Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny router, men nettet funker ikke på en pc

Anbefalte innlegg

Var idag og kjøpte meg ny trådløs router (SMC Barricade) fulgte manualen, og plugget i. Vi har 3 pcer i huset, og 1 ip telefon. Nettet til Ip telefonen funker, til min og en til pc funker, men ikke til min far sin. Han kommer seg ikke på internett, og Ipen hans vil ikke fornyes, hans lokale ip er "169.254.124.84" mens den burde være "192.168.2.xxx". Han kommer seg heller ikke inn på http://192.168.2.1/ .

Noen som vet hva årsaken til dette er? Og hva kan jeg gjøre for å få han på nett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

169.xxxxx ip betyr at maskinen ikke har fått ip (det er en standardverdi som windows sitter derso mden ikke klarer å tilegne seg en adresse).

ALtså er det enten DHCP i ruteren som tuller, eller PCen som ikke klarer å motta IPadressen. Jeg ville prøvd å sette fast IP på maskinen først, deretter evt. prøvd å resintallere nettverkskortet. Dersom det heller ikke funger, prøv en reset på ruteren.

EDIT: jeg ser nå at du sier de andre maskinen funker bra gjennom ruteren. Da er det neppe ruterens DHCP som har låst seg. problemet ligger nok lokalt på den ene maskinen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei.

Du kan prøve å legge inn IP manuellt.

Sett ip til 192.168.2.xxx (Ikke den samme som noen av de andre maskinene)

Nettmaske 255.255.255.0

Gateway til 192.168.2.1

Primary DNS til 192.168.2.1

Du finner dette hvis du i kontrollpanelet velger "nettverkstilkoblinger", høyreklikker på den aktuelle tilkoblingen og velger "egenskaper". Der går du inn på TCP/IP- innstillinger, og velger å sette dette manuellt.

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

169-adressen viser at han ikke når routeren i det hele tatt. Kobler han seg opp med kabel? Prøv evt. med en annen kabel. Sjekk også at nettverksoppsettet på maskinen er automatisk tildeling av IP-adresse. Sjekk også om det er gult utropstegn e.l. ved nettverkskortet under enhetsbehandling.

EDIT: forsent ute.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...