_Daniel_ Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Hey.. Var ute med fattern istad og cruset med Mustangen.. så skulle vi more oss litt før vi dro hjem, så fattern ga litt gass, bremset ned og ga full pinne i ca 40-50 km/t, bilen starta og spinne og la igjen svarte fine spor =D Så dro vi også ut igjen litt senere og prøvde dette en gang til.. Men det gikk ikke.. Etter en god del antall ganger forsøk dro vi hjem igjen, like før vi skulle parkere, merket vi at det kom hvit røyk opp fra høyere hjul.. Jeg trodde det var dekket som var varmt.. Så kjente jeg på felgen, og den var drit varm! vi forstod ikke hva dette kunne være.. Men etter at vi lot bilen stå litt på tomgang.. kjørte vi den ned til garagen våres.. på veien neddover merket fattern at bremsene var ekstremt slakk.. Nesten så man kunne dyttebilen mens man bremset for fult.. Da kom vi frem til at det var bremsene som var ekstremt varme etter lekingen.. Jeg tok vannslangen og kjølte ned felgen/hjulet/bremsen fordi det røyk veldig veldig mye av bilen.. Da felgen/bremsen var blitt kjørlt ned tok fattern og ga gass, og brå bremset for og se om bremsene kom seg igjen.. Og det gjorde dem heldigvis=) Men selve spm mitt er, tar bremsene skade av dette? blir dem fort slitte av og drive med det vi dev med? Btw det er trommelbrems, ikke skive.. Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Er det trommler eller skiver fremme på denne? Bremsen har sikkert hengt seg opp på et vis, det som tar mest skade er bremsebelegget. Å kjøle ned med vann kan gi kast i skivene hvis de er så varme at de ryker. Jeg ville ha sjekket dette opp, om det er noen skader eller utslitte bellegg etter en slik hendelse. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Er det trommler eller skiver fremme på denne?Bremsen har sikkert hengt seg opp på et vis, det som tar mest skade er bremsebelegget. Å kjøle ned med vann kan gi kast i skivene hvis de er så varme at de ryker. Jeg ville ha sjekket dette opp, om det er noen skader eller utslitte bellegg etter en slik hendelse. 6521854[/snapback] Det er trommel fremme jah.. Vi skal ut en kjapp tur i morgen og se om alt er i orden... Vi har også tenkt og kanskje bytte ut trommel med skiver ettervært.. Men har et spm.. Hvis det hadde vært skiver som det hadde ryket av... Allså, da er dem glovarme.. Og da når du bremser, vil du ikke få "bedere bremser" siden varme = friksjon noe som vi ikke fikk med trommlene? Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Nei det tror jeg ikke, har ikke prøvd dette så det må andre svare deg på Men jeg har mistet bremsene en gang og det var ikke morro. Ta av trommelen og sjekk for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Nei det tror jeg ikke, har ikke prøvd dette så det må andre svare deg på Men jeg har mistet bremsene en gang og det var ikke morro. Ta av trommelen og sjekk for sikkerhets skyld. 6522089[/snapback] Hehe, skjønner... Kjipt hvis man har automat bil også da.. Ikke så mye og bremse ned på giret på... Litt lettere med manuell da.. =) Lenke til kommentar
Waco Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 jo varmere bremsene er jo dårligere bremser de.. du har rett at varme = friksjon men ikke mellom bremseklosser og skiver.. dem fungerer bedre kalde en varme Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Bremsene har vel gått varme, mange ulykker skjer pga akkurat det der, Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Skiver pleier å bremse noe bedre når de er driftsvarme, men hvis de er glovarme så bremser de selvsagt dårlig Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Dette kan også skyldes defekt hjullager. Når lageret blir varmt vil bremsene bli varme og bremsvesken koke. Kokende bremseveske mister effekten (blir full av bobler). Bremsevekse skal egentlig byttes vært annet år (jeg kjenner ingen som gjør det) og svekkes over tid slik at den letter koker med det resultat at man mister bremsene på et eller flere hjul. Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Jeg bytter bremseveske hvert andre år etter episoden uten bremser. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Dere har nok bare vært litt hardhente her tenker jeg.. Trommelbremsene på disse bilene er ikke superrå og kan fort bli ganske varme og miste effekten. Testa forøvrig på -71'en og holdt bremsene inne (ikke veldig hardt) ned en lang bakke og merket at bremseeffekten ble litt dårligere ja.. Forøvrig anbefaller jeg ombygging til skiver og bremsekraftforsterker på det varmeste! Vi bygde om faderns -65 mod Fastback til skiver og det ble virkelig som natt og dag! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Om det kun var ene siden som gikk varm, er det troligfeil med bremsene. Enten henger bremsene på den siden på, eller så går ikke andre siden skikkelig på når du bremser. Jeg tipper bremsene på høyresiden ble hengende på, slik at det bremsa hele tiden. Dermed ble bremsene så varme at bindemidlet i bremsebelegget begynte å ryke. Imens vandra varmen innover og fikk bremsevæska til å koke, noe som gjør pedalen fjærende og myk å trå på. Bremsene bak er somregel skikkelig dårlige (de skal være mye svakere enn foran) og med overopphetet bremsebelegg og kokende bremsevæske hadde dere trolig kun ca. halv bremseeffekt fra venstre forhjul. Jeg anbefaler absolutt at dere åpner bremsene og sjekker at stemplene i bremsesylindrene beveger seg som de skal. Bremsebeleggene og bremsevæska burde trolig byttes også. Skivebrems er absolutt å anbefale for litt "aktiv" kjørestil. Login: Bremser fungerer bedre og bedre jo varmere de blir. Aller best fungerer de rett før bremsebeleggene begynner å ryke. Når beleggene ryker, er det bindemidlet som koker, da blir plutselig bremsene veldig dårlige. Bremsevæska endrer seg lite med temperatur, men den må ikke bli så varm at den koker. Det gir gassblærer i systemet som gjør at pedalen gjerne går rett til bunns uten å gi bremseeffekt. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Trommelbremser er jo notorisk vriene å justere til å ta likt på disse gamle Mustangene, så det er mest sansynlig at den ene siden tar bedre enn den andre. Som Leo sier: Åpne opp og fiks/juster. Ellers bør man vel nevne at dette er GAMLE biler og man bør vel ikke kjøre dem så forbanna hardt... Mye motorkraft og trommelbremser uten bremsekraftforsterker + en-krets system er dårlig kombinasjon. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2006 Mange bra svar=) Har du en Mustang som er gammel, så må den tåle en del krefter og ytelser, det er jo i navnet Mustang =p Men finnes jo grenser.. noe vi kanskje nådde i går med bremsene Men hvis vi skal bytte til skiver og bremseforsterker.. hva ligger pris på og er det ikke veldig mye jobb? Skal ta en tur innom Pony parts når dem er tilbake å høre hva dem mener også for sikkerhetskyld..=) Var ute og kjørte med Mustangen for 5 min siden.. Bremsene er like gode som de var før... Kom seg heldigvis=) Men Dynamoen har sluttet og lade=/ ( noe galt med kobling mellom ledninger) Lenke til kommentar
packs Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) kjøp deg bedre bremser for faen. slissa skiver bla Endret 20. juli 2006 av packs Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Er enig i at dere bør kjøpe nye gode skivebremser foran, og kanskje bak. Bremser og dekk er noe av det viktigste delene på en bil. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 Er enig i at dere bør kjøpe nye gode skivebremser foran, og kanskje bak. Bremser og dekk er noe av det viktigste delene på en bil. 6525268[/snapback] Sant det.. men vi bruker jo bilen til og cruse og kødde oss med av og til ( burnout's osv..) Så hvis man fjerner tromlene bak og forran og setter på noen bra skivebremser bare forran? Eller er dette ikke lov til og bare ha bremser forran? Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Nei, det er ikke lov til og bare ha bremser foran. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 Nei, det er ikke lov til og bare ha bremser foran. 6532628[/snapback] Ikke på veteran en gang?? Er jo regel på feks en veteran som kom uten belte, trenger ikke belte i dag... Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Det var bremser på den bak som ny og da kan du ikke fjerne dem. Slik er det med alt. Tror du må ned på 20 tallet for å finne biler med bremser bare på en aksling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå