til å øke tilsvarende mer. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Men de som kjøper børstraktorer kan jammen få betale for dem også Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Men de som kjøper børstraktorer kan jammen få betale for dem også 6548765[/snapback] Problemet med avgiftssystemet i dag er at Ola og Kari Nordmann som ønsker seg en trygg og romslig familiebil må betale så det svir. Romslige biler med sikkerhetsutstyr veier gjerne en del, og vekt er et av de tre hovedkriteriene for beregning av avgift. Videre bør en tung bil ha en fornuftig motor for å kunne fungere trygt i trafikken, men normale motorer utløser også svært mye avgift i og med at slagvolum og effekt er de to andre kriteriene. Dette skal visstnok være for å spare miljøet. Så blir bilene utstyrt med underdimensjonerte motorer for at folk skal ha råd til å kjøpe dem. Disse går gjerne på konstant høy belastning og er utrustet med billige minimumsløsniger på katalysatorsiden - i motsetning til mer påkostede modeller som faktisk slipper ut mindre skadelige stoffer, jfr en studie for noen år siden... Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 De kommer til å sette opp alt anna så det bare blir homobiler som går på tåfis o.l som blir lønnsomt. Og ferdig med det. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Regner med at staten ikke gir ved dørene. De er verdens største blodsugere! Det de vil, er vel at alle skal kjøpe mini-biler med motorer på 1,0 liter. Det er jo greit for enslige eller par, som stort sett kjører i byen, men for familier, eller andre med behov for plass, er det lite hensiktsmessig. Større biler er også mer trafikksikre, og på landevei/motorvei, blir små motorer for små, om man kan si det slik. I Norge ses bil på som et onde, noe som forurenser og støyer. Og i tillegg er det ren luksus. Man maser om å bruke kollektive tilbud, men med vår geografi og bosetning, er det ikke så enkelt å tenke slik de gjør bak skrivebordene i departementene. Dessuten er det lite gevinst i å bruke kollektivfabrikk, dersom man skal kjøre/hente unger i barnehage/kkole/SFO, eller til og fra fritidssysler. Mange steder er vårt forfalte veinett så forfallent og trafikkfarlig at folk gjerne vegrer seg for å sende ungene langs landevegen. Man maser om trafikksikkerhet, mens veinettet forfaller. Penger får man nok av, men likevel går det feil veg. Da er det jo ikke pengene det står på, men viljen og prioriteringen. Veinettet i Norge er en skam! Honnør til Dagbladet, som lar folk kåre Norges dårligste vei! Det er nok av kandidater, og man skulle f*** meg tro at vi befant oss i Afghanistan. Norge, verdens rikeste land [går på do og spyr] har et stort antall kilometer som mer egner seg til dyretråkk enn for transport. Se her: http://www.dagbladet.no/veisjokk/index.html Endret 26. juli 2006 av CellularDude Lenke til kommentar
spitz Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Meningen med det nye avgiftssystemet er vel at Staten totalt sett skal sitte igjen med omtrent den samme summen i avgifter, men at selve systemet skal bygges opp på en noe annen måte for at miljøvennlige biler skal bli billigere, mens mer miljøfiendtlige biler blir dyrere. Det har blitt gjort endel regnestykker i forhold til de føringene som har blitt lagt for et nytt avgiftssystem, og disse regnestykkene viser at i de aller fleste tilfeller vil "vanlige" biler koste omtrent det samme som nå (+/- 20.000 i pris elns). Ingen grunn til verken panikk eller begeistring, med andre ord. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Meningen med det nye avgiftssystemet er vel at Staten totalt sett skal sitte igjen med omtrent den samme summen i avgifter, men at selve systemet skal bygges opp på en noe annen måte for at miljøvennlige biler skal bli billigere, mens mer miljøfiendtlige biler blir dyrere. Det har blitt gjort endel regnestykker i forhold til de føringene som har blitt lagt for et nytt avgiftssystem, og disse regnestykkene viser at i de aller fleste tilfeller vil "vanlige" biler koste omtrent det samme som nå (+/- 20.000 i pris elns). Ingen grunn til verken panikk eller begeistring, med andre ord. 6560208[/snapback] Fasiten til dette regnestykket finnes ikke. Det må først gå et år etter innføring, før man ser utslaget. Regjeringen vet ikke hvilken bil Olsen i 30 b vil kjøpe til våren... Lenke til kommentar
