Gå til innhold

Hjelp til kjøp av forsterker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg en forsterker men er egentlig ikke sikker på hvilken jeg burde kjøpe.

Jeg trenger hjelp til å finne ut hva de forskjellige tingne betyr og til å finne en som passer til mitt bruk.

Noen av spørsmålene mine er:

- Hva er forskjellen på begrepene "forsterker", "reciever", "forforsterker" og "integrert"?

- Hva er alle "dekoderene" hva er hva?

Hentet liste over dekodere fra prisguide.no:

Dolby Digital

Dolby Digital EX

Dolby Pro Logic

Dolby Pro Logic 2

DTS

DTS 96/24

DTS Digital Surround

DTS Neo:6

DTS-ES

DTS-ES Discrete 6.1

WMA 9 Pro

På forhånd takk for hjelp :)

Edit: Jeg rekner med å bruke rundt 3000 kr på den (litt usikkert enda kom gjærne med forslag)

Jeg skal bruke den hovedsakelig til å se film og høre på musikk (metal, death metal, black metal og annet bråk :))

Planen min var å bruke to høyttalere jeg har stående + å kjøpe et 5.1 surround system

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg skal kjøpe meg en forsterker men er egentlig ikke sikker på hvilken jeg burde kjøpe.

Jeg trenger hjelp til å finne ut hva de forskjellige tingne betyr og til å finne en som passer til mitt bruk.

Noen av spørsmålene mine er:

- Hva er forskjellen på begrepene "forsterker", "reciever", "forforsterker" og "integrert"?

- Hva er alle "dekoderene" hva er hva?

Hentet liste over dekodere fra prisguide.no:

Dolby Digital

Dolby Digital EX

Dolby Pro Logic

Dolby Pro Logic 2

DTS

DTS 96/24

DTS Digital Surround

DTS Neo:6

DTS-ES

DTS-ES Discrete 6.1

WMA 9 Pro

På forhånd takk for hjelp :)

Edit: Jeg rekner med å bruke rundt  3000 kr på den (litt usikkert enda kom gjærne med forslag)

Jeg skal bruke den hovedsakelig til å se film og høre på musikk (metal, death metal, black metal og annet bråk :))

Planen min var å bruke to høyttalere jeg har stående + å kjøpe et 5.1 surround system

6521061[/snapback]

Forsterker er en felles benevnelse på alle de du nevnt foruten forforsterker dvs den forsterker inngangssignalet og sender det ut til høytalerne. f.eks. Harman Kardon 690

Forforsterker behandler og tar imot inngangssignalene har gjerne også riaatrinn som forsterker platespillersignaler, har også utganger som rec out og utgang til EFFEKTFORSTERKER som er den som forsterker opp lyden du hører i høytalerne.

Den har gjerne også volum, bass, diskant, balance, hodetlf, hi/low filter, loudness og inn/utgangsvelgere.

Med andre ord forforsterker er ett fortrinn som behandler signaler før de forsterkes opp. f.eks. Tandberg 3018A

Reciever er en forsterker med innbygget radio enten fm eller fm og am eller mange flere, Tandberg er/var kjent for sine gode recievere f.eks. 2075 mk2

Integrert er det samme som forsterker, der er Forforsterker og effekttrinn ( den som gir guffe ) bygd sammen i en boks/kasse som f.eks Harman Kardon 690

Til sourround trenger du flere enn 2 høytalere gjerne 5 stk, dette blir dyrt hvis en skal ha bra lyd, selv bruker jeg vanlig stereoannlegg til ca 70.000 kr og endel kjøpt brukt, skulle jeg ha tilsvarende lyd via sourroundannlegg ville det koste flere hundretusen kroner.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for den oppklaringen.

Tror helst jeg skal kjøpe et sourround-sett til ca 7 000 (+) kr eller noe slikt, har ikke sjekket hvor mye jeg vil tjene i sommer enda.

Så tenkte jeg å bruke de andre høyttalere som ekstra fronthøyttalere, dette vil vel fungere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...