Gå til innhold

Sepia-effekt i Photoshop CS2?


Anbefalte innlegg

Jeg har mest erfering med PhotoShop 7, og har nå havnet med en PC med PS CS2.

 

I PS7 finnes det en enkel batch-effekt for å få til Sepia-effekt på bildene. Hvordan lager en enklest sepia-effekt med CS2?

 

Vet en kan få dette til med andre programmer, som blant annet Picasa, men vil helst få det til med CS2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der har du menyvalget.

Best resultat for du når du ført omgjør bildet til gråskala (kaster all farveinfo). Derpå endrer til fravebilde igjen (vises fortsatt som gråskala). Derpå legger på på cepia (som nevnt over) eller leker deg med farvekanalene for andre cepiaeffekter. Tar du cepiafiletert direkte på et farvebilde vil enkelte farver skinne igjennom og ødelegge effekten.

Lenke til kommentar

Gjorde en sammenligning på det bildet jeg jobbet med nå. Det er utvilsomt en forskjell, men jeg føler det går mer på andre områder enn farger som slår gjennom.

 

Det til venstre er gjort direkte med layer, mens det andre er gått gjennom en grayscale-effekt.

 

Nå skal det sies at det her er en del andre feilkilder inn i bildet, blant annet at grayscale-funksjonen trolig ikke er den beste måten å fjerne fargene fra bildet på, og at det trolig er årsaken til forskjellene i kontrasten/lysstyrken.

 

I bildet er det for øvrig en god del ganske kraftige rødfager, noe som til å begynne med var årsaken til at jeg ønsket å lage en sepia-utgave fremfor en vanlig fargebilde ut av det.

post-3958-1153337975_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Brukte Mode -> Grayscale i dette eksempelet, men vet det ikke er den perfekte måte å gjøre det på. Skal legge ved eksempel på det du skriver under... (Edit: Død over QuickTime)

 

Edit2: Det ble utvilsomt bedre (selv om ting som en gjerne vil skjule fremheves). Legger ved en sammenligning av de tre under.

post-3958-1153340041_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...