spitz Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Fasiten til dette regnestykket finnes ikke.Det må først gå et år etter innføring, før man ser utslaget. Regjeringen vet ikke hvilken bil Olsen i 30 b vil kjøpe til våren... 6560502[/snapback] Selvfølgelig ikke, men om man vet hvilke formler som ligger til grunn for regnestykket kan man sammenlikne avgiftsnivåene med ny og gammel avgiftsstruktur, og dermed si noe om hvordan den nye avgiftsstrukturen vil gjøre seg gjeldende på dagens biler. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Meningen med det nye avgiftssystemet er vel at Staten totalt sett skal sitte igjen med omtrent den samme summen i avgifter, men at selve systemet skal bygges opp på en noe annen måte for at miljøvennlige biler skal bli billigere, mens mer miljøfiendtlige biler blir dyrere. 6560208[/snapback] Eh nei.. Ref artikkelen: "Men det er flere hensyn å ta. Det kan finnes dyre luksusbiler som slipper ut lite CO2, og de bør jo ikke få reduksjon i prisen, ifølge Schjerva." Kommunistmannen sier rett ut at luksusbiler som ikke forurenser noe spesielt mer enn en liten nissan micra fortsatt skal ha høye avgifter rett og slett fordi de er dyre! Blir definitivt ikke overrasket om vi må søke om å få kjøpe bil om en 10 års tid - ganske likt det var i et annet tidligere kommunistland for endel år tilbake. Lenke til kommentar
spitz Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 (endret) Eh nei.. Ref artikkelen:"Men det er flere hensyn å ta. Det kan finnes dyre luksusbiler som slipper ut lite CO2, og de bør jo ikke få reduksjon i prisen, ifølge Schjerva." Kommunistmannen sier rett ut at luksusbiler som ikke forurenser noe spesielt mer enn en liten nissan micra fortsatt skal ha høye avgifter rett og slett fordi de er dyre! Blir definitivt ikke overrasket om vi må søke om å få kjøpe bil om en 10 års tid - ganske likt det var i et annet tidligere kommunistland for endel år tilbake. 6568950[/snapback] Bruk huet da, mann. Luksusbiler er tyngre - og dermed vil de også bli straffet på den måten. Selv om en ny avgiftsstruktur tar hensyn til Co2-utslipp vil den også straffe tunge biler. Det er foreløpig lagt opp til beskatning etter to kriterier; Co2-utslipp samt vekt. Ergo vil luksusbiler få en smell på grunn av høy vekt - og dermed ikke bli billigere enn i dag. Jeg sa ingenting om at luksusbiler ville bli billigere - jeg sa at de aller fleste biler vil koste omtrent det samme som i dag - pluss minus et par titalls tusen. Edit: I tillegg er det vel muligens også verdt å nevne at en omlegging av årsavgiften også vurderes, hvor det differensieres i forhold til Co2-utslipp. Dermed blir biler som forurenser mye også dyrere å eie ved at de pålegges en høyere årsavgift enn miljøvennlige biler. Endret 27. juli 2006 av spitz Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Det morsomme er jo at dette bare er svada, møkk pakket inn i grønt papir. Disse avgiftene har _aldri_ hatt noe med miljø og gjøre, rene inntekter til staten er målet, og store deler av det offentlige norge ser det som ett mål og beslaglegge størst mulig andel av folks penger og jo rikere staten er jo bedre er det for borgerne. Håper denne regjeringen innfører alle slags morsome avgifter og skatter, tross alt er det jo ikke så lenge til valget og da hadde vi jo sikret oss at dette oppsopet ikke ble gjenvalgt. Lenke til kommentar
trra Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Hybrider og Bioetanol (E85) skal slippe engangsavgift og CO2 avgift. Denne skjønner jeg ikke helt, hybrid (el motor og bensinmotor\diesel) slipper også ut CO2. Bioetanol biler slipper også ut CO2, så hvorfor skal de slippe helt unna med avgiften når en annen vanlig bensin\diesel bil som slipper ut CO2 må betale avgiften? Lenke til kommentar
SulkyIce Dude Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Eh nei.. Ref artikkelen:"Men det er flere hensyn å ta. Det kan finnes dyre luksusbiler som slipper ut lite CO2, og de bør jo ikke få reduksjon i prisen, ifølge Schjerva." Kommunistmannen sier rett ut at luksusbiler som ikke forurenser noe spesielt mer enn en liten nissan micra fortsatt skal ha høye avgifter rett og slett fordi de er dyre! Blir definitivt ikke overrasket om vi må søke om å få kjøpe bil om en 10 års tid - ganske likt det var i et annet tidligere kommunistland for endel år tilbake. 6568950[/snapback] Bruk huet da, mann. Luksusbiler er tyngre - og dermed vil de også bli straffet på den måten. Selv om en ny avgiftsstruktur tar hensyn til Co2-utslipp vil den også straffe tunge biler. Det er foreløpig lagt opp til beskatning etter to kriterier; Co2-utslipp samt vekt. Ergo vil luksusbiler få en smell på grunn av høy vekt - og dermed ikke bli billigere enn i dag. Jeg sa ingenting om at luksusbiler ville bli billigere - jeg sa at de aller fleste biler vil koste omtrent det samme som i dag - pluss minus et par titalls tusen. Edit: I tillegg er det vel muligens også verdt å nevne at en omlegging av årsavgiften også vurderes, hvor det differensieres i forhold til Co2-utslipp. Dermed blir biler som forurenser mye også dyrere å eie ved at de pålegges en høyere årsavgift enn miljøvennlige biler. 6569165[/snapback] Bullshit! Det går da ikke på vekten, men på motorkraften og motorvolumet. Når ble Porche og Ferrari tunge? Det koster jo skjorta pågrunn av alle avgiftene. Du kan søren meg få en Ferrari F340 2006 i Sverige for samme pris som en Audi A6 i Norge. Sjukt spør du meg. Det dere må skjønne er at denne "miljø" kampanjen ikke har noe med miljøet å gjøre, men å skaffe mest mulige penger i statskassa. Norge er et av de landene med flest gamle biler i forhold til folketallet i den vestlige verden. Gamle biler forrurenser mer, og til og med en Porche 911 2006 modell forruser mindre enn en Opel Astra 1992 modell. Senk avgiftene slik at folk har råd til ny bil. Greit med avgifter, men da må staten faen meg sørge for at de blir brukt til veier og kollektivtransport i stedenfor å sløse dem på haugevis med administrasjon og gammeldags byråkrati. Lenke til kommentar
opera Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Den Norske stat suger penger der de kan. Kan de ikke suge penger finner de på en ny måte å gjøre det på. Det som er rart er at de har så høy skatt på nye biler da disse har en bedre og mer effektiv forbrenning enn de gamle skraphaugene mange kjører rundt i. Ergo er nye biler ofte mer miljøvenlig enn gamle biler. For ikke å snakke om at sikkerheten er mye bedre. Tror neppe miljøet vil bli bedre om staten flår oss for mer penger i form av skatter og miljøavgifter Gudene vet hvor de gjør av alle pengene de soper inn på oss stakkars bilistene her i landet. De går ihvertfall ikke tilbake til oss traffikanter som de var ment å gjøre i form av bedre veier, nedleggelse av bomstasjoner etc. Lenke til kommentar
trra Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Gudene vet hvor de gjør av alle pengene de soper inn på oss stakkars bilistene her i landet. De går ihvertfall ikke tilbake til oss traffikanter som de var ment å gjøre i form av bedre veier, nedleggelse av bomstasjoner etc. Nå har det vel eller aldri hvert meningen at alle pengene skal tilbake til trafikkantene. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) Skrev en mail til noen nære venner i Tyskland, og nevnte jeg hadde kjøpt en ny Octavia. Den kostet ca 240.000 her hjemme. Det blir ca 30.000 Euro for dem. For gøy ville jeg finne ut hva den kostet i Tyskland. Samme bil kostet rundt 14.000 Euro. Det er da man begynner å lure på hva som foregår. Det er greit at ikke alle biler har halv pris, kjøpt i Tyskland, men Soper-Staten sopte inn 86.500 kroner for min bil. Det er ran, tyveri, og voldtekt. Det er 35% av bilens verdi. Med loven i hånd, suger Suge-Staten penger så det lyser etter av mine surt ervervede penger. Miljø, dere, miljø... Jeg spyr når jeg hører det ordet. Miljø er en måte Staten kan sope inn ennå mer penger. De tenker miljø akkurat det de vil. Tjener Staten penger, er det greit. Dersom de skulle subsidiert el-biler eller hybridbilder, slik at de ble relativt billige, kunne flere vurdert å kjøpt dem. Men de fleste gjør ikke det, de velger bensin og diesel. Motorer i dag er allerede underlagt høye miljøkrav, og godt er det. Men soperne i Staten setter grenser for motorstyrke, slik at de kan sope inn penger på biler som ikke er undermotoriserte, eller på grensen til det. Om man ønsker en 1,4, 1,6, 1,8 eller 2,0 liters motor; om man vil kjøpe en Ford Fiesta eller en BMW 300-ett-eller-annet, det skal Staten gi faen i. Folk kan bruke penger på hus, bil, fest og basar, klær, reiser, frimerker, hest, aksjer, elektriske dupeditter... Det skal da være opp til enhver hva man vil bruke pengene sine på. It's free country! Skjønt, Staten vil helst ikke det. De elsker å styre, detaljstyre. Se f.eks på bilskilt. I Sverige, Danmark og Island kan man få personlige skilt. Mot et tillegg i pris, men det er fair enough. Men i Sovjet-Staten, går ikke det. Det blir jo for fritt! Se på www.olavsplates.com , og sjekk andre land. Som F.eks Island: http://www.olavsplates.com/iceland.html Og det er selvfølgelig ikke bare innen bil Staten suger penger. Kommunist-Staten Norge suger. Fuck Staten!! Endret 30. juli 2006 av CellularDude Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2006 Hybrider og Bioetanol (E85) skal slippe engangsavgift og CO2 avgift. Denne skjønner jeg ikke helt, hybrid (el motor og bensinmotor\diesel) slipper også ut CO2. Bioetanol biler slipper også ut CO2, så hvorfor skal de slippe helt unna med avgiften når en annen vanlig bensin\diesel bil som slipper ut CO2 må betale avgiften? 6582972[/snapback] Kanskje staten har en fremtidsplan å få alt over på E85 uten å tape noe som helst, så de gir avgiftslette på dette.? Det blir nok til at biler med små motorer blir noen tusen billigere og biler med sterke motorer blir svindyre. Men tror ikke forurensingsproblemet vil bli særlig redusert i dette bakkelandet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå