SiRious Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Jeg leste denne posten på www.dagbladet.no og skjønner ikke helt hvor de får informasjon si ifra. Dagens PC-kjøpere velger bærbare og lommevennlige maskiner, fremfor stasjonære løsninger, viser en ny studie utført av markedsanalyseselskapet Ipso Insight. Det kan jeg si meg enig i, de fleste vil ha en maskin som er lett å drasse på og hvem vil vel ikke kunne sitte å spille HL2, eller F.E.A.R på en buss eller på trikken, lett er de å ta meg seg på LAN og de konsumerer lite plass og trekker lite strøm. - Skulle du ha en bærbar tidligere måtte du gå på akkord med kraften. Nå er de like bra og omtrent i samme prisklasse som stasjonære, forklarer Waldal. Hvordan kan han si det? prisen er jo enda enorm i forhold til stasjonær maskin i ytelse. og ikke minst lagringsplass. Bærbare maskiner har som regel en maks på 120GB nå kommer jo da snart 200GB Harddiskene, men de kan ikke måle seg i ytelse med en vanlig 200GB disk, de opererer på 4500rpm mens en 3.5" på 7200rpm og cache`en er jo også vesentlig forskjell på. Prisen er nokk det som skiller dem mest, antar at en 2.5" 200GB ligger på 2000,- + mens en vanlig 3.5" ligger på 5-600,- - De såkalte hardcore gamerne ville aldri tatt i en bærbar-PC før, nå er det flere som kjøper disse. Skjermkort, prosessor og minne er ofte bra nok til at du kan spille de fleste spill. Bærbare til 10 000 kroner vil dekke de fleste behov. Selvfølgelig er det ikke alle spill den støtter, men da er heller ikke en stasjonær PC til tilsvarende pris bra nok. Dette er omentrent bare tull. til 10.000 skal man få en maskin som drar det meste på full dryling, med komponenter som 7900GT kort og AMD X2 CPU`er 1-2GB ram osv. Antallet stasjonære maskiner har dermed stagnert. Både i kontrollåret og i fjor hadde seks av ti husholdninger en ikke-flyttbar PC. dette kan vel også ha noe med at folk ikke kjøper maskinene komplett lenger, men bygger dem selv. pluss at flere husholdninger har opptil flere stasjonære maskiner. Skjønner ikke hvordan de kan basere slik data, de henter den vel inn hos elkjøp og dell.. hehe.. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) Hvis du sammenligner priser på laptoper med hva du må ut med for å få en tilsvarende stasjonær MED skjerm og mus/tastatur, er ikke prisforskjellene som regel så store. Selvsagt er det alltids kompromisser med en bærbar, treigere disk osv. En bærbar vil aldri erstatte mitt behov for PC, men det er et godt suplement når jeg ikke er hjemme hos min kjære stasjonære. Jeg kan selv bevitne at folk kjøper flere bærbare enn stasjonære PCer. De som bygger PC selv utgjør en temmelig liten andel av alle som kjøper PC overhodet. På bare de to årene jeg har jobbet i datasalgsbransjen har jeg også merket at salget av stasjonære går ned, og bærbare går opp. Endret 19. juli 2006 av Playmofetish Lenke til kommentar
O.J Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Prisforskjellene mellom stasjonære og bærbare når det kommer til gaming er veldig store. du får ikke en bærbar til 10.000 som dekker dine behov på samme måte som en stasjonær gjør. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) ja, e enig der, men de snakker fremdeles om ytelse forskjellen, her er en maskin som dekker de fleste behov, finn en bærbar som klarer det samme som denne, eller kan måle seg ivertfall litt, i samme prisklasse. Edit: Link! https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=31351 Endret 19. juli 2006 av SiRious Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 hehe.. jeg er ikke ute etter å krangle om saken, vil bare vite om det de sier på DB.no er BS eller sant.. jeg mener det er BS Lenke til kommentar
O.J Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 bærbare til 10 000 kroner vil dekke de fleste behov. Selvfølgelig er det ikke alle spill den støtter, men da er heller ikke en stasjonær PC til tilsvarende pris bra nok. Hvis man tar utgangspunkt i handlekurven ovenfor, hvilke spill er det ikke et 7900GT drar glatt som smør? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 For å pirke, så mangler du fortsatt OS og WLAN-kort for å få samme muligheter som en bærbar har. En bærbar vil ikke ha samme komfort med tastatur/mus, ikke ha like stor lagrinsplass, ikke like godt skjermkort, og ikke like utbyggingsmuligheter. Men for de 99,5% som ikke har like god innsikt i HW-verden som de som surfer her, vil en bærbar til ~12k tilfredstille samme krav som en stasjonær til samme pris, også for de som vil spille litt. Noe dårligere ytelse her og der, men større frihet pga mobilitet. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 ja, mobilitet er jo da nøkkelen til bærbare, de kalles ikke bærbare for ingenting.. men poenget mitt er at Dinside.no ikke har alle faktaene klar.. er ikke alle som har god peiling på HW som oss nei, men det er ikke poenget egentli. jeg bare er ute etter å bevise poenget med at man kan ikke si at en maskin til 10.000,- ikke vil dra spill glattere enne en bærbar i samme prisklasse.. Bærbare til 10 000 kroner vil dekke de fleste behov. Selvfølgelig er det ikke alle spill den støtter, men da er heller ikke en stasjonær PC til tilsvarende pris bra nok. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 For å pirke, så mangler du fortsatt OS og WLAN-kort for å få samme muligheter som en bærbar har. 6520428[/snapback] W-Lan: https://prisguiden.no/product.php?productId=35007 OEM: https://prisguiden.no/product.php?productId=21450 Fremdeles oppe i 12.000,- det hjelper ikke. ingen bærbar i 12.000,- klassen vil måle seg med denne maskinen.. P.S. jeg vil ikke krangle jeg vil bare sette et poeng.. hehe.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Mange vil vel ha bærbar fordi de syns det ser "mer fancy ut og tar mindre plass" Lenke til kommentar
O.J Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) 99,9% av tiden kommer den også å stå i stua di eller på rommet. med mindre du bruker den på arbeid. ps: mulig jeg virker negativ til bærbare nå, men har selv nylig kjøpt en bærbar. skal ta den med ut når jeg skal i militærtjeneste. Endret 19. juli 2006 av O.J Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) For alle studenter så er jo en laptop ett must, mye greiere å kunne ta den med over alt i steden for å være bundet til et sted (hybelen) Og det gjør at det er verdt å miste litt på grafikkytelsen Endret 19. juli 2006 av Lomz Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 De glemmer overklokkingspotensialet i en stasjonær maskin! For ikke også å glemme oppgraderingspotensialet en stasjonær maskin har.. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Og med en gang vi nevner overklokking, er vi inne på den lille promillen av oss som i det hele tatt vet hva det er... Jeg kan ikke skjønne hva ordet overklokking skal gjøre i en artikkel på Dagbladet om folk PC-kjøpsvaner. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Og med en gang vi nevner overklokking, er vi inne på den lille promillen av oss som i det hele tatt vet hva det er... Jeg kan ikke skjønne hva ordet overklokking skal gjøre i en artikkel på Dagbladet om folk PC-kjøpsvaner. 6520810[/snapback] Hvor godt komponeneter overklokker er viktigste kjøpsfaktor for de fleste her på forumet og entusiaster flest. Hvor stor denne gruppen er prosentvis vet jeg ikke, men jeg never saken da den for oss andre er den absolutt viktigste faktoren ved pc-kjøp. At dagbladet ikke nevner dette betyr ikke at dette ikke er en faktor som teller! Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) 99,9% av tiden kommer den også å stå i stua di eller på rommet. med mindre du bruker den på arbeid. 6520613[/snapback] ja, det stemmer nok. selv om man er studenter, så betyr det ikke at man blir å få bruk for en laptop, du skal bare drasse den med deg overalt men, hva er mest slitsomt avf å skrive det for hand og derretter innføre det hjemme, enn å måtte dramed seg bærbar, ledninger, og strømmen varer ikke evig, så du er avhengig av at du er i nærheten av en stikkontakt.. For alle studenter så er jo en laptop ett must, mye greiere å kunne ta den med over alt i steden for å være bundet til et sted (hybelen)Og det gjør at det er verdt å miste litt på grafikkytelsen 6520613[/snapback] de fleste bærbare veier over 2kg, og skal man ha en som kan måle seg med den jeg listet opp paserer du nok 3kg. og det er 3kg ekstra, +muligens bæreveske for å beskytte den, kan jo ikke ligge ilag med bøker og annet dilldall i sekken din, riper er ikke så fancy på bærbare, de taper fort verdi på det.. Og ikke for å nevne Tjyverifaktoren.. Hvis du har en 12.000,- maskin med deg til skola, rundt på byen, e.l. hva tror du er sjansen for at en blir stjålet iløpet av 1 års tid? For ikke også å glemme oppgraderingspotensialet en stasjonær maskin har..6520613[/snapback] ja, de har enormt potensiale, i forhold til en bærbar, man kan kaste bærbare rett etter det er gått ca 2-3år.. hvis man er ute etter en bærbar spillmaskin går den nokk ut vinduet etter knapt 1 år.. Så, har vi til slutt reparasjon, hva om du får en skade på skjermen eller noe blir ødelagt på den bærbare, jo da må du sende inn hele saken.. mens enn stasjonær er det bare å plukke ut den defekte delen og bytte den.. MEN, jeg er ikke her for å debattere hva som er best av stasjonær og bærbar, begge har sine egne bruksområder, men når det kommer til ren ytelse knuser stasjonære maskiner bærbare.. og når det kommer til mobilitet knuser bærbare Stasjonære maskiner. da vil jeg si at vi alle er enige om den saken.. men, poenget er at Dinside.no kommer med "løgnaktige" fakta. og det er ikke rett å si noe slikt åpent for folk, når det ikke er sant. en stasjonær maskin til 10.000,- er omentrent 2 ganger så bra som en bærbar i ren ytelse, og komponentene er 10 ganger billigere.. Edit: leif Endret 19. juli 2006 av SiRious Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 edninger, og strømmen varer ikke evig, så du er avhengig av at du er i nærheten av en stikkontakt.. 