TheWorker Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Hei. Undertegnede har høyere utdanning og har en jobb som står nogenlunde i forhold til utdannelsen. Arbeidsmiljøet er svært godt, aldri hatt det bedre trivselsmessig med kolleger. Altså kjempefornøyd med kollegene mine. Imidlertid er jeg ikke fornøyd med arbeidsoppgavene, møter "litt veggen". Har mistet på en måte given. Utviklingen er lik 0. Bør jeg si opp? Har hatt tidligere jobb jeg nå er "overkvalifisert" for, hvis sånt egentlig finnes. Tror jeg ville trives mye bedre med arbeidsoppgavene i en slik jobb, i hvert fall for en periode, til jeg får planlagt veien videre. Vil nok gå ned ca 4000 i brutto månedslønn på en slik løsning, men antakelig trives mye bedre i hverdagen. Begrensede utviklingsmuligheter antakelig der også. Hvordan vil dette se ut overfor ny potensiell arbeidsgiver, både nå og i fremtiden? Vil det være en reell "karriere-dødare", om man kan bruke et slikt uttrykk? Vil en midlertidig mellomløsning bli sett med skepsis på, selv om jeg har meget gode referanser/attester? Noen som har vært oppe i liknende situasjoner, og ønsker å si litt om sine synspunkter, eventuelt erfaringer, på denne problemstillingen? Mvh TheWorker Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Hei! Først og fremst så lurer jeg på om du har prøvd å ta dette opp med sjefen din. Sjekk mulighetene du har før du går hen og sier opp jobben. Kanskje det er mulig for deg å få mer givende oppgaver og kanskje mer ansvar? Hvis du tenker på å finne noe nytt, hvorfor si opp den jobben du har for å gå over til en annen midlertidig jobb? Er det ikke bedre å beholde den jobben du har frem til du har funnet ut hva du vil og fått deg en bedre jobb? Det kommer nok til å se litt rart ut på CV'en at du har gått fra en mye bedre jobb til en dårligere jobb. Er du heldig så spør de deg hvorfor, er du riktig uheldig så tenker de "dette så pussig ut, vi dropper han og fokuserer heller på de andre kandidatene". Lenke til kommentar
TheWorker Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2006 Hei! Først og fremst så lurer jeg på om du har prøvd å ta dette opp med sjefen din. Sjekk mulighetene du har før du går hen og sier opp jobben. Kanskje det er mulig for deg å få mer givende oppgaver og kanskje mer ansvar? Hvis du tenker på å finne noe nytt, hvorfor si opp den jobben du har for å gå over til en annen midlertidig jobb? Er det ikke bedre å beholde den jobben du har frem til du har funnet ut hva du vil og fått deg en bedre jobb? Det kommer nok til å se litt rart ut på CV'en at du har gått fra en mye bedre jobb til en dårligere jobb. Er du heldig så spør de deg hvorfor, er du riktig uheldig så tenker de "dette så pussig ut, vi dropper han og fokuserer heller på de andre kandidatene". 6523265[/snapback] Ja, tror jeg må ta det mer direkte opp med nåværende sjef, før jeg eventuelt sier opp. Slik jobbmarkedet er nå, så antar jeg at det vil by seg muligheter utover høsten, uten at jeg nødvendigvis trenger å gå til en dårligere betalt jobb. Eller gå et trinn "ned" i karrierestigen. Bør nok satse på et mulig jobbytte som gir progresjon. Får ta tiden til hjelp, og se det an til ferietiden er over. Har ymtet frampå med problemstillingen overfor sjefen, men kunne nok som ovenfor sagt vært mer direkte i hvordan jeg så på situasjonen og arbeidsoppgaver. Men som alltid, skal man være litt forsiktig hva man sier og ikke sier til "the boss upstairs". Uten at jeg vil gå inn på hvor jeg jobber, kan jeg si at vi er en stor virksomhet, og at det antakelig vil være mulighet for interne omrokkeringer snart. Uansett har jeg i forhold til et årspespektiv bestemt meg for at jeg innen den tid ikke har de samme arbeidsoppgavene jeg har pr i dag. Mvh TheWorker Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Hei. Undertegnede har høyere utdanning og har en jobb som står nogenlunde i forhold til utdannelsen. Arbeidsmiljøet er svært godt, aldri hatt det bedre trivselsmessig med kolleger. Altså kjempefornøyd med kollegene mine. Imidlertid er jeg ikke fornøyd med arbeidsoppgavene, møter "litt veggen". Har mistet på en måte given. Utviklingen er lik 0. Jeg har vært opp i liknende. Stagnasjon er farlig, brukte selv mye tid på å holde meg oppdatert da en tidligere arbeidsgiver ikke ville gi meg kurs. Det ble redningen senere. Det er ikke sikkert det eneste riktige er å slutte, men en bør absolutt gjøre seg opp noen tanker om hvor en vil hen og hvor en ser seg selv helst om 5 eller 10 år fra nå.Bør jeg si opp? Har hatt tidligere jobb jeg nå er "overkvalifisert" for, hvis sånt egentlig finnes. Tror jeg ville trives mye bedre med arbeidsoppgavene i en slik jobb, i hvert fall for en periode, til jeg får planlagt veien videre. Vil nok gå ned ca 4000 i brutto månedslønn på en slik løsning, men antakelig trives mye bedre i hverdagen. Begrensede utviklingsmuligheter antakelig der også.Overkvalifikasjon kan være farlig i Norge, Janteloven sitter i mange steder, selv om bedriftskulturer naturligvis varierer enormt. Trivsel betyr mye, har selv gått ned i lønn et par ganger får å finne noe der jeg trivdes bedre. Det fungerte for meg, men som sagt vil jeg være forsiktig med å gi bombastiske råd.Hvordan vil dette se ut overfor ny potensiell arbeidsgiver, både nå og i fremtiden? Vil det være en reell "karriere-dødare", om man kan bruke et slikt uttrykk? Vil en midlertidig mellomløsning bli sett med skepsis på, selv om jeg har meget gode referanser/attester? "Downshifting" er det nye in-ordet for å gå ned i lønn for å få en bedre jobb, jeg ser ikke at det kan være noe problem. Tvert om betyr det at du tar ansvar for egen utvikling, noe mange ser positivt på. Noen som har vært oppe i liknende situasjoner, og ønsker å si litt om sine synspunkter, eventuelt erfaringer, på denne problemstillingen? Mvh TheWorker 6519422[/snapback] Joda, jeg har som sagt vært opp i liknende. Få ting er farligere enn å stagnere med hensyn til arbeidsoppgaver, kunnskap og ferdigheter, det kan begrense dine muligheter senere og bør få alarmklokkene til å ringe. Er ellers enig med Darkness| om at det kan være greit å snakke med sjefen før en eventuelt brenner sine broer. Det kan være tilfredsstillende å konfirmere sjefen så ørene blafrer, kjenner noen som har gjort det, men Norge er et lite land, selv anbefaler jeg å ta det mer diplomatisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå