Gå til innhold

CPU limt fast til Kjöleribba


Anbefalte innlegg

heisan

 

Jeg sitter med et lite problem, jeg skulle se paa en pc som ikke funket, ogsaa skulle jeg skjekke om det var noen ytre skader paa cpu, men naar jeg löftet paa kjöleribba saa fikk jeg meg et lite sjokk...

 

http://home.no/jt-87/IMG_0412.JPG

http://home.no/jt-87/IMG_0411.JPG

 

cpuen er faktisk limt fast til kjöleribba, og den sitter utrolig hardt fast..

Noen som har en fin maate aa löse de fra hverandre paa?

 

Paa forhaand takk

mvh

Joakim T

 

PS: sitter i tyskland paa et tysk tastatur, der alle de merkelige tegnene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm, prøvd hårfønner så Kjølepastaen blir seig så kan du prøve skurjernet igjen! :)

6517965[/snapback]

 

 

okey, du mener at jeg skal sette skrutrekkeren paa den det grönne i hjörnet, eller pröve aa presse den imellom kjöleribba og den sölvkanten som er som et lokk äppä cpuen?

Lenke til kommentar

Det kan se ut til at den er festet til ribben med en såkalt Thermal Pad.

Selv hadde jeg samme problem med en ferdigmaskin fra Elkjøp, der jeg ikke fikk blokka av selve hovedkortet siden den var limt fast i prosessoren, og sokkelen ikke kunne åpnes fordi ribba var i veien.

Etter mye riksing og triksing gikk det å få løsnet den av tilslutt, men da hang også prosessoren fast i kjøleribben.

Å få løsnet den viste seg å bli vanskeligere enn planlagt, skrujern, hårføner, og rå styrke viste seg å fungere heller dårlig.

Løsningen for meg var å ta den ned på verkstedet til Startit i Stavanger, der de hadde utstyr til å få løsnet den fra blokken.

Dessverre hang det igjen rester fra Thermal Padden på både prosessoren og kjøleribben, og det var svært vanskelig å få dette fjernet uten å skade underlaget.

 

Du kan prøve å la pc-en tygge på noen cpu-intensive applikasjoner over et lengre tidsrom, slik at kjøleribben blir varm.

Det kan være at det får den til å løsne, men siden du allerede har fåtte den av hovedkortet kan det være litt tricky å få den tilbake på plass, for å gjennomføre denne prosedyren.

 

Om du klarer å få dem fra hverandre, så vær obs på at hvis det er en Thermal Pad imellom, så kan denne bli ødelagt slik som min.

Det vil da være ganske vanskelig å få fjernet restene, slik at du kan legge på et nytt lag med termisk pasta.

 

041106194304wm1.th.jpg

 

Edit: Leif

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Det "limet" du snakker om kalles kjølepasta og gjør at cpu'en ikke svis fast i vifta. (boksen)

 

Det funker å bare ta et flatt skrujern fra hjørnet og vippe det opp. Riper gjør ingen ting.

Du må for all del ikke bøye pinnene!

6526839[/snapback]

 

Dette ga SVÆRT lite mening. Det kalles IKKE kjølepasta men er ofte omtalt som Termisk Lim (kjølepasta har ikke limende egenskaper). Termisk lim brukes gjerne på boxed vifter ol, eller chipset kjølere.

 

Om limen sitter så hardt fast som noen her beskriver, ville jeg ALDRI bare vippet det til den løsnet, da dette fakstisk kan ødelegge CPU. Riper er faktisk ikke bra. Man kan, om man er veldig uhelding, også få ødelagt CPU på denne måten. Får man riper på det som skal være kontaktflate mot kjøler vil varmeoverføringen fra CPU til kjøler bli dårligere.

 

Ville bare sørge for at man ikke fulgte rådene til ubersimen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...