Ozelot Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Jeg trenger noen tips til hva jeg skal bruke fritida mi til, foruten å sitte foran pc`en og spille hele tiden... Jeg har har lyst til å starte med noe, er ikke sikker på hva, men jeg vil lage noen programmerspillanimasjoner. Om jeg skal bruke Java, Flash, C++ (+ en til?), Delphi, det aner jeg ikke. En ting er sikkert, det skal ikke være vanskelig. Altså, ikke så vanskelig som at jeg må pugge 30 sider for å vite at et komma kan gjøre 3 forskjellige kommandoer. Nå er sikkert dette veldig lite til hjelp om hva dere kan anbefale meg, men jeg har ikke drevet med noe programmering(er HTML "programmering?") ...så det må være noe alà 1+1=2 programmering. Takk for alle tips... og eventuelle rettelser. [ Denne Melding var redigert av: ozelot på 2002-10-19 01:20 ] Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Du har mange muligheitar, alt kjem ann på kva du vil lage, men siden du har erfaring frå HTML, trur eg at eit godt val kanskje er PHP? Det er eit skriptespråk for websider, og det gjev deg ganske god peiling på korleis ein programmerer. Du kan lese meir om PHP på PHP.net. Om du har tenkt å utvikla program for Windows, som ikkje er webbaserte, vil eg anbefala Delphi. Det finns i ein gratisutgåve du kan hente ned frå nettet, og er basert rundt ein objekt-orientert av Pascal, eit språk som er svært lett å lære seg. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 19. oktober 2002 Del Skrevet 19. oktober 2002 Delphi er bra å begynne med (om du ikke har noe imot prprietære språk da). En annen fordel med delphi er at man enkelt kan lage svært raske programmer, et Delphi/Object Pascal program er gjennomsnittlig bare 15% tregere enn tilsvarende kode i C++. Et annet alternativ er Python, et enkelt objektorientert språk som mange tror kommer til å erstatte Perl. C/C++ kan du godt utsette til du har lært det grunnleggende i et 'lettere' språk først. Ellers kommer det jo an på hva du ønsker å bruke det til, java er vel språket som har størst vekst akkurat nå, kanskje litt vansklig som første-språk, på den andre siden korter du ned avstanden til C/C++ med mange hakk. Selv om java også er proprietært finnes det flere GPL-implementasjoner av både kompilatoren og JVM'et (som f.eks GNU Jikes og Kaffe) så sånn sett er det et mer 'åpent' språk, Sun går også inn for å skape et bredest mulig community rundt java, bla. gjennom en egen SPL lisens (Sun sin Open Source lisens) og åpne verktøy til ikke-komersiell virksomhet (f.eks NetBeans). Uansett må du nok finne deg i å lese en del dokumentasjon på det du velger, kjøp en bok når du begynner. Hvis du ikke ønsker å lese mer enn 30 er ikke programmering noe for deg :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå