Gå til innhold

Er nye VIA-chipsett bedre enn de gamle?


sedsberg

Anbefalte innlegg

Skal ha en ny maskin med S-939 AMD-CPU. Skal ha DDR1 og AGP og da ser jeg at jeg kan velge mellom nForce3 og et par VIA-chipsett jeg ikke helt husker navnet på.

 

Fra før har jeg en AMD thunderbird 1333MHz og et HK med VIA KT266-chipsett. Dette HK-et er så ustabilt at jeg holder på å få makk! Det klikker på mange MPEG-2-filer, de aller aller aller fleste spill (til og med gamle Unreal Tournament) og får masse bugs generelt i windows. Har testa Win98sec, W2000 og XP pro og alle går helt bananas. Har prøvd med gamle drivere, nye drivere, uten drivere og testa med alle mulige test-programmer uten å finne feil.

 

Er nyere VIA-chipsett bedre enn dette? Og kan noen evt. anbefale et bestemt HK?

 

Det gamle HK-et (med CPU) kan jeg gi bort (mot frakt seff) om noen vil ha det når jeg får nytt. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette hket feks, med pcie og agp

https://prisguiden.no/product.php?productId=35739

eller det her kun agp

https://prisguiden.no/product.php?productId=19995

 

tror via lager gode brikkesett jeg har ikke hatt noen problemer med mitt gamle via-kort

 

jeg er foresten veldig interisert i ditt gamle hk+cpu, hvor mye er det i frakt, ca 150kr??

 

Edit: leif

 

Edit 2: lagt til et hk til

Endret av MItjmannen
Lenke til kommentar

MSI K8N Neo2-FX (som du allerede har funnet) er veldig bra. Storebroren (forskjellen var litt ekstra utstyr) var én av kongene på haugen på den tiden, men det ser ut som at det er vanskelig å få tak i.

 

VIA har jo alltid sugd da :hrm:

6523176[/snapback]

VIA KT880 var faktisk bedre enn nForce2 på mange punkter, men kom for sent på markedet og slo derfor aldri an. Ikke glem det!

VIA K8T800 og K8M800 slet med en del problemer, men alle løste seg med K8T800 Pro, og det er temmelig trygt å bruke. I forhold til nForce3 var det var faktisk en jævel til å klokke iblant. Men det sliter kanskje litt med S-ATA om jeg husker riktig.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

MItjmannen -> Via lager bra brikkesett til hovedkort blandt annet. Her på forumet er det noen som har fått det for seg at Via er synonymt med søppel. Det er bare tull. Tull fra ende til annen..

 

endrebjorsvik -> MSI K8N Neo2-FX har problemer. Det styggeste problemet er å gjenkjenne USB2 enheter som usb enheter =eksempelvis mp3 spillere, skrivere og kamera.

 

 

sedsberg -> Via sitt k8t800pro er ett bra brikkeksett for 939 med agp. nF3 er ikke noe bedre.

Lenke til kommentar
VIA har jo alltid sugd da :hrm:

6523176[/snapback]

 

Ikke alltid!

 

Den store forskjellen mellom de gamle og de nye chipsettene til via, er at de nye chipsettene ikke har minnekontroll lenger(innebygd i A64) -noe VIA slet med før. Kjøper du et HK med chipsett fra VIA i dag, så vil du få et meget stabilt system.

Lenke til kommentar
Fant et Asus-kort (A8V) med K8T800Pro-chipset. Tok sjansen på at det var bra nok. CPU hadde de ikke så nå må jeg lete etter det og. :p

6538368[/snapback]

Noen spesiell grunn til at du valgte det foran MSI K8N Neo2?

Og var de tom for s939-prosessorer? Hvilken webshop er dette?

6539150[/snapback]

De hadde det inne i en lokal sjappe (Østereng). Pluss at jeg har bare gode erfaringer med Asus-hovedkort.

 

Og jeg bestilte en A64 3700+.

Lenke til kommentar
VIA har jo alltid sugd da icon2.gif

 

Vel, Jeg har hatt Asus K8V SE Deluxe med K8T800 i 2,5 år, og det er gode greier det, så lenge en ikke ønsker å klokke høyt, pga. mangel på PCI/AGP lås.

 

Har hatt nforce 3 250GB i form av MSI K8N Platinum også, og når det gjelder stabilitet ved standard innstillinger, så er i vertfal ikke det noe bedre! :no:

 

Ser at det er innarbeidet en holdning her om at Via og Sis er dårlig uansett! Det er feil! Disse fungerer ofte udmerket, og har en hyggelig pris. At ikke alle settene har egenskaper som tilfredstiller en entusiast med overklokking på agendaen stemmer nok. Det har ikke alltid har vært slik med nVidia eller Intel sine chipsett heller!

 

kremt-> Via lager mange gode chipsett til fornuftige priser! :yes:

Lenke til kommentar
kremt-> Via lager mange gode chipsett til fornuftige priser! :yes:

6540068[/snapback]

Men det har de ikke gjort alltid for å si det sånn, det har kommet mye crap fra den kanten :nei:

6540599[/snapback]

Spiller det noen rolle i dag da?

Altfor mange tror at "én gang dårlig, alltid dårlig" gjelder i dataverdenen også selv om det absolutt ikke er sånn.

Lenke til kommentar

ahh Tusen takk for ny CPU :D

Selv har jeg et HK med VIA KT400

Bare til å se i profil ...

 

 

Edit:

[spiller det noen rolle i dag da?

Altfor mange tror at "én gang dårlig, alltid dårlig" gjelder i dataverdenen også selv om det absolutt ikke er sånn.

6541830[/snapback]

Ja det gjør det ....

Har ennå et VIA KT400 hovedkort :thumbdown:

Klokker ikke noe særlig bra :thumbdown:

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Spiller det noen rolle i dag da?

Altfor mange tror at "én gang dårlig, alltid dårlig" gjelder i dataverdenen også selv om det absolutt ikke er sånn.

6541830[/snapback]

Ja det gjør det ....

Har ennå et VIA KT400 hovedkort :thumbdown:

Klokker ikke noe særlig bra :thumbdown:

6541846[/snapback]

Nei, det spiller overhodet ikke noen rolle for det som blir solgt i dag. Det er det tråden handler om.

Du finner ikke et eneste tilgjengelig kort i prisguiden med VIA KT400(A).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...