Gå til innhold

Her blir det varmt JA!

maXP2000

Anbefalte innlegg

Heisann!

Trenger hjelp til ett problem.

Jeg har akkurat gått til innkjøp av en maskin jeg er godt fornøyd med MEN,

Utstyr:

Gigabyte GA-7VAXP m/KT 400 Chipset

AMD XP2000+

Thermaltake Silent Viking ca 21db

WD800JB WD ata100 m/8mb cache

Asus v8420 GF4TI4200 Målt til 28db ved viften

Alt dette i ett Chieftec Dragon Medium Tower ca 22db

Kjøpte denne maskinen for stillhet og kraft men har måtte sett inn 2 stk kabinett vifter med ca jetmotor desibel. Noen som kan si meg hvordan dette kan løses

har ca 40-45 grader inne i toweret under maks stress og uten kabinett vifter.

Ligger stabilt på 40 med kabinett vifter

Jada denne booter ved for høy temp. på CPU :sad:

hmm?

Ser frem mot hjelp og stillhet

MAX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

45 grader system temperatur eller CPU? ;)

En amd kan kjøres ganske varmt med mindre du skal overklokke den altså.. 50-65 grader er helt greit for en AMD (går sikkert å ha den høyere også)

Du kan sikkert sette opp boot-temperaturen i bios'en også

Det finnes jo rheostater (er ikke helt sikre på disse) som kan fåes kjøpt på http://www.microplex.no. Det kunne jo fått ned desibelen litt..

Lenke til kommentar

har hørt/sett både på forum et eller annet sted og andre steder på inett for en stund siden at AMD holder seg stabilt opp til 75ºC men over det begynner og bli nokså _farlig_

Vet ikke om det er helt riktig eller sant i det hele tatt men AMD'ene kan iallefall ta endel før du merker ustabilitet (om du behandler dem riktig osv seff :smile: )

Lenke til kommentar

Takk for tilbake meldingene!

Har funnet ut at jeg må ha mer luft i toweret!!

Har kjøpt inn 4 stk enermax 80*80 vifter, MEN

MEN? har ikke mer enn 3 viftekontakter på HK?

hvordan går jeg rundt den?

Vil helst ikke butte CPU vifta da den er så stille

Max

Lenke til kommentar

Det følger vanligvis med overganger til molex når du kjøper en enermax-vifte. (molex = samme type strømplugg som harddisk og cd-rom bruker)

Eurofighter:

Etter det jeg har sett på spesifikasjonene så skal xp'er tåle opp mot 90-95 før de dør.

Jeg kjørte en liten test med min xp1700.... skrudde NED viftehastigheten, skrudde OPP vcore og klokket opp litt... kjørte deretter inn i winXP og startet "CPU-stability test". Dette programmet fikk cpu'en opp i ca 74-76 grader (temp. målingen på epox hk er sikkert ikke helt nøyaktig) og den sto å gikk slik over natta. Det var fortsatt ingen tegn på ustabilitet dagen etter.

Lenke til kommentar

Sikker på at du/dere har målt kabinett temperatur tidligere?

Den temperaturavlesningen som kalles "system temp" er ikke det samme som kabinett temperatur.

Dette pga. at denne temperaturmåleren er plassert på hovedkortet, og her er det ofte noen komponenter som avgir varme til sensoren som derfor vanligvis vil ligge 5-10 grader over kabinett temperatur. Derfor kalles det "system temp" og ikke "kabinett temp".

Men skal innrømme at 80 grader system temperatur heller ikke høres logisk ut. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...