Gå til innhold

minitest: Nautilus 500


Anbefalte innlegg

Gleden var stor da nautilus 500 ble pakket ut.

Esken var fin og inbydende, innholdet var godt innpakket og alt var bra.

 

 

 

Pakkens innhold:

 

Kabler (vann):

tykke, fine og fleksible

 

Kabler (strøm):

Lang kabel, veldig fleksibel og i strømpe.

 

 

CPUblokk:

Kabler ferdigmontert, men selve flaten ned mot cpu kunne ha vært litt bedre finish. Gnikket vekk litt for å få speilblank.

 

manual:

Fin, oversiktlig og i farger.

 

 

PCI brakett:

Var fin, kabler og alt ok. Eneste minus er at det er litt for trangt til vannslangene igjenom, så husk å ikke skru fast braketten FØR du har dradd slangene igjenom.

 

Nautilus 500 enhet (pumpe,tank etc):

Fin sort finish, eneste dårlige er at nivåmåleren er i praksis ikke brukende. Men heldigvis enkelt å åpne skrue for å se vannnivå.

 

 

Montering:

Ene tingen de reklamerer med er hurtig tilkobling og montering. Det er nok sant når det gjelder selve slangene, og kabler, men ved montering av cpublokk så er det mye småplukk. Grunnet det faktum at skumpputen som ligger over cpublokk er litt tykk, blir det en god jobb å presse festemekanismen på plass. Bedre blir det ikke av at man skal over skumputen ha en metalplate for å spre trykket. Tok meg iallefall 30minutter å få denne på plass.

 

"Vannkabel" trekkes lett ut igjenom kabinett, men vær obs på at brakett til pcislott må ikke skrues helt fast før du trekker kabler igjenom, da blir det for trangt.

 

Hurtigkoblinger og medfølgende kabelklemmer monterer man på under minuttet. Henger godt og er bra i bruk.

 

 

Påfylling:

Det følger med en flaske med grønn veske man skal ha i, dette er for å mothindre korrusjon og alger. Denne flasken holder akurat til å fylle opp tanken, FØR du sitter pumpen på. Ha med andre ord en flaske med destilert vann på lur, jeg brukte ca 60% av en flaske kjøpt på Esso bensinstasjon (batterivann) til den ringe sum av 15kr.

 

Ved oppstart gikk jeg rett til bios for å overvåke tempratur, og det tok et nerveprirrende minutt før det begynte å pumpe skikkelig, og tempen kom opp i 60 grader (4400+ dualcore cpu), det gikk også en stund før jeg så at vann faktisk kom opp igjen fra cpublokk tilbake i systemet. Her var jeg redd for lekkasjer, men det var ingen. Sakte men sikkert fyltes slangene opp, og da etterfylte man med batterivann til man har fylt opp nesten helt til toppen av "skruehullet".

 

Jeg lot maskinen stå slik i 10 minutter med lokket/korken av for å få ut all luft, noen dråper mer vann avogtil ser ut til å gjøre trikset. Til slutt vil man med denne metoden være tilnærmet tom for luft i systemet.

 

Kjøleegenskaper:

Som noen vet så kjøpte jeg "den lille kjempe" av snekkeren, og det er i dette kabinettet utstyret er. Ved orginalkjøling som kom med 4400+ cpu lå jeg 40grader ved idle (minst) og gjerne opp i 48 eller med ved spilling. Orginalvifte bråket også mer en strengt tatt nødvendig.

 

4400+ @ default speed 2.2Ghz(vannkjøling):

Idle: 29-30C

Load: 32-34C

 

4400+ @ 2.5Ghz(vannkjøling):

Idle: 31-32C

Load: 34-36C

 

4400+ @ 2.7Ghz(vannkjøling):

Idle: 34-36C

Load: 38-40C

 

4400+ @ 3Ghz(vannkjøling): (er streiket windows, og ville ikke boote)

Idle: 36-38C

Load:**-**C

 

*Loadtest: 3dmark06,superpi, og 2 timer med spilling.

 

Min første overklokking siden celeron266 > 430, så er fornøyd. Ingen voltmod eller lignende.

 

 

Støynivå:

Du vil høre viften uansett om den står på low eller high, men uansett instilling er det ikke plagsomt, og mye bedre en default cpuvifte. Man kan trygt sove i samme rom med pcen.

 

 

Pris:

318827 Corsair Nautilus 500 Watercooler kit,        kr1698.00

312193 Arctic Silver ArtiClean 1 & 2, 2x30ml        kr    95.00

302915 Arctic Alumina XL Termisk Pasta 14 Gram kr    79.00

kjøpt hos http://www.komplett.no .kjøpte annen pasta da jeg mener denne er bedre en medfølgende, articlean er genialt for å få den perfekte speilblanke overflate på både cpu og cpublokk. Anbefaler at man kjøper dette med, man har nok til noen bytter :)

 

 

Totalkarakter: 5/6

+ God kjøling

+ Stillegående

+ Bra utseende (viktig da den er ekstern)

+ God slangelengde (bare ikke gjør som meg å kapp FØR dere måler, gikk heldigvis greit)

+Grei pris

 

- Kan renne noen dråper ut når man heller i veske på tanken, ha håndkle under til dere er ferdig med utlufting og korken er på plass.

- Ikke helt 200 fornøyd med pcibrakett, kunne ha vært bedre tilpasset.

 

 

Anbefales av undertegnede.

Resultatet av dette kjøpet er min første 3dmark test og et resultat på over 8600 poeng:)

 

3dmark link:

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=391903

Screenshot 3dmark: http://galleri.battlefield.no/images/2675forsteforsok.JPG

 

Bilder av utstyr ferdig installert vil komme med tiden.

 

Posten vil også bli justert ved behov da dette er en test i progress, feiler noe vil dere få beskjed :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

En lille oppdatering når det kommer til kvalitet:

Maskinen står nå på som filserver med stor belastning, kjølingen står også på konstant som det seg da hør og bør.

 

Ingen problemer så langt, og maskinen har bare vært av 2 ganger i kortere periode siden testen over. (En gang fordi jeg dro ut feil ledning, og en gang grunnet flytting av maskin).

 

Anbefales forsatt, men vil som sagt komme med kommentarer nå og da om hvordan det går med den :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har hatt denne vannkjølingen et par måneder nå og må si meg meget fornøyd. jeg brukte noe mindre tid på montering enn trådstarter og hadde ikke problemet med at cpu'n ble så varm med en gang alt skulle kjøres.

 

Nautilus 500 fungerer meget bra i forhold til pris, jeg personlig syns ikke det er ubehagelig støy fra selve hovedenheten. fungerer som det skal ;)

 

Et lite tips til de som skal kjøpe og fylle på tanken og er redd for å grise;

- Har du en tom sennep/ketchup flaske så rengjør den å fyll den med destillert vann (kan også koke vann fra springen og kjøle ned har jeg hørt). når du da holder flaska opp ned med korken på så vil det ikke dryppe mer enn en dråpe eller to, få tuppen ned mot påfyllingshullet å la det stå til:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...