Gå til innhold

Fedora: finner ikke VIA ethernet under netconfig

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nylig installert Fedora core 5. Alt har gått smertefritt, men får ikke koblet til internett. Når jeg skal konfigurere dette under nettverkskonfigurasjon, støter jeg fort på et problem:

Jeg finner ikke nettverkskortet til min VIA EPIA, type :

VIA Tahoe VT6103

Jeg har null peiling på Linux, og her stopper det for meg. Når jeg ikke får valgt nettverkskort, kommer jeg meg ikke på nett. Er det en enkel løsning på dette problemet?

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk Nichotin, skal prøve det ut senere i dag. Når det gjelder ifconfig, skal man ikke få opp en ting som jeg ikke husker, og eth0? Jeg fikk ikke eth0 ettersom jeg ikke får det aktivert. Skal poste svar så snart jeg får testet ;)

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar

Ja..Nå har jeg testet. Når det gjelder det du skrev, Nichotin, så funket det ikke. Jeg skrev inn modprobe sis900 i terminalen og trykte enter uten at det skjedde noe. Det kom ikke opp noen ting som helst. Verken error eller noe annet merkbart. Tror du at du kan rette opp i linken din? Den funker ikke helt.

Skriver bare inn det jeg fikk på ifconfig, hvis det kunne være nyttig.

Link encap: local loopback

inet addr: 127.0.0.1

mask 255.0.0.0

inet6addr: ::1/128

scope: host

UP LOOPBACK RUNNING

MTU: 16436

Tetric:1

RX packets 1722 resten av verdiene her ble null

TX packets 1722 resten av verdiene her ble null

RX bytes 2239521

TX bytes 2239521

Har satt innhenting av ip automatisk vha DHCP. Det er helt klart at den ikke får noe fra modemet, siden jeg ikke får svar når jeg pinger det. Nettverksmasken på nettverket er 255.255.255.0, ikke 255.0.0.0. Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. :no:

Lenke til kommentar
da har du loop  :)

skriv nå "ifconfig eth0 up" :)

6529721[/snapback]

Huff... Det er like før jeg går for windows server nå:p Selv om jeg digger linux allerede :dontgetit: Det kommer opp: no such device. Så nå sitter jeg fast. BUMP! :(

*EDIT* Men for all del ;) Hvis det er noen som har en anelse om hva jeg kan gjøre så si i fra. Hvis noen har opplevd det samme, men funnet lykke i en annen Linux, så fortell ;)

på forhånd; takk :)

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar

jeg regner med at du skriver alt dette som Root ja?

det skal ligge noen konfigfiler som gjør at du kan konfiguere automatisk ip og netmask. I Slackware heter denne fila rc.inet1 i Fedora vet jeg sannelig ikke, for jeg har ikke prøvd den på lenge. Sist jeg prøvde den så var den (Såvidt jeg husker) Ganske så outofbox på nett liksom. Trengte ikke å gjøre en ting, og det i tillegg til at jeg hadde Trådløst nettverk.

Lenke til kommentar
jeg regner med at du skriver alt dette som Root ja?

det skal ligge noen konfigfiler som gjør at du kan konfiguere automatisk ip og netmask. I Slackware heter denne fila rc.inet1 i Fedora vet jeg sannelig ikke, for jeg har ikke prøvd den på lenge. Sist jeg prøvde den så var den (Såvidt jeg husker) Ganske så outofbox på nett liksom. Trengte ikke å gjøre en ting, og det i tillegg til at jeg hadde Trådløst nettverk.

6534768[/snapback]

Jeg skrev dette som root ja. Jeg regner med nett skulle være out of the box. Men nå er det slik at jeg ikke finner nettverkskortet i instillingene heller. Jeg opplevde det samme når jeg installerte Debian. Der fikk jeg beskjed om at installeren ikke fant nettverkskort, og ba meg velge fra en liste. Der fant jeg det heller ikke. Lurer på om jeg skal kontakte kundeservice til VIA, for å høre om de har noe lurt på lager. Det er ikke sikkert det er noe vits i å skifte distro.

Er slackware greit for nybegynnere? Har hørt mye bra, men det fra folk som har brukt det leeenge.

*EDIT* Har konfigurert Fedoa til å motta automatisk ip og netmask fra før. Men det hjalp ikke noe. Men at slik konfigurerer seg av seg selv, hjelper lite, når man ikke får nettverkskortet konfigurert.

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar
Er slackware greit for nybegynnere? Har hørt mye bra, men det fra folk som har brukt det leeenge.

Slackware er nok ikke det enkleste for en nybegynner (iallefall ikke hvis man kommer direkte for Windows). Hvis du har planer om å bytte ut Fedora anbefaler jeg heller at du sjekker ut SUSE eller Ubuntu.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Slackware er nok ikke det enkleste for en nybegynner (iallefall ikke hvis man kommer direkte for Windows). Hvis du har planer om å bytte ut Fedora anbefaler jeg heller at du sjekker ut SUSE eller Ubuntu.

6535881[/snapback]

Vi får se ;) Men jeg antar jeg må finne grunnen til dette problemet før jeg gjør noe annet

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk ikke at kundeservicen til VIA har noe svar til deg på Linux delen. Er det er det GB (Gigabit) nettverkskort du har?

6537506[/snapback]

Som nevnt i øverste post: VIA Tahoe VT6103, som jeg ikke tror har gigabit lan. Det tviler jeg sterkt på

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar
Jeg sitter med et Epia-kort selv, som har Via Rhine. Etter litt videre research, ser det ut til at Tahoe er en slags Rhine II. Prøv "modprobe via-rhine" i terminal. Det skal ikke komme output. Deretter titter du i nettverksmanageren eller bruker ifconfig.

6540063[/snapback]

Det funket desverre ikke ;)

Jeg har desverre en nyhet, som vil framstå som sørgelig (for dere som elsker linux):

Jeg har gått over til Windows server 2003. Dette har jeg ikke gjort fordi jeg ikke liker linux, men fordi det kanskje er best å være i kjente trakter, når man skal sette opp en så enkel server som dette. Her kjenner jeg meg best igjen.

Jeg vil likevel si takk for all hjelpen jeg har fått. Jeg hadde aldri visst hva jeg skulle prøvd, hadde det ikke vært for dere ;) Men det er det forum er for :D

For de som måtte være interessert:

Jeg finner ikke nettverkskortet i windows heller. Jeg vil påstå at jeg kan my windows, men kortet er sporløst forsvunnet. Jeg finner det ingen steder, ikke engang under Administrative verktøy. Eneste nettverkstilkobling jeg finner, er 1394. Ikke engang drivere hjelper på

*CASE CLOSED*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...