SondreR Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Heisann I starten av August tar jeg turen til Tyrkia, og der vil jeg se litt på mobilfronten. Jeg trenger en ny mobil, og det eneste jeg krever, er at den har kamera for foto og video, samt at den kan motta MMS her i Norge. Java må den også ha, men slikt regner jeg som naturlig. Jeg vet at telefonen må ha en slik bånd-greie 900-1600, eller noe slikt for å fungere. Uansett har de det der nede. Selve greien ved å kjøpe mobilen i Tyrkia, er å få en mobil som ingen andre har. Jeg vil gjerne ha et lekkert design, og skal derfor se meg litt rundt etter merker som ikke finnes i Norge. Tror du jeg finner noe annet der nede enn de samme mobilene som er i de lokale sjappehyllene her i byen? Er det billigere i Tyrkia, også? Jeg får da ikke æ, ø og å på tastene, men regner med at de kan finnes p andre måter under SMS-skriving. Kom gjerne med linker til noen mobiler dere vet finnes i Tyrkia, og si hva dere synes om at jeg skal kjøpe en der. Jeg skal passe meg veldig for at det ikke blir tyvegods jeg kjøper - for der har jeg hørt konsekvensene av hva som kan skje. Takker for alle svar og innspill - og god sommer til dere alle! :-) Endret 20. juli 2006 av SondreR Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Mobilkjøp i Tyrkia vil eg fråråde deg av fleire grunnar: 1) Vil bli veldig vanskelig angåande garanti og reparasjonar om det skulle skje noke med den. 2) Utvalget er sansynligvis svært likt det du kan få tak i Noreg. Tvilar på du vil finne ein unik telefon du ikkje kunne skaffa i Noreg. I tillegg vil desse telefonane også mangle norsk programvare (Jada, det går an å legge inn i ettertid, men likevel) 3) Noreg eg ikkje så alt for ille på mobilprisar, så at dei er fantastisk billige der nede er eg usikker på. Uansett så bør du passe på at du ikkje kjøper operatørlåste telefonar til Tyrkiske/ikkje-norske operatørar. Lenke til kommentar
Tigerberget Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Var selv i Tyrkia for noen år siden og Tyrkerne hang rundt meg og ville kjøpe min nyinnkjøpte Nokia 6110. Den gang så var ikke Tyrkerne så veldig fancy i mobilverden. 6110 var ikke kommet til Tyrkia en gang, og her hjemme var den et halvt år gammel. Tipper du kommer tomhendt hjem. Endret 20. juli 2006 av Tigerberget Lenke til kommentar
SondreR Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2006 Ok, takker for svar! Jeg tror jeg ender med å se litt rundt istedenfor :-) Men når jeg først har laget en tråd, vet dere om noen OK utenlandske butikker som selger mobiler som ikke finnes i Norge? Kom gjerne med linker og slikt av mobiler dere kunne tenkt dere. Det negative da blir også at det blir moms og slikt, men jeg har penger til å betale ekstra. Lenke til kommentar
Digilars Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Utvalget i Tyrkia er like bra som i Norge. Prisene er også omtrent på samme nivå, men det er mulig å gjøre gode kjøp ved kontant betaling. Har selv kjøpt telefon der, ingen problemer. Du får selvfølgelig ikke norsk språk, men det kan legges inn i ettertid. Engelsk er et av språkvalgene som standard. ÆØÅ-tast er intet problem da du ikke har det på 'norske' telefoner heller. Bokstavene æ, ø, å derimot finner du på henholdsvis a, o og a tasten etter at du har lagt inn norsk språk ;-) De tar svært gjerne kurante telefoner i innbytte, dermed kan du få en ok pris for din gamle telefon ved kjøp av ny. Besøk en forhandler på et større kjøpesenter. Sørg for at du får telefonen i original eske og at du får kvittering. Finnes enkelte tvilsomme sjapper i bakgater, der kan du risikere et dårlig kjøp. Lykke til! Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Du har jo noe som heter Ebay.Det er der jeg pleier å kjøpe mobiler og annet stæsj fra. Lenke til kommentar
gadgetpro Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 snakker daglig med tyrkere ang bla mobil de ligger 4-5 mnd etter Norge med tanke på slipp av mobil de ligger minst like høyt i pris og dette er sjekket av meg personlig altså INGEN grunn til å kjøpe mobil i tyrkia hvis ikke du skal kjøpe en mobil som ingen importør har valgt å ta inn til norge og da er det ofte en god grunn til at de ikke tas inn:) anyway LYKKE TIL Lenke til kommentar
Digilars Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 snakker daglig med tyrkere ang bla mobilde ligger 4-5 mnd etter Norge med tanke på slipp av mobil de ligger minst like høyt i pris og dette er sjekket av meg personlig altså INGEN grunn til å kjøpe mobil i tyrkia hvis ikke du skal kjøpe en mobil som ingen importør har valgt å ta inn til norge og da er det ofte en god grunn til at de ikke tas inn:) anyway LYKKE TIL 6562245[/snapback] Vel. Tyrkia ligger ikke "4-5 mnd etter Norge med tanke på slipp av mobil". F.eks. er Sony Ericsson M600 ute der til en pris på 4.400,- på en tilfeldig valgt nettbutikk. I Norge koster den ca. 4.000,- på nettet. Det er ikke mange ukene siden den var ute i butikkene i Norge. Prisene varierer, i dette tilfellet var den dyrere i Tyrkia. Det er EN god grunn til å kjøpe i Tyrkia, og det er som jeg nevnte tidligere at mange tar gjerne din gamle telefon i innbytte og gir deg en brukbar pris ved kjøp av ny telefon. Når det gjelder garanti sier f.eks. nokia.no følgende: "Per 1. april 2005, er Nokia-produkter som er kjøpt i et EU-land, Island, Norge, Sveits og Tyrkia, dekket av begrenset garanti for Europa." Videre: "Denne begrensede garantien er kun gyldig, og kan bare håndheves i det landet hvor du kjøpte produktet, forutsatt at Nokia har til hensikt å selge produktet i dette landet. Hvis du imidlertid har kjøpt produktet i et av medlemslandene i EU, på Island, i Norge, Sverige eller Tyrkia, og Nokia hadde til hensikt at produktet skulle selges i et av disse landene, er denne begrensede garantien gyldig og kan håndheves i alle de landene som er oppgitt ovenfor." Så får det være opp til hver enkelt å velge hvor man vil kjøpe og til hvilken pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå