Gå til innhold

Kjøpe ny harddisk, passer sata med gamle hk?


Anbefalte innlegg

Sitter her med en gammel pc (som skal byttes ut neste år) og da den ene hd'en røyk ble det til at jeg måtte se etter en ny.

 

Da jeg skal kjøpe my pc om et halvt år gidder jeg ikke og kjøpe noe dårlig 50gb disk, men jeg har planer om en samsung 300gb Sata, men kan jeg kjøre en sata disk på et gammelt hovedkort? og vis mulig, kan jeg kjøre den med en gammel IDE disk?

 

Har klart og lese meg til at jeg må ha en pci overgang for og bruke disken, men er slike kort dyre? Vil helst ikke bruker VELDIG mye penger på dette nå. 800,- for hd + litt til for pci kort.

 

Vis noen har noen tips eller anbefalinger om hva som funker/ikke funker og om ting jeg burde gjøre osv... Rop ut!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sata-harddisker krever SATA kontroller, enten på hovedkortet eller på eget kontollerkort. Sjekk dokumentasjonen på ditt hovedkort om du kan koble det til direkte elelr må ha eget kotrollerkort.

 

IDE-harddisker finnes stort sett i samme størrelser som SATA-harddisker. Er harddisken for stor for ditt hovedkort, sjekk om en BIOS oppdatering løser det.

 

Ved bruk av harddisker over 128Gb bør du benytte SP1 eller SP2 hvis du har WinXP.

 

Se sticky under lagringsmedia for detaljer.

 

EDIT:

Uten nærmere info om ditt hovedkort kan vi ikke gi deg mer konkret info.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Da blir det nok ny harddisk på meg i mårra (håper jeg)

må nok også kjøpe eget kontroll kort. hk'et er 6 år gammelt så jeg tviler på om det støtter sata. (også dokumentasjonen har jeg mista for 6 år sia den og, tror ikke jeg fikk den med)

Uansett så blir nok ikke Sp2 noe prob, kjører for det meste på linux, så da er det vel det samme?

Lenke til kommentar
hk'et er 6 år gammelt så jeg tviler på om det støtter sata. (også dokumentasjonen har jeg mista for 6 år sia den og, tror ikke jeg fikk den med)

6521863[/snapback]

6 år gammelt hovedkort har ikke støtte for SATA. Større harddisker kan kreve BIOS-oppdateringer.

 

Uansett så blir nok ikke Sp2 noe prob, kjører for det meste på linux, så da er det vel det samme?

6521863[/snapback]

Det må du spørre Linux-folket om.

Lenke til kommentar

Kjøp en Billig IDE Disk du.

Hvis du har en Linux versjon (Ubuntu, Fedora, OpenSuse e.l) Så skal det ikke være noe problem med S-ATA disker, da de nyeste versjonene av disse Linuxene har Kernel-2.6.x. Da skal S-ATA støtte være lagt til.

Værre med om Hovedkortet ditt støtter det. Det tviler jeg på ja. Jeg tror ikke en gang at min gamle maskin som er 3 år gammel i sommer faktisk har S-ATA kontakter på hovedkortet. Skjønt, det husker jeg ikke i farta (Har ikke maskina her).

 

Typisk nok når jeg leter etter små IDE disker så finner jeg dem ikke.

Jeg er ikke 100% sikker på om 6 år gamle maskiner støtter disker over 30 GB. Jeg mener nemmelig å huske at en av de andre gamle maskinene i huset måtte ha et IDE Kontroller kort for å kunne støtte større disker enn 30 GB.

Lenke til kommentar

Men nå skal jeg uansett kjøpe et kontrollkort, og en 300gb harddisk. Fordi jeg trenger mere plass nå. (Veldig akutt) og da gidder jeg ikke og kjøpe en liten IDE disk + frakt.

Men hvor får jeg BIOS oppdaeringer? (på hovedkortprodusentens hjemmeside?) og trenger jeg dette vis jeg bruker et controller kort?

Lenke til kommentar
Men hvor får jeg BIOS oppdaeringer? (på hovedkortprodusentens hjemmeside?)

6523191[/snapback]

Helt riktig. Det er stedet for å finne oppdateringer. Husk at det er frokjellig versjon til forskjellige hovedkort.

 

og trenger jeg dette vis jeg bruker et controller kort?

6523191[/snapback]

Nei.

Lenke til kommentar
Typisk nok når jeg leter etter små IDE disker så finner jeg dem ikke.

Jeg er ikke 100% sikker på om 6 år gamle maskiner støtter disker over 30 GB. Jeg mener nemmelig å huske at en av de andre gamle maskinene i huset måtte ha et IDE Kontroller kort for å kunne støtte større disker enn 30 GB.

6522646[/snapback]

 

Er pirk fra min side, men jeg vet at mitt hovedkort m/PIII fra 2000(bruker den nå) klarer en IDE-disk på 120 GB og en IDE-disk på 160GB uten problem. Eneste jeg behøvde var selvfølgelig SP2 når jeg installerte diskene.

 

 

Wollis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...