Gå til innhold

Menyene på hjemmesidene deres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk :) Dog jeg tenkte ikke så mye på design, men på.. hmm.. hvordan forklare det.. Henter dere inn menyen eksternt? Eller skriver dere inn menyen på hver av sidene? Sistnevnte ville jo være ekstremt tungvindt under oppdatering (legge til og fjerne sider, og da også menylinker)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

altså.. du tenker vel på koden...

alt som står under CSS trenger du jo kun å skrive en gang, men HTML-en må du jo oppdatere selv... tror eg.. skumleste gjennom overnevnte side...

Lenke til kommentar

Ja, HTML (javascript/PHP?) - koden.. Tenker overhodet ikke på design og CSS men på vedlikeholdet av selve innholdet i menyen. Menyen skal jo stå på hver av sidene mine, så jeg lurer på om det finnes en god måte å hente den inn på eksternt for eksempel. Når jeg lager en ny side, og skal ha link i menyen til den nye siden, er det for tungvindt å oppdatere alle sidene. Hvordan gjør dere dette?

Lenke til kommentar

Tja, det varierer jo litt. Hvis det er sider med 3+ sider med innhold inkluderer i hvertfall jeg menyen eksternt. Mest fordi jeg er lat, men også for å gjøre det lettere for andre som evt. måtte komme senere og redigere på sidene. Sider med 5+ sider synes jeg det er en nødvendighet å inkludere menyer (og andre ting) eksternt.

 

Du gjør det lett med PHP:

<?php
include ("menyfil.php");
?>

Lenke til kommentar

Smart :D

 

Fant en god tutorial på dette, og om noen lurer er den HER

 

 

Et spørsmål dog, må man kalle alle sidene som inkluderer php-menyen for .php? (For eksempel bikkja.php)

 

Forresten, siden det er PHP, vil menyen vises som vanlig HTML i hver fil som inkluderer PHP-menyen? Jeg tenker på i kildekoden (view source)..?

Lenke til kommentar

ja, du må lagre alle filene som bruker php-koder som .php (med mindre du klarer å få .html til å tolkes som .php) Men menyen din (som blir inkludert) trenger ikke hete .php, siden den ikke inneholder <?php masse_php_koder; ?>

 

alle php-kodene utføres på serveren, ingen av de havner i nettleseren til de som besøker sia. Så de kan ikke se noen koder, bikkja.php vil dermed inneholde header, meny, masse tekst om hunder m.m, man kan ikke se at noe har blitt inkludert.

 

Bare prøve deg fram, du lærer masse av det! Husk å titte på kildekoden for å forstå hva php-koden har inkludert

Lenke til kommentar
Et spørsmål dog, må man kalle alle sidene som inkluderer php-menyen for .php? (For eksempel bikkja.php)

I stor grad, ja. Det er opp til serverkonfigurasjonen å bestemme hvilke filendelser som skal parses av PHP, så man må enten kalle filen *.php eller konfiguere til at andre filtyper skal parses.

 

Forresten, siden det er PHP, vil menyen vises som vanlig HTML i hver fil som inkluderer PHP-menyen? Jeg tenker på i kildekoden (view source)..?

Ja. PHP-kode vil ikke vises i "view source" - kun den HTMLen (eller CSSen, eller javascriptet, eller whatever) som PHP produserer vil vises.

Lenke til kommentar

Det her var interesant lesning, spesielt nå som jeg driver å oppdaterer hjemmesiden for å få ett mye enklere system, takk for infoen :)

 

Sånn som det er nå må jeg redigere å endre hva som skal ligge i menyen og alle linkene på alle undersidene mine og det kan for bli litt tungvindt.

Lenke til kommentar
Det her var interesant lesning, spesielt nå som jeg driver å oppdaterer hjemmesiden for å få ett mye enklere system, takk for infoen :)

 

Sånn som det er nå må jeg redigere å endre hva som skal ligge i menyen og alle linkene på alle undersidene mine og det kan for bli litt tungvindt.

6519132[/snapback]

 

 

 

Ja det er jo til å rive av seg håret av.

 

 

Takk for hjelpa folkens :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...