6520613[/snapback] Det har faktisk ikke vært et problem så ofte, jeg har brukt laptop fra vk1 og ut. Veldig deilig faktisk de fleste bærbare veier over 2kg, og skal man ha en som kan måle seg med den jeg listet opp paserer du nok 3kg. og det er 3kg ekstra, +muligens bæreveske for å beskytte den, kan jo ikke ligge ilag med bøker og annet dilldall i sekken din, riper er ikke så fancy på bærbare, de taper fort verdi på det.. 6520613[/snapback] Ja, du har rett, rett etter at man har trent for eksempel så er det et herk å gå å bære på de 3kiloene, men de venner du deg utrolig fort til. Datamaskinen jeg hadde på vgs, og som jeg fortsatt har, er på 2,9kilo eller deromkring For ikke også å glemme oppgraderingspotensialet en stasjonær maskin har..6520613[/snapback] ja, de har enormt potensiale, i forhold til en bærbar, man kan kaste rett etter det er gått 2-3år.. hvis man er ute etter en spillmaskin til bærbar går den nokk ut vinduet etter knapt 1 år.. Så, har vi til slutt reparasjon, hva om du får en skade eller noe blir ødelagt på den bærbare, jo da må du sende inn hele saken.. mens enn stasjonær er det bare å plukke ut den defekte delen og bytte den.. 6520613[/snapback] Her har du helt rett. men, poenget er at Dinside.no kommer med "løgnaktige" fakta. og det er ikke rett å si noe slikt åpent for folk, når det ikke er sant. en stasjonær maskin til 10.000,- er omentrent 2 ganger så bra som en bærbar i ren ytelse, og komponente er 10 ganger billigere.. 6520963[/snapback] Dårlig journalistikk, som vi dessverre ser litt for ofte i fremstillingen av saker man har peiling på. Da kan man jo nesten regne med at fremstillingene er like dårlige i de sakene man ikke har peiling på også, men det er bare i de sakene man har peiling at man oppdager feilene. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 For å pirke, så mangler du fortsatt OS og WLAN-kort for å få samme muligheter som en bærbar har. 6520428[/snapback] W-Lan: https://prisguiden.no/product.php?productId=35007 OEM: https://prisguiden.no/product.php?productId=21450 Fremdeles oppe i 12.000,- det hjelper ikke. ingen bærbar i 12.000,- klassen vil måle seg med denne maskinen.. P.S. jeg vil ikke krangle jeg vil bare sette et poeng.. hehe.. 6520516[/snapback] kanskje ikke i ytelse, men fy søren så praktisk en laptop er med henhold på - plass - ytelse i forhold til gruppe (har en sterk mistanke på at en pentium m prosessor og et hovedkort for bærbar er langt mindre billig en et for en stasjonær) - batteritid (min funker 4 timer ca) - portabilitet - praktisk og i de fleste tilfeller kan en bærbar erstatte en stasjonær for mange mennesker. I ditt tilfelle som må ha noe vanvittig grafikkort (ikke at jeg ser noe god grunn hvorfor ut i fra denne posten) så faller du utenfor, og føler at artikkelen strider mot dine meninger. Og med en gang vi nevner overklokking, er vi inne på den lille promillen av oss som i det hele tatt vet hva det er... Jeg kan ikke skjønne hva ordet overklokking skal gjøre i en artikkel på Dagbladet om folk PC-kjøpsvaner. 6520810[/snapback] Hvor godt komponeneter overklokker er viktigste kjøpsfaktor for de fleste her på forumet og entusiaster flest. Hvor stor denne gruppen er prosentvis vet jeg ikke, men jeg never saken da den for oss andre er den absolutt viktigste faktoren ved pc-kjøp. At dagbladet ikke nevner dette betyr ikke at dette ikke er en faktor som teller! 6520887[/snapback] som andre har sagt; det poenget der er uvesentlig for majoriteten av mennesker. Kanskje det er viktig for deg, men da er muligens ikke artikkelen beregnet for din målgruppe ettersom (i mine øyne) overklokking er sendig ting enkelte driver med, og ikke noe nevneverdig salgsargument til den meninge mann i gata. ps! dette er mine meninger Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Kommer alltid til å være stasjonær-entusiast Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 For å pirke, så mangler du fortsatt OS og WLAN-kort for å få samme muligheter som en bærbar har. En bærbar vil ikke ha samme komfort med tastatur/mus, ikke ha like stor lagrinsplass, ikke like godt skjermkort, og ikke like utbyggingsmuligheter. Men for de 99,5% som ikke har like god innsikt i HW-verden som de som surfer her, vil en bærbar til ~12k tilfredstille samme krav som en stasjonær til samme pris, også for de som vil spille litt. Noe dårligere ytelse her og der, men større frihet pga mobilitet. 6520428[/snapback] For å ikke snakke om at skjermen er liten. Man kan jo koble til en ekstra, og ha en stor, og en liten, men da er den mindre bærbar med en gang. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå